Românii cumpără tot mai mult lapte din pieţe

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Laptele şi produsele derivate, precum iaurt, sunt tot mai puţin prezente în meniul de zi cu zi a românilor, iar cei care totuşi cumpără se orientează tot mai mult spre cel vândut la sticlă, în piaţă.

„Chiar dacă este mai ieftin, nu este certificat şi nici nu are acte de provenienţă", spune Bogdan Ioachim, director de comunicare al Danone. Şi Adriana Ionescu, directorul de marketing al Tnuva, confirmă acest lucru şi spune că, din cauza crizei, românii fie fac rabat de la astfel de produse, fie îl aleg exclusiv după preţ.

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, cantitatea de lapte de vacă colectată de la exploataţii agricole şi centre de colectare de către unităţile procesatoare a scăzut în primele nouă luni din acest an cu 7% faţă de acelaşi interval din 2009, la 766.852 de tone. În acelaşi timp, chiar dacă segmentul de iaurt a crescut cu 5,6 puncte procentuale, România are cel mai scăzut consum de iaurt pe cap de locuitor cu 3,4 kilograme, faţă de Bulgaria cu 11,1 kilograme.

De patru ori mai puţin iaurt decât slovenii

Spre comparaţie, slovenii consumă 13,8% kilograme de iaurt pe cap de locuitor, de aproape patru ori mai mult decât românii. Per total, în primele opt luni, piaţa de lactate este estimată la un miliard de euro. Printre cei mai importanţi jucători din sectorului lactatelor se numără Danone, Tnuva, Albalact sau La Dorna. 

Procesatorii îşi fac ferme proprii

Marii producători de lapte fie îşi construiesc ferme în România, fie apelează la parteneriate cu exploataţii locale pentru a-şi reduce costurile şi pentru a micşora dependenţa de importurile de lapte. Astfel, în România se produc, anual, 5,5 miliarde de litri de lapte, dintre care doar 1,2 miliarde de litri sunt procesaţi în sistemul industrializat.

Mai mult, o parte din lapte nu este la standarde europene şi de aceea mulţi procesatori au recurs în ultimii ani la importuri. Însă, acest lucru începe să devină istorie. De exemplu, cei de la Danone spun că au încheiate parteneriate cu 70 de ferme româneşti. "Sunt ferme mari cu 100 de capete de vite, între 100-200 de capete, dar şi peste 200", spune Bogdan Ioachim, director de comunicare al Danone. În ceea ce priveşte procentul de lapte importat, Ioachim spune că, în prezent, 90% din acesta provine din exploataţii româneşti. Danone este lider de piaţă pe piaţa de iaurt din România, în 2009 având o cotă de piaţă de 55,1%. Tot în 2009, Danone a înregistrat vânzări în valoare de 22 miliarde de euro.

O altă companie prezentă pe piaţa locală de lactate, estimată la un miliarde de euro anul acesta, şi care a investit peste 10 milioane de euro în construcţia propriilor ferme zootehnice, este Tnuva. Compania este mai mare producător de lactate din Israel şi, în România şi-au construit propria fermă, în Adunaţii Copăceni, judeţul Giurgiu. Laptele este apoi procesat la fabrica din Popeşti Leordeni din judeţul lfov.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite