Romanii au cumparat obiecte sanitare, gresie si faianta de aproape 160 de milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

65% din productia interna de obiecte sanitare merge la export

Romanii au cumparat anul trecut obiecte sanitare, gresie si faianta de peste 159,7 milioane de euro, in crestere cu 16,6 la suta fata de 2002, cand vanzarile au fost de circa 137 milioane de euro. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, productia interna de gresie si faianta a fost de 54 milioane de euro, in timp ce importurile s-au cifrat la peste 69 de milioane de euro. In ce priveste obiectele sanitare, valoarea productiei autohtone este net superioara importurilor, respectiv 30,9 milioane de euro, fata de 4,7 milioane de euro. Pe de alta parte, in timp ce exportul de gresie si faianta este insignifiant, in ce priveste obiectele sanitare 65 la suta din productia interna merge la export, respectiv 27,544 milioane de euro. Cu toate acestea, piata autohtona este imatura, iar cresterea din ultimii 3-4 ani se datoreaza in special importurilor. Potrivit specialistilor prezenta pe piata romaneasca a unor operatori importanti din strainatate este inca slaba, iar problemele unei companii care activeaza in domeniu sunt legate de potentialul pietei si de educatia clientului. Astfel, piata autohtona este dominata de cativa actori romani, respectiv Cesarom, Sanex Cluj - cu o cota de piata de cate 20 la suta, Mondial Lugoj - 10 la suta, Roman Ceram si Romceram Chitila, dar sunt prezenti si cativa producatori internationali: Delta Distribution -17-18%, Bengoss si Premium Com, Lusitania, Artena cu cate 2-3 procente din piata. Legat de caracteristicile pietei, specialistii sunt de parere ca piata de ceramica poarta amprenta mentalitatii romanesti caracterizata de prezenta unor extreme: fie de o gandire moderna, fie de una primitiva. "Nu de putine ori ai ocazia sa intalnesti in acelasi loc show-room-uri si binecunoscutele chioscuri. Micii comercianti sunt grupati in bazaruri dezvoltate, cu precadere, in proximitatea celor cinci mari producatori interni", spun specialistii. De asemenea, viitorul comertului cu produse ceramice este mai mult decat promitator, daca avem in vedere ca in domeniul constructiilor este asteptat un trend continuu ascendent in perioada de pre si post aderare a Romaniei la UE. La nivel global, Romania se afla printre primii 100 de consumatori de placi ceramice, liderii Europei fiind spaniolii si italienii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite