Românii, campioni la cumpărături!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Potrivit datelor publicate de biroul european de statistică, comerţul din ţara noastră a înregistrat cea mai mare creştere din Uniune, de 18% În timp ce în ţări precum Austria sau

Potrivit datelor publicate de biroul european de statistică, comerţul din ţara noastră a înregistrat cea mai mare creştere din Uniune, de 18%

În timp ce în ţări precum Austria sau Germania, comerţul cu amănuntul scade, în România situaţia este total diferită.

Potrivit datelor publicate ieri de biroul european de statistică, Eurostat, România a înregistrat în aprilie, pentru a treia lună consecutiv, cea mai mare creştere anuală a comerţului cu amănuntul din Uniunea Europeană, de 18%.

Şi asta în condiţiile în care, potrivit aceloraşi date, sectorul de retail a marcat scăderi importante în Uniunea Europeană. Pe locul doi în topul celor mai importanţi consumatori şi la o distanţă de patru procente de România se află Lituania, Bulgaria şi Polonia au înregistrat şi ele printre cele mai importante creşteri ale comerţului, de 10,1% şi 8,4%.

Bucureştenii, în top

La evoluţia lunară, cele mai mari creşteri ale cifrei de afaceri în retail au înregistrat state precum Lituania, Letonia şi Polonia, iar cele mai ample scăderi, Suedia, Germania şi Luxemburg. România a marcat o creştere a cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul de 0,6% faţă de luna martie.

Piaţa autohtonă s-a mai situat pe primul loc la creşterea vânzărilor din retail şi în lunile martie şi februarie, cu un avans anual de 15%, respectiv 22,5%. În ianuarie, la evoluţia consumului, ţara noastră a fost întrecută cu doar 0,2% de Slovacia.

Apetitul pe zi ce trece tot mai mare al românilor pentru cumpărături este speculat la maximum de investitorii din domeniu. Studiile de profil arată astfel că retailul modern din România, reprezentat de hiper şi supermarketuri, are în acest moment o cotă de piaţă de doar aproximativ 20%, în timp ce comerţul trandiţional are pondere de peste 70%.

Situaţia se va schimba însă radical în următorii câţiva ani, spun specialiştii din domeniu. Aceştia anticipează că, până în 2010, cel târziu, retailul modern va atinge o cotă de piaţă de 50%.

Potrivit datelor din piaţă, consumatorii care alocă cei mai mulţi bani cumpărăturilor din magazine cu suprafeţe mari sunt bucureştenii, urmaţi de locuitorii zonei de vest, cei din Transilvania, pe ultimele locuri situându-se locuitorii din zonele de sud şi de sud-vest. Cea mai importantă pondere a sumelor cheltuite în magazine o au produsele alimentare, suma medie anuală pe cap de locuitor fiind de 269 de euro.

Piaţă de 100 miliarde euro, până în 2010

Piaţa de retail din România are cel mai mare ritm de creştere din regiune şi va putea depăşi 100 miliarde de euro, până în 2010, dacă se va păstra creşterea medie de 50% din ultimii ani. După Polonia, România este deja a doua piaţă ca mărime din Europa Centrală şi de Est.

Şi în acest an, cel puţin, Capitala va fi cea mai atractivă piaţă pentru sectorul românesc de retail, numai în 2009 aşteptându-se adăugarea altor 750.000 metri pătraţi de spaţii comerciale.

Principalii jucători pe piaţa de retail din România sunt Metro, Selgros, Carrefour, Kaufland, Auchan, Real, Cora, Pic, Mega Image, La Fourmi, Spar, Plus Discount, Penny Market, Penny Market XXL şi Minimax Discount.

Nemţii, mai rar la shopping!

În rândul statelor membre, pentru două ţări nu există date publicate pentru luna aprilie, în relaţie cu aceeaşi lună a anului trecut, iar Cehia, Irlanda, Grecia, Franţa, Cipru, Ungaria şi Olanda şi-au păstrat confidenţiale cifrele legate de comerţul cu amănuntul. Rămân astfel 18 state ale Uniunii Europene cu date publicate, dintre care 11 au consemnat creşteri, iar şapte scăderi. Cele mai mari scăderi ale comerţului cu amănuntul au înregistrat Germania, 5,6%, Spania, 3,3% şi Austria, 2,9%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite