Romanii vor scoate din buzunar cate un cent la fiecare litru de carburant inca un deceniu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De mai bine de trei ani, fiecare sofer plateste pentru fiecare litru de benzina sau de motorina pe care il cumpara cate un cent, la cursul din ultima zi a lunii precedente. Astfel, de exemplu, in

De mai bine de trei ani, fiecare sofer plateste pentru fiecare litru de benzina sau de motorina pe care il cumpara cate un cent, la cursul din ultima zi a lunii precedente. Astfel, de exemplu, in aceasta luna, in pretul carburantilor este inclusa o suma fixa de 327 de lei/litru, bani care intra intr-un fond special destinat acoperirii integrale a datoriilor fostei Companii Romane de Petrol (CRP). Romanii vor fi nevoiti sa plateasca aceasta taxa pana cand se vor strange banii necesari stingerii unei datorii totale de 647.384.000 de dolari, datorie pe care nu ei au facut-o, dar pentru care sunt obligati sa scoata bani din buzunarul propriu. Banii colectati intra intr-un Fond special al produselor petroliere, gestionat de Ministerul Economiei si Comertului, care urmeaza a fi desfiintat dupa achitarea integrala a datoriilor. Am incercat sa aflam cati bani s-au colectat si cat a mai ramas de plata pentru stingerea datoriilor, insa reprezentantii Ministerului Economiei nu au fost in stare sa raspunda la aceasta intrebare care vizeaza utilizarea unor bani publici. Fondul special pentru produse petroliere era estimat, potrivit OUG 249/2000, la nivelul sumei de 16.249 miliarde lei (647.384.000 dolari) si urma a fi utilizat cu prioritate pentru acoperirea sumei de 3.516 miliarde lei (140.084.000 dolari), reprezentand "influente conjuncturale nefavorabile rezultate din operatiunile de finantare a importurilor de titei in perioada 1992 - 1997 si din preturile produselor petroliere practicate in aceeasi perioada si nereglementate prin OUG 72/1997 privind regularizarea datoriei fostei CRP". Datoria totala de peste 647 milioane de dolari a fost consolidata in valuta la un curs de 25.100 lei/dolar SUA. Demersul nostru de a afla cat au platit si cat timp mai sunt nevoiti sa plateasca romanii in contul datoriei fostei CRP s-a lovit initial fie de indolenta, fie de nestiinta functionarilor din Ministerul Economiei. Am incercat sa facem o estimare privind banii colectati si sumele ramase de platit pentru stingerea datoriei. Potrivit mai multor surse din industria petroliera, in Romania se consuma anual aproximativ trei milioane tone de motorina si 2,5 milioane tone de benzina. Asta inseamna, in total, cam 5,5 miliarde litri de carburanti, pentru care soferii platesc anual circa 55 milioane de dolari in contul datoriei. Potrivit calculelor noastre, de la intrarea in vigoare a ordonantei, in contul Fondului special pentru produse petroliere s-ar fi strans pana in prezent cel mult 165 milioane de dolari. In acest ritm de consum, datoria fostei Companii Romane de Petrol ar putea fi stinsa in vreo sapte-opt ani de acum incolo. Cu conditia ca fiecare producator si procesator de titei care aplica aceasta taxa sa-si plateasca corect obligatiile, Fondul special pentru produse petroliere ar urma sa fie desfiintat, iar centul/litru din pretul carburantilor sa dispara prin 2011-2012. Numai ca, in realitate, lucrurile nu stau asa. Daca luam in considerare datele prezentate de Ministerul Finantelor privind incasarile efective, luand in calcul media anuala a cursului de schimb leu/dolar, in 2001 s-ar fi incasat aproximativ 32,2 milioane dolari, in 2002 - 24,2 milioane de dolari, iar in primele opt luni ale anului 2003 sumele incasate au fost de circa 16,6 milioane de dolari. Astfel, de la inceputul anului 2001 pana la 30 septembrie 2003, incasarile totale s-au cifrat la aproximativ 73 milioane dolari. Dupa trei zile de asteptare, Ministerul Economiei ne-a transmis un raspuns potrivit caruia de la 1 ianuarie 2001 pana in februarie 2004 s-au incasat doar 78,3 milioane dolari, ceea ce inseamna ca obligatiile de plata aferente fostei CRP au fost acoperite in proportie de numai 12,09%. Presupunand ca media de incasare se va pastra si de acum incolo, datoria ar urma sa fie stinsa in 8-9 ani, respectiv undeva in 2011.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite