Românii sunt tot mai atenţi la carduri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

MasterCard Europe anunţă rezultatele unui studiu din care reiese că în această perioadă românii sunt mai atenţi la cheltuielile pe care le fac. În acelaşi timp, posesorii de carduri de credit caută să fructifice avantajele acestor produse.

Cercetarea, desfăşurată la nivel naţional, a analizat obiceiurile legate de utilizarea cardurilor în rândul persoanelor cu vârsta de peste 15 ani. Denisa Mateescu, general manager pentru România şi Regiunea Balcanilor MasterCard Europe, a declarat că 27% dintre români au început să caute mai multe informaţii despre produsele financiare, 13% au spus că îşi achită cumpărăturile integral în perioada de graţie, 11%, că au căutat informaţii despre programele de loialitate. De asemenea, „10% plătesc mai des cu cardul la comercianţi, ca să evite comisionul de retragere de numerar, iar 9% au început să caute un card de credit cu facilitatea de plată în rate fără dobândă“, spune oficialul MasterCard.

Cardul de plată, preferatul licenţiaţilor

Conform studiului, numit MasterIndex, a rezultat că, la nivel naţional, 41% dintre români deţin un card de plată, în timp ce, la nivel urban, deţinătorii de carduri sunt în proporţie de 54%. Procentele diferă foarte mult şi în funcţie de nivelul de educaţie, de la 20%, în rândul respondenţilor cu studii primare, la 84% în cazul celor cu studii superioare. Profilul posesorilor de carduri şi al non-utilizatorilor arată cam aşa: persoane cu vârsta de până la 50 de ani, cu educaţie şi venituri peste medie, angajaţi pe poziţii importante şi provenind din mediul urban, în special din oraşele mari.

Venituri mai mici, carduri mai puţine

De cealaltă parte, persoanele care nu utilizează carduri au, în general, peste 50 de ani, un nivel mai scăzut de venituri şi educaţie şi provin mai ales din mediul rural. „Ni se confirmă că şi în contextul economic actual, în condiţii dificile, posesorii de carduri au o relaţie stabilă cu acest produs financiar, care continuă să rămână unul de bază în portofoliul băncilor“, spune Denisa Mateescu. „MasterIndex arată că utilizarea cardurilor şi descoperirea beneficiilor lor are legătură cu nivelul de educaţie şi nivelul de interes al posesorilor faţă de serviciile financiare. În prezent, posesorii de carduri au şi o înţelegere mai bună asupra noţiunii de buget familial şi planificării acestuia“.

Cardul la cumpărărturi

MasterIndex mai relevă faptul că 34% dintre respondenţii posesori de carduri au declarat că le folosesc pentru plată la  cumpărături cel puţin o dată pe lună. Dintre aceştia, 15% utilizează cardul la cumpărături o dată sau de două ori pe lună, 16% o dată sau de două ori pe săptămână, iar 3% plătesc zilnic sau aproape zilnic cu cardul. În general, bărbaţii plătesc mai des cu cardul la comercianţi, comparativ cu femeile, regulă care nu se respectă şi în mediul online, unde doamnele au declarat că folosesc cardul mai des decât bărbaţii: 18% vs. 12%.
În fine, piaţa din România a făcut progrese importante, 17% dintre posesorii de carduri spunând că şi pentru sumele de sub 100 de lei plătesc cu cardul. Dintre posesorii de carduri de credit, 21% declară această preferinţă. Pentru sumele de peste 1.000 de lei, procentele cresc la 27%, respectiv 32%, printre posesorii de carduri de credit.

Începuturi timide în mediul online


În mediul online, 16% îşi plătesc cumpărăturile cu cardul, în timp ce 84% nu folosesc această modalitate de plată. Persoanele cu studii superioare şi cele care utilizează internetul plătesc mai des online: 7%, comparativ cu media de 3%, spun că îşi plătesc cumpărăturile cu cardul pe internet „des” şi „foarte des”.
Întrebaţi de la ce comerciant ar vrea să aibă un card co-branded, 76% dintre utilizatorii de carduri au ales supermarketuri sau hypermarketuri, 39% - magazine de haine şi încălţăminte, 24% farmacii, 23% benzinării şi 14% agenţii de turism.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite