România nu e pregătită pentru maşina electrică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Principalele probleme ale şoferilor care vor să-şi ia o maşină electrică vor fi costurile mari cu alimentarea şi lipsa spaţiilor de reîncărcare a bateriilor, susţin reprezentanţii Transelectrica, transportatorul naţional de electricitate. În România există doar câteva comenzi pentru maşini electrice, însă Schneider Electric estimează că, în 15 ani, vom avea un milion de astfel de vehicule.

În condiţiile în care preţul carburanţilor va continua să fie din ce în ce mai mare, cererea pentru vehicule electrice sau hibrid va creşte în viitorul apropiat, spun estimările firmei de consultanţă PriceWaterhourseCoopers (PwC). „În România, atât interesul manifestat de cei doi mari producători auto prezenţi pe plan local (Renault şi Ford - n.r.), cât şi recent-anunţata schemă de subvenţionare de către stat a achiziţiei automobilelor electrice sau hibride arată potenţialul de dezvoltare pe care îl are acest segment al pieţei auto pe viitor", a declarat Ionuţ Simion, specialist în acest domeniu în cadrul PwC.

Compania a realizat un studiu în rândul a 200 de manageri din 10 ţări, din diferite domenii de activitate, care a relevat că şoferii, inclusiv cei români, realizează faptul că portofelul va rămâne mai plin pe termen lung după o investiţie într-o maşină electrică.

Primele maşini, în această vară

Reprezentanţii Schneider Electric, companie specializată în managementul energiei, se aşteaptă chiar la un boom al acestei pieţe. „Numărul de autovehicule din România se va dubla în următorii 10-15 ani, iar un milion de unităţi vor fi electrice", susţine Saulo Spaolanse, şeful diviziei din România a companiei.

Cu toate acestea, în prezent, în România, dealerii auto nu se pot lăuda cu unităţi 100% electrice vândute. Renault a lansat spre testare două modele electrice - Fluence ZE şi Kangoo Express ZE - care vor putea fi cumpărate de români începând cu această toamnă. Şi alţi dealeri de autoturisme, precum Mitsubishi şi Citroën, au dat startul comercializării maşinilor neconvenţionale.

Reprezentanţii Mitsubishi au precizat, pentru „Adevărul", că au primit deja comenzi pentru modelul i MiEV atât din partea unor persoane fizice, cât şi din partea unor companii din sectorul energiei electrice şi al curietatului, iar livrările vor fi posibile de la începutul lunii iulie. „Primul client va fi compania Mitsubishi Corporation. Numărul maşinilor precomandate depăşeşte aşteptările iniţiale, datorită lipsei unui istoric care să ne ajute să preconizăm un volum de vânzări pentru anul în curs. Avem de exemplu un potenţial client interesat să achiziţioneze cinci unităţi", au mai spus cei de la Mitsubishi.

Recent, Guvernul a decis să susţină industria vehiculelor electrice prin acordarea unor ajutoare de până la 3.700 de euro celor care doresc să circule fără emisii poluante. Chiar şi aşa, mai ales în contextul în care astfel de vehicule sunt mai scumpe cu mii de euro faţă de cele clasice, era vehiculelor electrice pare încă de domeniul viitorului îndepărtat. Managerii intervievaţi de PwC susţin că una dintre marile probleme este lipsa infrastructurii necesare dezvoltării unui astfel de parc auto.

Costuri mari

Totodată, oficialii Transelectrica au explicat, pentru „Adevărul", că în România prima problemă a posesorilor de maşini electrice nu este capacitatea reţelei de a susţine consumul mare al vehiculelor. „Principalele obstacole pentru posesorii de maşini electrice vor fi preţul energiei electrice necesare pentru încărcarea bateriilor şi lipsa staţiilor de reîncarcare a acestora. Sistemul electroenergetic naţional este în măsură să preia fără restricţii creşterea de consum de energie electrică necesară transportului electric, nepoluant. Beneficiarii acestui nou mod de transport trebuie să aibă capacitatea de a suporta costurile, care în lipsa unor mecanisme de control sunt foarte mari", a arătat Octavian Lohan, director general adjunct al Transelectrica.

Potrivit lui Saulo Spaolanse, preşedintele pentru România al Schneider Electric, va fi nevoie de o reţea inteligentă în următorii ani, astfel încât punctele de consum să fie monitorizate în timp real, ceea ce va duce la eficientizarea costurilor, în condiţiile în care consumul de energie al unei maşini electrice este echivalent cu cel al unei case.

Prin urmare, pe termen lung, dacă un întreg cartier ar utiliza maşini electrice, consumul acelei zone s-ar dubla. „Astfel că va trebui să ştim unde sunt încărcate aceste vehicule pentru a compensa reţeaua, or acest lucru se poate face doar cu o reţea inteligentă", ne-a declarat Spaolanse.

Unde-şi încarcă străinii maşinile

În alte ţări mai avansate din punctul de vedere al pieţei maşinilor electrice există puncte speciale de încărcare a bateriilor în benzinării, precum şi în parcările clădirilor rezidenţiale şi ale centrelor comerciale.

Renault România, Electrica, Schneider Electric şi Siemens au încheiat recent un acord în vederea realizării, în comun, a unui sistem de alimentare a vehiculelor electrice. În următoarele trei luni, cele patru companii vor pune la punct un plan pentru implementarea şi întreţinerea reţelei de încărcare a maşinilor.

Benzina deţine supremaţia

Parcul auto din România numără 5,4 milioane de vehicule, din care 4,3 milioane sunt autoturisme. Cele mai multe maşini, adică aproape 60%, sunt echipate cu motorizări pe benzină.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite