Am luat o tranşă FMI de la pompă! Cartelul românesc al benzinei, cea mai mare amendă din UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile petroliere vor trebui să plătească statului român o amendă de circa 205 milioane de euro pentru că s-au înţeles între ele să scoată de pe piaţă un sortiment de benzină.

Ieri a fost o zi de doliu pe piaţa petrolieră românească, dar una cu lauri pentru autorităţile statului. Într-o conferinţă de presă susţinută cu sala arhiplină şi peste 50 de jurnalişti veniţi cu toată artileria grea să transmită în direct marea ştire, preşedintele Consiliului Concurenţei a anunţat triumfător că, în sfârşit, se dă verdictul în cazul unei anchete începute acum şase ani.

Cele şase companii petroliere de pe piaţa românească au primit amenzi de 890 de milioane de lei în total, adică 205 milioane de euro, pentru că s-au înţeles între ele să scoată de pe piaţă un sortiment de benzină, Eco Premium.

Acest carburant înlocuia benzina cu plumb, interzisă în UE din 2005, şi era folosit de maşinile mai vechi de opt ani. Potrivit Consiliului Concurenţei, respectivul sortiment era folosit de 20% din vehiculele pe benzină şi aducea cam 5% din cifra de afaceri a companiilor.

Premieră pe piaţa europeană

Aceasta este prima amendă dată în Uniunea Europeană pe piaţa carburanţilor, autorităţile române fiind singurele care au reuşit să obţină dovezi directe pentru a incrimina companiile petroliere. O anchetă în Cipru s-a soldat, de asemenea, cu amenzi, care au fost însă anulate în instanţă, pentru că la dosar existau doar probe indirecte.

Totodată, ca valoare, sancţiunea este cea mai mare din istoria Consiliului Concurenţei. Până acum, recordul era deţinut de Orange şi Vodafone, care, anul trecut, au primit o sancţiune de 63 de milioane de euro în total.

În condiţiile în care tranşele pe care le luăm din împrumutul de la FMI sunt tot de ordinul sutelor de milioane de euro, aceşti bani sunt mai mult decât o gură de oxigen pentru bugetul de stat.

De ce este amenda atât de mare? „Noi apărăm funcţionarea pieţei, nu negăm dreptul companiei să stabilească preţul, să facă ce vrea cu marfa ei, dar interzicem ca firmele să schimbe informaţii şi să-şi armonizeze comportamentul", a precizat Bogdan Chiriţoiu, şeful Concurenţei. El a adăugat că au existat dovezi concrete împotriva companiilor, precum e-mailuri trimise între reprezentanţii lor şi minute ale întâlnirilor din cadrul Asociaţiei Române a Petrolului din anii 2007 şi 2008.

Chiriţoiu a arătat că Mol a fost prima companie care a retras sortimentul de pe piaţă, iar Rompetrol ultima. Petrom, pe de altă parte, a fost iniţiatoarea cartelului, prin urmare a fost încadrată la circumstanţe agravante.

„Într-o lună, companiile vor primi decizia şi vor avea 30 de zile să se hotărască dacă o vor contesta în instanţă. Ar fi putut avea posibilitatea să recunoască fapta pentru a-şi reduce sancţiunea şi atunci ar fi primit o reducere a pedepsei de până la 30% dacă ne-ar fi ajutat în anchetă", a spus Chiriţoiu.

El a adăugat că banii vor merge la bugetul de stat, iar, „în mod normal", companiile ar trebui să plătească acum amenda, urmând ca, la sfârşitul ciclului judiciar, care durează de regulă trei ani, instanţa să decidă dacă îşi vor recupera sau nu banii. Chiriţoiu a menţionat că există posibilitatea suspendării amenzii, acceptată uneori de instanţă. „Chiar dacă instanţa suspendă amenda, companiile vor trebui să plătească o cauţiune de până la 20% din valoarea acesteia", a explicat oficialul.

image



Profitul companiilor va fi puternic afectat

La rândul său, analistul economic Liviu Voinea ne-a declarat că această anchetă arată dimensiunea problemelor din economia românească. „Eu spun de mult că în România nu există pieţe concurenţiale. Din când în când, o instituţie trebuie să arate că mai există şi un stat, iar Consiliul Concurenţei are un rol fundamental". Analistul spune însă că aceste amenzi vor diminua profiturile companiilor şi vor scădea şi investiţiile acestora.

„În mod normal, companiile nu ar trebui să majoreze preţurile după această decizie, pentru că tarifele la pompă ţin cont de cotaţiile internaţionale ale produselor petroliere, aşa ne spun ei mereu", a mai arătat Chiriţoiu, întrebat care vor fi efectele deciziei de a amenda petroliştii.

De asemenea, când i s-a amintit că marile companii profită de astfel de situaţii pentru a se plânge că nu au un climat propice pentru investiţii în România, oficialul Consiliului Concurenţei a adăugat: „Companiile petroliere au profituri substanţiale, nu cred că e cazul să spună că nu au mediu investiţional în România, ei beneficiază de petrolul pe care îl extrag mult mai ieftin decât preţurile de pe bursă. Aşa că aş fi surprins să vină cu acest argument".

"Sper că oamenii, când văd aceste sancţiuni, să se gândească de două sau de trei ori înainte de a încălca legea.''
Bogdan Chiriţoiu
preşedintele Consiliului Concurenţei

"Eu spun de mult că în România nu există pieţe concurenţiale. Din când în când, o instituţie trebuie să arată că mai există şi un stat.''
Liviu Voinea
director executiv al Grupului pentru Economie Aplicată

Petrom primeşte o amendă-şoc de 116 milioane de euro

Cinci din cele şase companii (mai puţin Agip) au anunţat că vor contesta în instanţă decizia Consiliului. Potrivit unor specialişti în domeniu, de regulă, nouă din zece companii din orice sector economic merg în justiţie pentru a contesta amenzile Concurenţei, atât în România, cât şi la nivelul Comisiei Europene. De aproape fiecare dată, companiile pierd în instanţă, deci rămâne în vigoare amenda, însă cuantumul ei scade cu puţin.

„Dacă acum, după ce companiile petroliere vor merge în instanţă, se decide în final o amendă cu 10% - să spunem - mai mică decât ce am dat noi, ne considerăm mulţumiţi. Pentru companii e şi o strategie de imagine, să câştige totuşi ceva, chiar şi o diminuare a amenzii", ne-au declarat experţii.

Cum s-au înţeles petroliştii

Companiile au şi ce să conteste. Petrom, spre exemplu, trebuie să plătească şi amenda sa, ca iniţiator al cartelului, de 3,2% din cifra de afaceri pe 2010, dar şi sancţiunea primită de OMV România, deci în total va vira la bugetul statului 504 milioane de lei (116 milioane de euro) pentru că a fost capul răutăţilor în acest cartel. Mol va plăti 80 de milioane de lei, Lukoil - 136 de milioane de lei şi Eni România (Agip) - 12,9 milioane de lei, adică 3% din cifra de afaceri a fiecăruia.

Rompetrol a fost încadrată la circumstanţe atenuante, pentru că nu a făcut parte din cartel şi a fost ultima companie care a retras benzina de pe piaţă. A primit totuşi o amendă de 2,6% din cifra de afaceri, adică 159 de milioane de lei, pentru că a ştiut de înţelegere şi a profitat de această informaţie.

Bogdan Chiriţoiu a mai spus că petroliştii au adus în favoarea lor existenţa unei hotărâri de Guvern prin care respectiva benzină urma să fie scoasă de la 1 ianuarie 2009 de pe piaţă, însă petroliştii au renunţat la comercializarea ei încă de pe parcursul anului 2008. „Petroliştii au spus că au luat această decizie de a retrage de pe piaţă respectiva benzină pentru a reduce poluarea. Ei ar fi putut găsi şi alte metode decât scoaterea de pe piaţă a acelei benzine, dar ar fi fost mai costisitoare pentru ei", a mai spus Chiriţoiu.

„Singura şansă să descurajăm astfel de practici este să dăm sancţiuni mari. Sper că oamenii, când văd acest nivel de sancţiuni, să se gândească de două sau de trei ori înainte de a încălca legea", mai spus Chiriţoiu.

Noi amenzi la orizont

În urmă cu un an, şoferii nu au mai suportat preţurile mari la carburanţi, care crescuseră din cauza accizelor şi a cotaţiilor petroliere, şi au protestat în benzinării, blocând căile de acces la pompe şi plătind cu mărunţiş. Preşedintele Concurenţei a mai anunţat că a doua parte a anchetei, cea privind preţurile practicate de petrolişti, va fi finalizată în cursul verii. El a lăsat să se înţeleagă că anchetatorii au dovezi şi de această dată că petroliştii s-au înţeles între ei pentru a stabili anumite preţuri.

Deci companiile trebuie să se aştepte la noi amenzi în a doua parte a acestui an. Noile amenzi se vor aplica la cifrele de afaceri din 2011, care sunt mult mai mari, întrucât cotaţiile petroliere au fost ridicate, iar preţul de la pompă a doborât recordul de şase lei pe litru.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite