Romania cumpara 48 de avioane de lupta multirol

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Avioanele de lupta Mig-21, aflate in dotarea Fortelor Aeriene Romane, nu vor mai putea fi operate incepand din 2007. Ultimul astfel de aparat de zbor va fi tras definitiv la sol in 2010. Generalul

Avioanele de lupta Mig-21, aflate in dotarea Fortelor Aeriene Romane, nu vor mai putea fi operate incepand din 2007.
Ultimul astfel de aparat de zbor va fi tras definitiv la sol in 2010. Generalul Eugen Badalan, seful Statului Major General, a declarat ca MApN intentioneaza sa achizitioneze 48 de avioane de lupta multirol, incepand din 2008. La inceputul anului, ministrul apararii anunta ca licitatia internationala va avea loc in 2006. In momentul de fata, pe plan international exista doar trei tipuri de avioane care se preteaza cererii Romaniei. Acestea sunt F-16, Eurofighter Typhoon si Gripen. Produs de Lockheed Martin, F-16 este de departe cel mai celebru, dar si cel mai batran avion de lupta aflat in uz. Primul sau zbor a avut loc in 1976, iar din 1979 a inceput sa intre in dotarea armatei americane. Dupa 2000, dispozitivele de ochire si instrumentele de navigatie au fost digitalizate, pentru a fi compatibile cu noile cerinte. Conform ultimului contract aflat in negociere cu Grecia, pretul unui F-16 este de aproximativ 44 milioane de dolari. Costurile de operare pe ora de zbor sunt estimate undeva in jurul cifrei de 8000 de dolari. In cazul acestui avion exista insa dezavantajul ca se va mai afla in serviciu cel mult 15-20 de ani. Din acest motiv, Statele Unite pregatesc un inlocuitor, acesta fiind F-35 Joint Strike Fighter. In aceste conditii, achizitionarea de catre Romania a avioanelor F-16 ar insemna o afacere pe termen scurt. Varianta second-hand, chiar daca pare substantial mai ieftina, presupune costuri suplimentare foarte mari pentru modernizarea avioanelor. Singurii beneficiari ai unui astfel de contract vor fi doar cei care se vor ocupa de instalarea noilor echipamente si intretinerea lor. Eurofighter Typhoon este un produs realizat complet in Europa, printr-un program comun la care au luat parte Germania, Marea Britanie, Italia si Spania. Acest tip este insa cel mai scump, ajungand la aproximativ 58 milioane de dolari bucata. In plus, o ora de zbor costa peste 25.000 de dolari. Realizat in Suedia, la uzinele SAAB, noul Gripen vine tare din urma, Republica Ceha si Ungaria avand contractate deja cate 14 astfel de avioane. Pretul estimat al acestui avion este de aproximativ 52 milioane de dolari, dar costurile de operare sunt, fara indoiala, cele mai scazute, adica 4000 de dolari pe ora. JAS 39 Gripen este primul avion capabil sa fie inarmat cu rachetele europene METEOR, cu actiune dincolo de raza vizuala. Avand aparatura de bord complet digitalizata, Gripen are capacitatea de a schimba rapid rolul in timpul misiunii. In plus, intervalul mediu intre orice fel de avarii la acest avion este de 7,6 ore de zbor, fata de 4,2 ore de zbor la F-16. Ca si in cazul Republicii Cehe si al Ungariei, operatorii pot sa inchirieze avioane Gripen noi. Aceasta formula este foarte avantajoasa si nu necesita decat investitii initiale minime si plati anuale de leasing reduse. De asemenea, in cadrul pachetului, Gripen si partenerii sai se angajeaza sa ofere compensare economica. Spre exemplu, in Ungaria, Electrolux, firma care face parte din concernul suedez, a creat peste 3500 de locuri de munca, iar in Cehia vor fi livrate obligatiuni in contrapartida de ordinul a peste 1 miliard de dolari.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite