România are cel mai mic consum de ciocolată din Uniunea Europeană

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa românească de ciocolată a fost estimată la circa 160 milioane de euro în 2006. Deşi suma poate părea semnificativă, un calcul sumar dezvăluie faptul că românii consumă acest aliment

Piaţa românească de ciocolată a fost estimată la circa 160 milioane de euro în 2006. Deşi suma poate părea semnificativă, un calcul sumar dezvăluie faptul că românii consumă acest aliment cheltuind doar puţin peste 7 euro anual, adică echivalentul a un kilogram de ciocolată.
Asta înseamnă cam o ciocolată pe lună pe cap de locuitor, şi încă una nu foarte scumpă. Pentru comparaţie, alte state din Europa, precum Marea Britanie şi Elveţia, consumă 10-12 kilograme anual pe cap de locuitor. România este chiar şi în urma Bulgariei la această categorie.
Interesant este însă faptul că segmentul de ciocolată premium are o creştere spectaculoasă, de cel puţin 15-20% în ultimii 5 ani, spun jucătorii, în contextul în care un produs din această categorie poate depăşi uşor suma de 10 RON (3 euro).
Creşterile pieţei, sub estimările specialiştilor
Din totalul pieţei, analiştii estimează că segmentul premium reprezintă cam 10-12%, ceea ce înseamnă 16-18 milioane de euro doar în 2006, în contextul în care întreaga piaţă se ridică la valoarea de 165 milioane de euro, conform firmei specializate în studiul pieţei de retail MEMRB. Potrivit acestuia, în perioada noiembrie 2005septembrie 2006, românii au consumat 25 milioane de kilograme de ciocolată, în valoare totală de 576 milioane de RON (circa 164,5 milioane de euro). În totalul consumului, cea mai mare pondere o are de departe ciocolata cu lapte (cu 87,3%), urmată la mare distanţă de ciocolata albă (7,8%), cea neagră (3,8%) şi cea mixtă (1,1%).
Primii cinci jucători, în funcţie de cota de piaţă, sunt: Kraft Foods, Kandia-Excelent, Supreme Group, Nestle şi Master Foods.
"În funcţie de categoriile de produse incluse în calcul, piaţa este evaluată undeva între 130 şi 160 milioane de euro", a declarat Cristian Stancu, marketing manager în cadrul Supreme Group, producătorul ciocolatei Primola. Firma activează pe segmentele de tablete, batoane şi praline, dar deţine şi biscuiţii Ulpio. Evaluarea depinde de faptul că napolitanele învelite în ciocolată sunt uneori incluse în calcul, alteori nu de unii analişti.
Stancu este de părere că piaţa a înregistrat o creştere mult mai mică decât cea estimată de alţi experţi, de sub 10%. Explicaţia, spune el, constă în diversificarea ofertei. Astfel, spune el, categoriile clasice stagnează (ciocolată simplă), în timp ce creşterea se regăseşte în cazul produselor noi (ciocolată cu arome exotice, de exemplu).
Cea mai mare creştere segmentul premium
O creştere peste trendul pieţei a înregistrat, consideră reprezentantul Supreme Group, segmentul de ciocolată premium.
În ciuda faptului că suntem cu mult în urma europenilor în ceea ce priveşte consumul de ciocolată, segmentul premium este într-o continuă creştere.
"Oamenii au şi mai mulţi bani şi le plac şi lucrurile de calitate", spune Massimo Palumbo, director de marketing în cadrul companiei producătoare de ciocolată Heidi România, situată în sectorul premium. Potrivit acestuia, firma pe care o reprezintă a înregistrat o cifră de afaceri de 13 milioane de euro în 2006, la un număr de 12 milioane de ciocolate vândute. Compania produce ciocolata Heidi la fabrica sa din Bucureşti, însă importă materia primă.
Piaţa românească de profil, spune Palumbo, este departe de maturitate şi va continua să înregistreze creşteri de două cifre cel puţin în următorii 2-3 ani.
"Consumatorii români preferă din ce în ce mai mult produse de o calitate superioară, fiind dispuşi să plătească mai mult pentru aceasta. De asemenea, gusturile sunt din ce în ce mai rafinate şi piaţa trebuie să ţină pasul cu această tendinţă, atât în cazul ciocolatei, cât şi în cazul altor categorii de produse", spune şi Doina Cavache, Corporate Affairs Manager în cadrul Kraft Foods România, producătorul ciocolatelor Poiana şi Milka.
Aceasta este şi mai optimistă şi estimează că piaţa produselor de ciocolată a crescut cu aproximativ 25% în valoare în perioada ianuarie-noiembrie 2006 faţă aceeaşi perioadă a anului 2005. Evoluţia este explicată mai ales prin faptul că este o piaţă care se adresează, practic,

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite