Ritm accentuat pentru piaţa de retail

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Va creşte ponderea produselor din UE, dar şi din ţări precum China, Thailanda, Vietnam sau Malaysia

Piaţa locală de retail se va dezvolta în ritm alert după integrarea României în Uniunea Europeană, companiile mizând foarte mult pe efectul eliminării taxelor vamale şi pe avansul prognozat al consumului.
Totuşi, lupta pentru menţinerea şi câştigarea de noi cote de piaţă se anunţă a fi tot mai acerbă, specialiştii din sector preconizând că o serie de companii de top care nu au intrat încă în ţara noastră vor face acest pas după aderare, aşa cum s-a întâmplat în cazul Poloniei şi Cehiei. În timp ce preţurile la unele produse vor scădea, altele vor creşte.
Integrarea României în UE va avea un impact direct asupra relaţiilor comerciale, a sistemului de taxe şi impozite, dar şi în zona reglementărilor privind consumul, obligând companiile de retail să îşi adapteze activitatea la noile cerinţe.
"Sectorul de retail românesc va avea şansa de a funcţiona în interiorul unei pieţe lărgite, dar va trebui şi să facă faţă provocării de a concura pe această piaţă europeană", afirmă Victor Kevehazi, senior partner KPMG, citat de Mediafax.
Majorarea importurilor, o consecinţă a integrării
În plus, o serie de acte normative ce vor fi valabile în acest sector vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2007. Noile reglementări includ legea privind vânzarea produselor şi garanţia asociată acestora, legea privind securitatea generală a produselor, legea privind răspunderea producătorilor pentru pagubele generate de produsele cu defecte şi noul cod al consumului. "Ele stabilesc conţinutul raporturilor juridice între consumatori şi firmele care pun produse pe piaţă sau prestează servicii, stabilind obligaţiile care revin statului şi firmelor, precum şi drepturile care aparţin consumatorilor. Vor exista noi obligaţii de informare, noul pachet de norme de protecţie privind igiena publică sau obligaţii de etichetare", a arătat Mihaela Mitroi, tax partner la PricewaterhouseCoopers. Astfel, distribuitorul cu amănuntul va trebui să folosească spaţii curate, să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, precum şi aparate de măsură şi control purtând marcajele CEE.
O consecinţă importantă a integrării va fi majorarea cantităţii de produse importate. "După intrarea în UE, practic, nu vom mai putea vorbi de importuri decât pentru mărfurile provenind din ţări extracomunitare. Schimburile între ţările din interiorul UE vor creşte cu siguranţă, iar pe rafturile magazinelor noastre vom găsi atât produse autohtone, cât şi produse noi din UE - pentru gamele ce nu sunt existente în România sau într-o gamă foarte săracă - cum ar fi decoraţiuni interioare, aparate electrice şi electrocasnice, textilele pentru casă, produse pentru amenajarea casei, jucării etc. Vor exista şi importuri pentru anumite produse din ţări cum sunt China, Thailanda, Vietnam sau Malaysia", a declarat pentru Adevărul, Andreea Mihai, director de marketing în cadrul Carrefour România. Potrivit acesteia, este de aşteptat ca vânzările să crească ca urmare a unor factori cumulaţi. Este vorba de creşterea veniturilor, diversificarea şi creşterea ofertei. "Experienţa ţărilor care au aderat înainte de România, de exemplu Polonia, a demonstrat o creştere a schimburilor intracomunitare, acest lucru reflectându-se şi în evoluţia vânzărilor de pe piaţa de retail", spune Mihai. În plus, dezvoltarea pieţei de retail se bazează şi pe creşterea puterii de cumpărare a românilor, înregistrată încă din acest an.
Eliminarea barierelor vamale duce la extinderea pe alte pieţe
"Dezvoltarea segmentului de bunuri de larg consum, înregistrată în primele nouă luni, se datorează unui comportament diferit al consumatorului român: el cheltuieşte mai mult la un act de cumpărare - cu aproape 20% decât în urmă cu un an, însă frecvenţa achiziţiilor este mai scăzută, în sensul că face mai rar târguieli", spune Andi Dumitrescu, directorul institutului de studii de piaţă GfK. Potrivit KPMG, eliminarea barierelor vamale va facilita şi procesul de extindere a operaţiunilor companiilor pe diferite pieţe, ceea ce ar putea duce la deschiderea unor noi locaţii în România sau, dimpotrivă, închiderea lor. "O firmă care are unităţi de distribuţie în România şi în alte state din UE ar putea considera că după aderare nu mai are nevoie de facilităţi separate în fiecare ţară. Ar putea alege fie să îşi concentreze activitatea în unitatea de distribuţie din România, fie să acopere piaţa românească dintr-o locaţie situată în altă ţară europeană", a explicat Victor Kevehazi, senior partner KPMG.

Supermarketul, vedeta anului 2007
Anul 2006 a însemnat pentru acest sector intrarea unor noi jucători importanţi, cum sunt Auchan, real, - Hypermarket şi Spar, dar şi investiţii masive din partea reţelelor deja prezente pe piaţă. Numărul total de magazine de comerţ modern (hipermarket, supermarket, cash&carry şi discounter) a crescut cu peste 100 de unităţi în acest an, ajungând la aproape 300 de locaţii, tendinţă care va continua şi în 2007. Potrivit companiei de cercetare MEMRB, toate marile lanţuri au anunţat investiţii majore, urmând ca la finele lui 2007 numărul de magazine să ajungă la 450. "Spre deosebire de acest an, când segmentele de hipermarket şi discount au fost cele mai dinamice, în 2007 este de aşteptat ca formatul de supermarket să înregistreze o creştere mai mare, în timp ce lanţurile de hipermarket şi discounter vor avea o dezvoltare mai puţin accentuată", este de părere Cristina Banfi, ECR Business Development Manager South Europe al companiei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite