Rezultatele financiare ale emitenţilor nu au influenţat evoluţia cotaţiilor la BVB

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rezultatele financiare obţinute de societăţile de la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), pentru primele nouă luni din 2006 s-au înscris, în general, pe un trend ascendent comparativ cu perioada

Rezultatele financiare obţinute de societăţile de la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), pentru primele nouă luni din 2006 s-au înscris, în general, pe un trend ascendent comparativ cu perioada similară a anului trecut. Ratele de creştere a profitului, în schimb, au fost, pentru o bună parte dintre emitenţi, în uşoară scădere faţă de cele înregistrate în urmă cu un an. "Rezultatele aferente primelor nouă luni din acest an nu au adus surprize de proporţii în ceea ce priveşte evoluţia faţă de perioada similară din 2005. În plus, impactul publicării acestora asupra preţurilor de tranzacţionare nu a mai fost la fel de mare ca în anii trecuţi", a declarat, pentru Adevărul, Marian Lupu, director general la Estinvest Focşani. Investitorii sunt mult mai sensibili decât în trecut la semnalele negative venite dinspre emitenţi. Un exemplu în acest sens este evoluţia acţiunilor Petrom. Astfel, chiar dacă societatea a anunţat pentru primele nouă luni un profit în creştere faţă de perioada similară din 2005, faptul că rezultatul net aferent trimestrului trei a fost mai mic decât nivelul aferent intervalului corespunzător din 2005 a indus un trend descendent cotaţiilor. Se observă totuşi faptul că influenţa asupra cotaţiilor se manifestă pe termen scurt, respectiv câteva zile.

Activitatea de rafinare a afectat rezultatele companiilor petroliere
Petrom (SNP) a încheiat primele nouă luni cu un profit în creştere faţă de perioada similară din 2005. Activitatea desfăşurată în trimestrul trei s-a soldat însă cu un rezultat mai mic decât cel înregistrat în acelaşi interval de timp, cu un an în urmă. Astfel, în perioada ianuarie-septembrie, profitul net al companiei a crescut cu 42% faţă de anul anterior, până la valoarea de 1,99 miliarde de lei. Profitul net aferent trimestrului trei a fost de 0,569 miliarde de lei, cu 29% mai mic decât nivelul consemnat cu un an în urmă. Cifra de afaceri a companiei a crescut, pe parcursul primelor nouă luni, cu 23%, până la 9,67 miliarde de lei. Valoarea afacerilor din trimestrul trei s-a ridicat la 3,36 miliarde de lei, fiind în uşoară creştere, cu 3%, faţă de nivelul înregistrat în perioada similară din 2005.Activitatea de rafinare a companiei a avut cel mai mult de suferit în această perioadă. Astfel, marja de rafinare aferentă primelor nouă luni din acest an este de 19,94 euro/tonă, în timp ce, pentru aceeaşi perioadă din 2005, compania a înregistrat o marjă de rafinare de 30,5 euro/tonă. Potrivit raportului companiei, principalele cauze care au stat la baza scăderii marjei de rafinare au fost reducerea preţului ţiţeiului în trimestrul trei, încheierea perioadei de vacanţă, precum şi consumul ridicat de energie al celor două rafinării, Arpechim şi Petrobrazi. Acestea sunt considerate printre cele mai energointensive din Europa. Cât priveşte vânzările companiei, în perioada ianuarie-septembrie s-a înregistrat o creştere cu 20% a vânzărilor comerciale interne şi o diminuare cu 7% a exporturilor. Scăderea vânzărilor la extern a fost determinată de introducerea, în trimestrul doi, a unei taxe de un cent USD/ litrul de benzină şi motorină exportat. Rompetrol Rafinare a obţinut, pe parcursul primelor nouă luni, un profit operaţional (EBITDA) de 95,3 milioane de dolari, în scădere cu 37% faţă de nivelul consemnat cu un an în urmă. Compania a înregistrat o pierdere consolidată de 5,92 milioane de dolari, în timp ce, la sfârşitul lunii septembrie 2005, societatea a raportat un profit net de 107,59 milioane de dolari. Din activitatea de rafinare, emitentul a inregistrat la finele lunii septembrie 2006 un profit net de 1,39 milioane de dolari, în scădere cu 98% faţă de perioada similară din 2005. Marja de rafinare s-a redus în primele nouă luni cu 46% faţă de perioada similară din 2005, valoarea acesteia la sfârşitul lunii septembrie fiind de 23.94 dolari/tonă.

În sectorul farmaceutic, doar Antibiotice a anunţat profit mai mare
Cei trei emitenţi din sectorul farmaceutic, Antibiotice Iaşi (ATB), Biofarm Bucureşti (BIO) şi Sicomed Bucureşti (SCD) deţin 2,34% din capitalizarea BVB, reprezentând aproximativ 1,75 miliarde lei. Compania Antibiotice Iaşi a înregistrat în primele nouă luni o cifră de afaceri de 130,9 milioane lei, cu aproape 13% peste raportările din perioada ianuarie-septembrie 2005. Câştigul net aferent perioadei analizate a fost de 19 milioane lei, faţă de 16,9 milioane lei, cât s-a raportat pentru primele nouă luni din 2005. În cazul Biofarm, profitul pe primele nouă luni a resimţit o scădere de 6%, iar raportarea pe zece luni indică o scădere de 3%. Reprezentanţii companiei explică uşoara scădere a profitului la 10 luni prin faptul că, în 2005, Biofarm a beneficiat de facilităţi fiscale, astfel încât în luna octombrie 2005 impozitul pe profit era de 1,04 milioane lei, faţă de 2,12 milioane lei impozit pe profit achitat pe primele 10 luni din 2006. Profitul net al producătorului de medicamente Zentiva Bucureşti (SCD) a scăzut, în primele nouă luni ale anului, cu peste 42%, la 18,2 milioane lei (5,1 milioane euro), în timp ce cifra de afaceri a urcat cu 10,3%, la 167 milioane lei (47,3 milioane euro). Potrivit raportului trimestrial al companiei, veniturile totale au ajuns la 242,4 milioane lei (+40,7%), iar cheltuielile totale s-au ridicat la aproape 220 milioane lei. În această perioadă, vânzările Zentiva în România au crescut de 11 ori faţă de perioada similară din 2005, ajungând la 61,9 milioane euro (1,75 miliarde de coroane cehe).Nici în cazul farmaceuticelor, unde discrepanţele dintre raportările făcute au fost destul de pregnante, preţul de tranzacţionare nu a reacţionat la rezultatele financiare. "La emitenţii din acest sector, dacă la Antibiotice, care a raportat o creştere cu 13% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, şi la Biofarm, care a înregistrat o uşoară scădere, preţul acţiunilor a scăzut uşor, la Sicomed, al cărui profit a avut o scădere mai importantă (-42%), preţul pieţii nu a reacţionat", explică analistul Marian Lupu.

Afaceri în creştere pentru producătorii de bunuri de larg consum
Cei doi emitenţi din sectorul producătorilor de bunuri de larg consum care şi-au publicat raportul la nouă luni în a doua parte a perioadei de raportare, Loulis România (MPN) şi Kandia Excelent (EXC), au obţinut cifre de afaceri în uşoară creştere faţă de perioada similară a anului trecut. Astfel, dacă subsidiara grupului elen Loulis a înregistrat o cifră de afaceri de 111,3 milioane de lei (31,5 milioane de euro), în creştere cu 5,5% faţă de primele trei trimestre din 2005, cifra de afaceri a producătorului de ciocolată a stagnat în jurul valorii de 84,7 milioane de lei (23,9 milioane euro). Pierderile Loulis s-au redus de la aproximativ 2 milioane de lei la 81.000 de lei, iar reprezentanţii firmei estimează, pentru 2006, un profit de 3,6 milioane de lei, după pierderile de 7,6 milioane de lei cumulate anul trecut. Kandia-Excelent a raportat un profit de 12 milioane lei (3,4 milioane euro), valoare aproape dublă comparativ cu cea înregistrată în intervalul similar din 2005. Raportul trimestrial al companiei indică o creştere cu 8% a veniturilor totale, până la 97,6 milioane lei.

Afaceri de 470 milioane de euro la Transelectrica
Transelectrica, operatorul reţelei de transport energie electrică, a obţinut o cifră de afaceri de 1,66 miliarde lei (470 milioane euro), în creştere cu 60% faţă de perioada similară din 2005, în timp ce profitul net al firmei a urcat cu 70%, până la 163,3 milioane lei (46,2 milioane euro). Creşterile sunt puse în parte pe seama majorării tarifelor medii aprobate de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), în parte pe o cantitate mai mare de energie transportată faţă de cea anticipată.

Profit de cinci ori mai mare pentru Silcotub
Combinatul Silcotub Zalău (SLC) (n.red.: producător de ţevi din oţel carbon şi slab aliat fără sudură, cu utilizare în industria construcţiilor, petrolului şi gazelor, energetică, chimică şi cea a construcţiilor de maşini) a realizat, în primele nouă luni, o cifră de afaceri de 469,2 milioane de lei, în creştere cu aproximativ 25% faţă de perioada similară a anului trecut, iar profitul aferent a urcat de cinci ori, ajungând la 33,9 milioane de lei. La polul opus se situează producătorul de ţevi sudate Zimtub Zimnicea (ZIM), care a înregistrat, în primele nouă luni, o cifră de afaceri de 18 milioane lei, în scădere cu 80% faţă de perioada similară a anului trecut, şi un profit de 57.000 de lei, mai jos cu aproximativ 64% faţă de aceeaşi perioadă din 2005. Rezultate în scădere a raportat şi producătorul de ambalaje MJ Maillis Bucureşti (MJM). În primele trei trimestre, compania a obţinut un profit de 879.600 lei, de două ori mai mic faţă de cel înregistrat în aceeaşi perioadă de anul trecut.

În sectorul bancar, BRD a înregistrat cel mai mic ritm de creştere
După ce Banca Transilvania (TLV) a raportat un profit în creştere cu 15%, iar Banca Comercială Carpatica Sibiu (BCC) - cu 24,5%, a venit rândul BRD Groupe Societe Generale (BRD) să publice rezultatele la nouă luni. Emitentul a obţinut un profit net de 477 milioane lei (135 milioane euro), în creştere cu 6% faţă de perioada similară din 2005. Potrivit oficialilor instituţiei bancare, profitul a fost afectat de investiţiile alocate dezvoltării reţelei, BRD deschizând, de la începutul anului, peste 200 de noi agenţii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite