Retailul mai are mult pentru a ajunge la media UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Intermedierea bancara in Romania (credite neguvernamentale raportate la PIB) este cu mult sub media din Uniunea Europeana a celor 15 si la un nivel scazut fata de tarile intrate in UE in 2004. La

Intermedierea bancara in Romania (credite neguvernamentale raportate la PIB) este cu mult sub media din Uniunea Europeana a celor 15 si la un nivel scazut fata de tarile intrate in UE in 2004. La noi, intermedierea bancara reprezinta 21% din PIB, dupa cum rezulta din estimarile pentru sfarsitul acestui an, iar in 2004 a fost de 17,5 %. Media UE 15 este de 106% din PIB, in Ungaria de 45,70%, in Cehia 32,30%, iar in Polonia de 28,70%. De mentionat ca din total credite neguvernamentale, in Romania peste 6% reprezinta ponderea detinuta de persoanele fizice. "Valoarea scazuta a intermedierii bancare la noi conduce la concluzia ca exista un potential de crestere a creditului neguvernamental, intr-un ritm constant, ridicat, fara variatii", considera Natalita Hurduc, vicepresedinte executiv al BCR. Evolutia creditelor de retail a fost influentata anul acesta, in opinia aceleiasi surse, de cresterea venitului mediu net, de aparitia unor noi mari retaileri, de orientarea a tot mai multe banci catre acest tip de serviciu si de accelerarea investitiilor in sectorul de constructii. Un studiu realizat de GfK, Institut de Cercetare de Piata, indica posibilitatea extinderii pietei de retail comercial in Romania si, in consecinta, marirea volumului de credite de consum catre populatie. In prezent, vanzarile prin hipermarketuri, supermarketuri si retele cash and carry cu afaceri in Romania reprezinta 20% din total vanzari, in vreme ce in Cehia procentul este de 70%, in Croatia de 56%, iar in Polonia de 47%. Desi in expansiune, reteaua de hipermarketuri din Romania este subdimensionata comparativ cu tarile din regiune la care am facut referire - 0,4 de hipermarketuri la mia de locuitori, in vreme ce in Cehia sunt 16, in Ungaria 8, iar in Polonia 6. Toate aceste date, spun bancherii, vor influenta in perioada ce vine in mod favorabil evolutia creditelor catre populatie, in conditiile in care aproximativ 40% din romanii de peste 18 ani lucreaza deja cu doua banci, iar 46% cu o banca. O analiza in structura a pietei de retail dovedeste ca 65% din clientii bancari prefera unitatea bancara, iar 60% automatul bancar. "Unitatea bancara ramane canalul de distributie preferat al romanilor", subliniaza Ionut Patrahau, director general adjunct al Bancii Transilvania.
Doar 1% din clientii persoane fizice recurg la servicii bancare cu ajutorul telefonului mobil si cam tot atatia prin intermediul internetului. Ca produse bancare, acestia utilizeaza cel mai mult cardul de debit (50% din clienti), urmat de creditul de consum (36%) si depozitul in lei (32%). O tendinta conturata pentru viitorul an va fi aceea a cresterii numarului cardurilor co-branded, carduri emise de banci sau societati de intermediere fi-nanciara, in parteneriat cu societati comerciale fur-ni-zoare de utilitati, cu mari retele de electrocasnice, mobila s.a.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite