Retailerii cu preţuri mari, scoşi din schemă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru a rămâne în cărţi, proprietarii clădirilor în care funcţionează mai multe magazine îi dau afară pe chiriaşii cu produse scumpe şi îi aduc în loc pe cei cu marfă ieftină. În timp ce magazinele cu preţuri mari se reorganizează pentru a face faţă crizei, distribuitorii de produse ieftine se extind, profitând de situaţia economică actuală.

Chiar dacă investiţiile par obiective ce nu pot intra în planurile retailerilor pentru 2010, cei care vând produse ieftine profită de actualul context economic, când puterea de cumpărare este tot mai mică, şi câştigă tot mai mult teren. Românii cumpără mai puţin, mai cumpătat şi mai ieftin. Iar asta nu face altceva decât să sporească vânzările celor care au ştiut să se adapteze la cererea românilor şi să le diminueze pe cele ale retailerilor care marşează în continuare pe preţuri piperate.

De exemplu, francezii de la Kiabi, care comercializeză produse textile ieftine (preţuri începând cu doi euro) profită de această situaţie şi se extind în plină criză. La fel, retailerul de mobilă Casa Rusu a reuşit să-i ia locul în centrul comercial Vitantis magazinului Mobilă Bontaş tocmai datorită preţurilor mai accesibile. „Mixul de produse pe care îl avea această companie aducea calitate, dar şi preţuri prea ridicate pentru această zonă", spune Vlad Dragoescu, investment manager al Equest, proprietarul centrului comercial.

Investiţii de şapte milioane de euro

Kiabi a anunţat recent deschiderea a două noi magazine, unul în Bucureşti şi altul în Constanţa. Şi francezii de la Kiabi nu vor să se oprească aici. „Dacă afacerea merge bine, vom mai deschide între cinci şi zece magazine anul viitor", spune francezul Alain Simar, general manager al Kiabi Romania, care estimează investiţia pentru următorii cinci ani la şapte milioane de euro.

Oraşele vizate pentru lărgirea reţelei sunt localităţi mari, situate pe o rază de 100, maximum 200 de kilometri de Bucureşti, precum Ploieşti sau Piteşti. Şi asta în ciuda cifrelor preponderent negative care caracterizează retailul în prezent. Vânzările pe acest segment în sectorul non-food şi produse durabile sunt aproximativ egale cu cele înregistrate în prima jumătate a anilor 2000.

„Puterea de cumpărare este la acelaşi nivel care exista în perioada 2000 - 2005", explică Răzvan Gheorghe, managing director al companiei de consultanţă imobiliară Cushman&Wakefield. Din punct de vedere al afacerii propriu-zise, Simar spune că pentru Kiabi criza reprezintă o adevărată oportunitate. Reţeaua a deschis primul magazin în septembrie 2009, în contextul în care chiriile atinseseră niveluri foarte scăzute.

România se află printre ţările cu cele mai mici chirii pe segmentul centrelor comerciale, potrivit raportului Shopping Centre Rental Map realizat de compania de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle. Astfel, chiriile din ţara noastră ating nivelul de aproximativ 600 de euro pe metru pătrat pe an, similar celui din Ungaria şi Cehia. Comparativ, cele mai scumpe chirii se înregistrează în Maria Britanie (1.900 de euro pe metru pătrat anual) şi în Franţa (1.700 de euro pe metru pătrat pe an). Potrivit raportului citat, tendinţa de scăderea chiriilor va continua până la sfârşitul anului.

Schimbare de strategie

Proprietarii de centre comerciale vânează retaileri care au produse cu preţuri mici, în condiţiile în care chiriaşii actuali comercializează produse prea scumpe pentru puterea de cumpărare a populaţiei.

Reprezentanţii Equest spun că acesta este doar începutul. Astfel, compania intenţionează ca anul acesta fie să schimbe total mixul de chiriaşi, fie să îi convingă pe toţi să aibă oferte speciale pentru magazinele din acest centru comercial. „Miza sunt preţurile cât mai mici, care să atragă clienţii", adaugă Dragoescu. Şi acesta nu va rămâne singurul centru comercial care aplică o astfel de strategie. „Unele magazine se vor închide, se vor deschide altele la preţuri mai accesibile", punctează Răzvan Gheorghe.

Preţurile cresc mai temperat

Indicele preţurilor de consum pe segmentul mărfurilor nealimentare a crescut în mai cu 0,2% faţă de luna precedentă şi cu 4,63% de la începutul acestui an. În ceea ce priveşte preţurile la îmbrăcăminte, acestea au crescut mai temperat, cu 0,11% faţă de aprilie, şi cu 0,48% de la începutul anului.

Vânzările, în scădere

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul pe segmentul produselor nealimentare continuă însă să scadă. În luna aprilie, vânzările de produse nealimentare au scăzut, în serie brută, cu 5,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2009 şi cu 3,9% faţă de luna precedentă, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. Faţă de începutul anului, scăderea este şi mai accentuată, respectiv 7,9%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite