Renuntarea la "rable" duce la acumularea a 12.000 de tone de deseuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Programul de innoire a parcului auto, finantat din bani publici cu 450 de miliarde de lei, in scopul reducerii emisiilor poluante in atmosfera, va duce la acumularea a 12.000 de tone de deseuri.

Programul de innoire a parcului auto, finantat din bani publici cu 450 de miliarde de lei, in scopul reducerii emisiilor poluante in atmosfera, va duce la acumularea a 12.000 de tone de deseuri. Managementul acestor deseuri nu ingrijoreaza autoritatile, desi inzestrarea Remat-urilor romanesti cu utilaje specifice se reduce la ciocane si aparate de sudura, in cel mai bun caz, la niste prese de balotat. Un autoturism cantareste in medie 800 de kg, ceea ce inmultit cu 15.000 - numarul masinilor care vor fi inlocuite, inseamna 12.000 de tone de fier, plastic, sticla, anvelope (75.000 de bucati), plus deseurile periculoase: ulei, lichid de frana, antigel. Catalin Gurau, directorul Enviroservice, firma de consultanta pe probleme de mediu, apreciaza ca problemele se pun in special pentru deseurile periculoase, deoarece in Romania nu exista inca solutiile tehnice pentru depoluarea masinilor. In strainatate, autoturismul este intai depoluat, o operatie care dureaza 5-10 minute, cu un utilaj care costa circa 20.000 de euro, apoi masina intra la tocat intr-un sreder, de unde sunt separate trei fractii - feroasa, neferoasa, plus o fractie usoara, fluful. In Romania nu exista instalatii de depoluare si exista un singur sreder, la Romrecycling Bucuresti, un utilaj scump, care a costat cateva milioane de dolari. Radu Marasescu, directorul comercial al companiei, spune ca fierul care rezulta din sreder este un produs care incepe sa aiba cerere. Fierul pregatit - tocat si presat, cu 1 - 2 la suta impuritati - se vinde la combinatele siderurgice cu 125 euro/ tona, iar la export pretul e cu 10 euro mai avantajos, ne-a declarat directorul economic al Remat Arad, David Adrian. Totusi, pentru Remat-uri, eficienta care rezulta din valorificarea autovehiculelor se situeaza la circa 5 - 10 la suta. "Nu pot sa spun ca e mare afacere, dar nici nu pot sa refuz pe nimeni", apreciaza Radu Marasescu. In general, la Remat-uri totul se face manual - depoluarea, care inseamna colectarea uleiurilor uzate in butoaie si "folosirea lor in curte", si separarea componentelor - cu ciocanul si cu aparatul de sudura. "Preferam sa distrugem masinile complet, pentru un om e o munca de doua ore, decat sa ne chinuim sa scoatem piese intregi", sustine directorul comercial al Remat Arad, David Adrian. O masina adusa la Remat este platita cu 1000 - 2000 de lei pe kg, ceea ce face ca proprietarul sa fie recompensat cu maxim 1,5 milioane de lei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite