Renault nu se arată dispus să plătească pentru a face investiţia de la Titu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nici la a doua strigare pentru vânzarea terenului din Dâmboviţa, grupul francez nu a scos bani din buzunar Nu trataţi investiţiile noastre ca investiţii ordinare - cam aşa sună în

Nici la a doua strigare pentru vânzarea terenului din Dâmboviţa, grupul francez nu a scos bani din buzunar

Nu trataţi investiţiile noastre ca investiţii ordinare - cam aşa sună în ultimul timp mesajele pe care francezii de la Renault le transmit, încă în termeni diplomatici, autorităţilor de la Bucureşti. Jocul de-a licitaţia pentru terenul de lângă Titu, unde grupul francez anunţa construirea unui centru de proiectare-dezvoltare, ar putea transmite, la rândul lui, un mesaj negativ investitorilor strategici.

Dacia Groupe Renault continuă să menţină un ferm "no comment" în legătură cu licitaţia organizată de Consiliul Judeţean Dâmboviţa pentru terenul de la Boteni, Titu (circa 50 km de Bucureşti). Nici ieri reprezentanţii companiei nu au vrut să dea nicio explicaţie pentru faptul că au refuzat, pentru a doua oară, să achite preţul de pornire a licitaţiei. Aceasta deşi noul preţ este cu 5% mai mic decât prima rundă a licitaţiei, desfăşurată în urmă cu o săptămână. Este vorba de 27,6 milioane de lei inclusiv TVA, din care două milioane lei pentru clădiri, 25,3 milioane lei pentru teren şi circa 250.000 lei pentru reţele de utilităţi, drumuri şi alte active.

"În cazul în care licitaţia nu va avea un câştigător nici a treia oară, Consiliul Judeţean va analiza reorganizarea întregii proceduri, cu un alt preţ de pornire, conform legii", a declarat, pentru Mediafax, Mihai Trifan, vicepreşedintele CJ Dâmboviţa şi preşedintele Comisiei de licitaţie.

Dar tot procesul pare să se anunţe de pe acum cel puţin îndelungat. Şi, în ciuda misterioasei tăceri pe care o păstrează francezii, tot acest proces a căpătat caracterul unei lupte de rezistenţă. La prima vedere, e inexplicabil de ce producătorul francez, care s-a anunţat dispus să aducă 450 milioane de euro pentru ridicarea noului centru, se mai uită la o cheltuială de 8,3 de milioane (euro), apoi de 7,8 milioane (cu 5% mai puţin).

Mai ales că producătorul părea dispus să intre în jocul licitaţiei pentru teren, participând cu două filiale înrudite, Renault Technologie Roumanie şi Automobile Dacia (astfel încât să se poată vorbi despre o licitaţie). Noua poziţie a francezilor poate fi însă "citită" în contextul discuţiilor aprinse pe marginea taxei de primă înmatriculare. La o conferinţă de presă recentă pe această temă, directorul general al Dacia, Francois Fourmont, a declarat că, dacă taxa ar scădea la jumătate, vânzările ar putea scădea semnificativ, punând în pericol investiţiile programate.

Investitorilor le plac ajutoarele acordate de stat

În acelaşi context, autorităţile au fost nevoite să recunoască, mai mult sau mai puţin explicit, că investiţiile stategice din industria auto nu pot fi puse în pericol de dragul deschiderii pieţei pentru importurile de maşini second hand. Chiar premierul Călin Popescu Tăriceanu a adus în discuţie modul în care autorităţile germane înţeleg să-şi protejeze proprii producători, în ciuda presiunilor forţelor ecologiste. În aceste condiţii, se conturează o revizuire a întregului proces prin care producătorul auto va fi pus în posesia amplasamentului de la Boteni.

Francezii de la Renault nu sunt la prima tentativă de a cere un tratament preferenţial. În urmă cu cinci ani, Renault a impus revizuirea modului în care urmau să fie delistate companiile de pe bursă. Guvernul de atunci a trebuit să ţină cont de ameninţarea grupului privind stoparea investiţiilor la Piteşti. O investiţie în domeniul auto, care antrenează industria orizontală şi implicit asigură substanţiale locuri de muncă în domeniile prelucrătoare - dar cu atât mai mult o investiţie care implică forţă de muncă cu înaltă calificare - sensibilizează practic fiecare guvern, mai ales în Europa de Est. Sunt lansate oferte cât mai atractive pentru potenţialul investitor, ceea ce implică, de regulă, acordarea de ajutoare de stat.

Chiar săptămâna trecută, ministrul finanţelor, Sebastian Vlădescu, a anunţat că grupul Renault a prezentat guvernului un set de solicitări privind măsuri de ajutor de stat pentru centrul de proiectare şi dezvoltare de la Titu, procedurile pentru un acord în acest sens urmând să fie accelerate.

În afară de facilităţile extraordinare ("neeuropene") primite la privatizarea Dacia, Renault a mai primit ajutoare "europerne" pentru construirea unei uzine noi de cutii de viteze pe platforma de la Colibaşi. Chiar Guvernul Tăriceanu a prezentat ca pe o perfomanţă păstrarea în ţară a noii investiţii de 215 milioane de euro a Renault, anunţând acordarea de ajutoare de stat estimate la 17% din valoarea investiţiei. Potrivit reglementărilor actuale, pentru marii investitori sunt posibile în general ajutoare care vizează ocuparea şi instruirea forţei de muncă. O portiţă de scăpare ar putea fi găsită în aşa-numitele ajutoare pentru eliminarea disparităţilor regionale, care s-ar putea dovedi justificate pentru un judeţ relativ sărac precum Dâmboviţa.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite