Reguli mai dure pentru contestarea achiziţiilor publice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Actul normativ care reglementează achiziţiile publice ar putea fi modificat până în vară Legea de bază a Achiziţiilor publice este în plin proces de modificare. Deşi actul normativ

Actul normativ care reglementează achiziţiile publice ar putea fi modificat până în vară

Legea de bază a Achiziţiilor publice este în plin proces de modificare. Deşi actul normativ este de interes pentru întreaga economie, modificarea n-a trezit interesul comercianţilor. Iar principala schimbare adusă de autorităţi vizează un aspect foarte controversat - formalităţile de contestare a unei licitaţii.

Textul prevede că cel care contestă procedura de atribuire a unui contract de achiziţie publică (CAP) trebuie să înainteze la Autoritatea Contractantă copia contestaţiilor sale, astfel cum a fost înregistrată la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, şi a înscrisurilor, dacă sunt disponibile, în termen de maximum o zi lucrătoare de la transmitrea contestaţiei către Consiliu.

Sancţiunea nerespectării acestei obligaţii este dublă pentru contestator - observă Marius Petroiu, avocat partener la firma Pachiu şi Asociaţii: i se respinge contestaţia ca lipsită de interes şi nu se suspendă de drept procedura de atribuire a contractului.

În forma OUG34/2006 (textul de bază), practic nu exista o sancţiune pentru necomunicarea contestaţiei la AC, textul vorbind doar de comunicarea "de îndată".

"Cred că termenul de maximum o zi lucrătoare este mult prea scurt pentru un participant fără pregătire juridică adecvată. Formularea "în măsura în care înscrisurile sunt disponibile" este prin definiţie supusă arbitrariului şi subiectivismului Consiliului. Pe de altă parte, odată ce contestatorul înregistrează contestaţia la Consiliu, în baza dreptului de apărare prevăzut chiar de OUG 34, Consiliul ar trebui să fie entitatea care comunică autorităţii contractante contestaţia şi înscrisurile aferente acesteia, şi nu contestatorul" - arată avocatul. Partea cea mai controversată însă de-abia acum vine - dacă contestaţia nu e făcută ca la carte, procedura de atribuire a CAP nu se suspendă. Practic, este cea mai importantă modificare, în condiţiile în care în textul de bază orice contestaţie suspenda de drept procedura de atribuire a unui CAP, pe durata soluţionării contestaţiee de către Consiliu.

În anul 2006 s-au înregistrat 370 de contestaţii

Autoritatea Naţională pentru reglementarea şi monitorizarea achiziţiilor publice spune că această modificare vine pe fondul reclamaţiilor primite din partea Autorităţilor Contractante, care arătau că în multe cazuri procedurile de achiziţie sunt amânate nejustificat, doar pentru că cineva face o reclamaţie.

În acelaşi sens, se prevede că amânările în cadrul procedurii de soluţionare a contestaţiei nu pot depăşi 10 zile lucrătoare de la primirea dosarului achiziţiei publice (cu posibilitatea unei prelungiri adiţionale de 20 de zile).

Pe de altă parte, modificările la lege au fost supuse dezbaterii legislative, dar, până acum, "nimeni n-a venit cu nicio propunere, nicio observaţie", spune Codrin Vulcu, consilier în cadrul ANRMAP.

De la începutul anului s-au înregistrat 370 de contestaţii. Anul trecut, dintre contestaţiile primite, doar jumătate au dat câştig de cauză contestatorului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite