Recuperatorii colectează doar un sfert din restanţe

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile de colectare au reuşit să recupereze anul trecut datorii de 264 de milioane de euro, majoritatea de la persoane fizice. Peste un miliard de euro au avut în 2009 de recuperat agenţiile de colectare a creanţelor de la clienţii băncilor, ai operatorilor de telefonie sau ai furnizorilor de utilităţi. 

Valoarea sumelor restante încredinţate de creditori - bănci, instituţii financiare nebancare, asigurători,  operatori de telefonie şi furnizori de utilităţi - spre colectare a crescut în 2009 cu 71% faţă de anul precedent, de la 643 de milioane de euro.

Totodată, numărul de cazuri a crescut cu 76%, până la 3,7 milioane, potrivit datelor Asociaţiei de Management al Creanţelor Comerciale (AMCC), alcătuită din companii de profil ce cumulează o cotă de piaţă de 80%.

Citiţi şi:

O treime din creditele „doar cu buletinul“ sunt restante

Cum să nu ajungi dator vândut la bancă

Recuperatorii nu mai dau de urma datornicilor


În ciuda creşterii însemnate a volumului de debite, rata de succes în recuperare a scăzut de la 35% în 2008, la 25% în 2009. Mai exact, din totalul celor 1,1 miliarde de euro date de creditori spre recuperare, doar 264 de milioane de euro au fost colectate.

„Scăderea gradului de colectare a pus presiune pe profitabilitatea companiilor din sector, ceea ce a dus creşterea costurilor şi implicit la creşterea preţurilor", a explicat Cristian Ionescu, preşedintele AMCC şi directorul general al Coface România.

Acesta a adăugat că activitatea de colectare în instanţă sau prin executare silită a crescut cu 50% anul trecut. Astfel, 15% din cazuri au ajuns să fie rezolvate pe această cale şi 85% - pe cale amiabilă.

50% din restanţe sunt la bănci

Pe segmentul persoanelor fizice au fost recuperate total sau parţial 2,2 milioane de creanţe, în valoare de 218 milioane euro, dintr-un total de 3,6 milioane de cazuri, a căror valoare se ridica la 950 de milioane de euro.

În ultimul trimestru din 2009, peste 50% din cazurile de recuperare proveneau de la bănci, 23% de la operatorii de telefonie şi aproape 4% de la furnizorii de utilităţi. O creştere însemnată a înregistrat în ultima parte a anului trecut numărul de cazuri primite de la instituţiile financiare nebancare, res­pectiv 7% din total. Înainte de 2009, băncile şi firmele de telecomunicaţii erau principalii creditori.

„Din creanţele băncilor, doar 3-4-5% reprezintă credite imobiliare restante, tendinţa fiind ca băncile să ţină cât mai mult acest tip de creanţe în portofoliu", a explicat Ionescu.

Pe segmentul persoane juridice din 83.000 de cazuri în valoare de 150 milioane de euro, au fost recuperate 70.600 de creanţe totalizând 45,5 milioane de euro.

Datorii la creditori internaţionali

Din totalul creanţelor cu scadenţă depăşită, peste 36 de milioane de euro au fost externalizate de creditori internaţionali. Mai exact, bănci şi alte instituţii din străinătate care au creditat cetăţeni români. Un număr de 176 de cazuri, cu valori restante de 11,3 milioane de euro, erau reprezentate de persoane fizice.

„Este cel mai probabil vorba de români care s-au mutat în Spania sau în Italia cu serviciul, s-au împrumutat de la bănci acolo, iar acum s-au întors în România", a explicat Isabela Iacob, vicepreşedintele AMCC şi managing director Kruk International. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite