Reclama de care nu ai cum să fugi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Panourile publicitare plasate în interiorul clădirilor, aşa-numitul "indoor advertising", împânzesc lifturile, saloanele de cosmetică şi toaletele. Reţelele s-au extins şi în ţară. Cu

Panourile publicitare plasate în interiorul clădirilor, aşa-numitul "indoor advertising", împânzesc lifturile, saloanele de cosmetică şi toaletele. Reţelele s-au extins şi în ţară. Cu investiţii iniţiale de câteva mii de euro, pionierii activităţii au cucerit poziţii strategice în bătălia pentru o piaţă în formare.
Dacă vreţi să instalaţi un panou de reclamă într-unul dintre lifturile bucureştene din centrul Bucureştiului, trebuie să aşteptaţi până în luna martie. Firma Elevate a dezvoltat rapid o reţea de 3.000 de panouri în 1.500 de amplasamente din Capitală şi din ţară. Dezvoltarea rapidă a fost esenţială. Tudor Maxim, managing director al Elevate, vede extinderea reţelei ca pe o luptă de gherilă, de când au început să apară concurenţii. Fiecare poziţie cucerită înseamnă un avantaj greu de depăşit de către nou-veniţi. "Dacă ai deja o reţea de 400 de scări în centru cu un contract pe 5 ani, nu prea mai are cum să intre o firmă în aceeaşi zonă", apreciază Maxim.
Cu o mică întârziere faţă de planul de afaceri, reacţia pieţei a fost cea preconizată. "Marea realizare este că suntem prezenţi în alte 12 oraşe din România, printr-o soluţie foarte bună, prin franciză", arată Maxim. Taxa de intrare în reţea este de 3.000 de euro. Alte costuri nu există. Veniturile din campaniile naţionale pe care Elevate le derulează prin intermediul partenerilor din ţară se împart în mod egal cu aceştia. Pentru campaniile locale, veniturile rămân ale francizaţilor.
Întreprinzătorul a primit deja mai multe propuneri de a-şi vinde afacerea şi a vândut o parte către compania Elmec, cunoscută mai ales pentru comerţul cu îmbrăcăminte şi încălţăminte sportivă.
Cu opt angajaţi, firma preconizează pentru acest an o cifră de afaceri de aproape 100.000 de euro, deşi planurile iniţiale vizau 150.000.
"Ceva şanse să ne apropiem de ţintă există", ne spune Maxim. Planul pentru anul viitor este să extindă afacerea în alte ţări, poate tot în franciză. Suma investită iniţial, până la obţinerea primelor venituri, a fost de aproximativ 6.000 de euro. Profiturile au fost apoi permanent investite pentru extinderea reţelei. Rata de profit este de aproximativ 30%.
"Până ajungi la un nivel de organizare să poţi controla bine toate procesele e multă muncă, dar apoi e uşor de administrat", ne dezvăluie Maxim. Una dintre dificultăţi a fost vandalismul, lunar fiind necesară înlocuirea a 5% dintre panouri.
A rezistat ispitei de a se extinde cu panouri în scări de bloc, de teama de a nu-şi pierde identitatea şi poziţionarea. A intrat totuşi în "phone shop-urile" de telefonie internaţională, centre de la care poţi suna în străinătate plătind tarife avantajoase.
Plasarea unui afiş într-un lift de bloc costă 28-40 de euro pe lună, de la preluarea machetei şi până la rapoartele de monitorizare. Cea mai scumpă reclamă este plătită pentru lifturile Bucharest Financial Plaza, 250 de euro pe lună.
Din toaletă, în salonul de cosmetică
Deschizătorul de drumuri în publicitate neconvenţională de interior în România este Oops Media. Apărută în 2000, firma se poate lăuda cu o cifră de afaceri de 500.000 de lei noi pentru anul 2005 şi un profit de aproape 50.000 de lei făcut din publicitatea în toalete. Firma şi-a extins activitatea în ultimii doi ani la publicitatea în saloanele cosmetice.
"Salon Style Media este un proiect româno-britanic, fiind dezvoltat de OOPS Media şi de firma britanică Style Media. Ambele companii au pus la dispoziţie atât logistică necesară, cât şi investiţiile financiare", ne spune Lucian Toma, Manager la Salon Style Media şi Sales Coordinator OOPS Media. În acest moment, Salon Style Media face parte dintr-o reţea de companii ce oferă acest tip de media şi alte servicii şi produse media complementare în Cehia, Slovacia, Ungaria, Ucraina, Polonia, Estonia şi Rusia. Reţeaua Salon Style Media numără 770 de saloane, cu aproximativ 2.400 de panouri montate în Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Constanţa, Braşov. "În curând, pe lângă dezvoltarea acestor oraşe, vom mai intra şi în altele, contractele cu reprezentanţii noştri zonali fiind deja semnate", anunţă Toma.
Deşi oferă servicii similare, publicitatea din lift nu concurează cu cea din saloanele cosmetice. "Noi avem o piaţă, ei au o piaţă, nu suntem concurenţi. Mie chiar îmi face plăcere când merg cu liftul să mă uit la o reclamă de-a lor şi sper să fie şi invers, când reprezentanţii lor se duc să se tundă. Ambele suporturi media au ocupat o nişă din piaţă şi ambele încearcă să o dezvolte cât mai mult", apreciază Toma.

Un client în minus, un concurent în plus
Potenţialul afacerii a atras atenţia şi altor jucători. Elevate a pregătit o campanie pentru dealerul auto Meridian. După mai bine de o lună de pregătiri, cu planuri detaliate despre dezvoltarea reţelei conform cerinţelor clientului, afacerea a picat. A apărut însă o nouă companie de panotaj interior sub numele Ascend Media, care derulează o campanie pentru... Meridian. "Ne-au ţinut fără să semnăm contractul mai bine de o lună şi jumătate, ca în timpul acesta să poată lua toate informaţiile, să ne ţină în loc, să nu dezvoltăm, pentru ca ei să se apuce să contracteze." Le-a recomandat până şi furnizorul de rame. Persoanele care negociau contractul din partea Meridian fac parte acum din echipa Ascend. Reprezentanţii celor două firme nu au dorit să comenteze. "Ne-am învăţat lecţia. Să semnăm acorduri de confidenţialitate pentru orice informaţie pe care le-o transmitem clienţilor", ne spune Maxim.

Avantajele publicităţii "de interior", pe scurt:
Reclama în lift:
* mesajul publicitar nu este într-o mare aglomerare de stimuli vizuali
* frecvenţa mare de expunere - 4 ori/zi, în medie
Reclama în salon:
* ramele/posterele sunt plasate exact în raza vizuală a clientului, pe oglindă sau lângă oglindă
* expunere lungă; media calculată de Salon Style Media este de 54 de minute pentru fiecare client

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite