Raport al Băncii Mondiale: Cum poate avea România autostrăzi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Activitatea şi performanţa ministerului de Transporturi a fost analizată de Banca Mondială, iar în raportul rezultat, România este criticată pentru lipsa unei strategii şi pentru costurile mari alocate întreţinerii drumurilor.

Astfel, mentenanţa periodică a drumurilor şi investiţiile de reabilitare costă în România, în medie, 40.000 de euro pe kilometru. De asemenea, şi întreţinerea de rutină a drumurilor este plătită foarte scump, cu 14.000 de euro pentru un kilometru.

Potrivit raportului obţinut de Gândul, România are "servicii de transport şi infrastructură sub aşteptările românilor şi standardele europene". De asemenea, conducerea companiilor de stat duce lipsă de viziune, membrii board-urilor de conducere fiind în mare măsură oficiali din ministerul Transporturilor, majoritatea având culoare politică.

"Ministerul Transporturilor şi autorităţile din subordine nu au fost capabile să utilizeze banii puşi la dispoziţie de UE pentru Transporturi, şi există o probabilitate foarte mare ca doar o fracţiune din aceste fonduri să fie folosite înainte de 2013", mai spun oficialii BM.

Ce recomandă Banca Mondială

 * Ministerul Transporturilor ar trebui să nu administreze singur aceste companii de stat pe care le are în subordine şi ar trebui să îşi împartă responsabilităţile cu un alt minister;

 * Managerii generali ai companiilor de stat ar trebui aleşi în funcţie de performanţele personale;

 * Numărul angajaţilor numiţi politic, care sunt estimaţi a fi 20 în prezent, trebuie redus la un minimum necesar.

Implementarea proiectului Sibiu-Piteşti nu va fi sustenabilă pentru România, remarcă reprezentanţii instituţiei de credit, în contextul în care valoarea construcţiei este estimată la 3,2 miliarde de euro.

Recomandări BM pentru proiectele de autostradă

 * România are nevoie de un proiect de autostradă de mai mică amploare, care să necesite o investiţie mai puţin de 500 de milioane de euro, şi să reducă influenţa imperativelor politice.

Studiul propune chiar un proiect pilot reprezentat de un drum naţional care să lege Comarnicul de Braşov. Ar costa mai puţin de jumătate de miliard de euro şi nu ar întâmpina mari probleme legate de exproprieri.

Cum finanţăm, pe termen scurt, Transportul

• Raţionalizaţi bugetul Ministerului Transporturilor. Renunţaţi la unele proiecte şi amânaţi altele pentru viitor;

Creşteţi taxele pentru utilizatorii drumurilor publice pentru a obţine mai multe fonduri pentru întreţinere şi pentru a putea echilibra raportul dintre numărul de kilometri de drumuri naţionale şi cel de autostrăzi;

• Interziceţi ca, pe viitor, veniturile din roviniete să fie puse drept garanţii.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite