Protectia mediului - prioritatea nr. 1 a conducerii SN Nuclearelectrica

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Evaluarile organismelor internationale confirma: punerea in functiune a Unitatii 2 de la Cernavoda, risc de mediu - zero

Prima unitate a Centralei Nuclearoelectrice Cernavoda a intrat in functiune in 1996. Astazi, cu o putere instalata de 706.5 Mwe, CNE Cernavoda - Unitatea 1 asigura circa 10% din necesarul de energie al Romaniei. Energia electrica furnizata de CNE Cernavoda - Unitatea 1 reprezinta pentru Romania o importanta sursa de energie ieftina si curata, eliminand producerea a aproximativ 4 milioane de tone de CO2 anual, cantitate pe care o centrala pe combustibil fosil o produce in mod normal. Din acest punct de vedere, energia nucleara produsa de Unitatea 1 are o contributie majora la reducerea emisiilor cu efect de sera si, prin urmare, la respectarea angajamentelor asumate de tara noastra prin protocolul de la Kyoto. Preocuparea pentru protectia mediului reprezinta o prioritate absoluta a conducerii Societatii Nationale Nuclearelectrica, operatorul centralei, iar cea mai buna dovada in acest sens o constituie rezultatele programelor de monitorizare a efluentilor activi si inactivi din zona centralei nucleare. Nici un efect advers semnificativ asupra ecosistemului la Unitatea 1 Rapoartele anuale ale programului de monitorizare din perioada 1996-2003 indica o operare in siguranta a centralei nucleare de la Cernavoda, lucru dovedit prin cantitatile mici de efluenti radioactivi lichizi si gazosi eliberati in mediul inconjurator, cantitati mult sub limitele autorizate. De altfel, aceste eliberari anuale de materiale radioactive sunt comparabile cu cele de la alte centrale nucleare de tip CANDU - 6. Pentru a compara datele masurate cu limitele legale prevazute de legislatia in vigoare referitoare la activitatile nucleare, vom preciza ca doza stabilita pentru populatie este de 1 mSv/an, iar pentru personalul centralei este de 20 mSv/an. Astfel, analiza dozelor individuale incasate de personalul expus profesional arata valori sub 5 mSv, doar un numar foarte redus incasand doze cuprinse intre 5 si 10 mSv/an. Totodata, in zona centralei nucleare, impactul pentru populatie a fost estimat la o valoare a dozei echivalente de aproximativ 5,5 microSv/an, ceea ce inseamna mai putin de 0,3% din fondul natural de radiatii. Centrala are si un program corespunzator de supraveghere a efluentilor inactivi. Din analiza acestui program se poate afirma fara nici o indoiala ca de la punerea in functiune a centralei nu s-a inregistrat nici un efect advers semnificativ asupra ecosistemului din zona invecinata centralei nucleare, biotei acvatice sau terestre, habitatului acestora sau asupra sigurantei si sanatatii personalului ori populatiei. De exemplu, in cazul analizei parametrilor de calitate a apei Dunarii sau Canalului Dunare- Marea Neagra, amonte sau aval de Cernavoda in perioada 1996-2003, masuratorile efectuate au indicat valori sub limitele autorizate. Bunele rezultate obtinute pe linie de protectia mediului se reflecta de altfel si in coeficientul ridicat de utilizare a puterii instalate. Astfel, realizarile din ultimii ani la Unitatea 1 au atins niveluri de 88-99%, lucru posibil ca urmare a calitatii echipamentelor, activitatii de operare desfasurata cu profesionalism, managementului corect al exploatarii, utilizarii unor metode moderne de management. In acest sens, Unitatea 1 a implementat in decursul anului 2003 un sistem de management de mediu, sistem certificat in conformitate cu standardul de mediu ISO 14001. In afara de monitorizarea propriilor performante de mediu, sistemul implementat permite si urmarirea permanenta a legislatiei nationale din domeniul protectiei mediului, evolutia acesteia in sensul adaptarii la cerintele integrarii noastre in Uniunea Europeana. Punerea in functiune a Unitatii 2 nu va afecta mediul in zona Cernavoda Cea mai buna argumentare o constituie modul de desfasurare a procesului de emitere a acordului de mediu pentru Unitatea 2. Astfel, in conformitate cu Legea 137/95 si cu modificarile ulterioare ale acesteia, SNN a facut primele demersuri pentru obtinerea acordului de mediu inca din anul 2001. A urmat o procedura foarte complexa si laborioasa, iar in momentul de fata se lucreaza la finalizarea hotararii de guvern privind emiterea acordului de mediu pentru finalizarea si punerea in functiune a Unitatii 2. Aceasta procedura a implicat pe de-o parte efectuarea unor evaluari de mediu cu privire la impactul pe care un astfel de obiectiv il poate avea asupra mediului si populatiei, iar pe de alta parte a implicat organizarea unor dezbateri publice impreuna cu autoritatea locala de mediu atat la Cernavoda, cat si in localitatile aflate in imediata vecinatate a centralei (Constanta, Medgidia). Scopul acestora a fost acela al identificarii aspectelor ce pot induce anumite ingrijorari populatiei din zona, dar si al beneficiilor pe care acest proiect il poate oferi. Toate evaluarile de mediu efectuate atat in tara, cat si in strainatate au demonstrat ca finalizarea si punerea in functiune a Unitatii 2 nu vor afecta mediul in zona Cernavoda. De precizat ca trei studii de evaluare a impactului de mediu au fost comandate de catre SNN. Un prim studiu s-a efectuat in cadrul unui proiect Phare si a fost executat de catre firma ceha Aquatest. Acest studiu a urmarit indeaproape cerintele Uniunii Europene in materie de evaluare a impactului de mediu produs de catre constructia unor obiective nucleare. Un alt studiu a fost efectuat de catre AECL Canada. Scopul acestuia a fost sa demonstreze organizatiilor financiare care au acordat creditul pentru finantarea lucrarilor de finalizare la Unitatea 2 ca acest proiect respecta cerintele internationale de mediu. Un ultim studiu de impact a fost realizat de catre ICIM Bucuresti si este considerat drept documentul care sta la baza procedurii de emitere a acordului de mediu. Dezbaterile publice, pentru informarea cetatenilor Revenind la programul dezbaterilor publice, am dori sa subliniem ca acesta a fost alcatuit in asa fel incat sa satisfaca si cerintele finantatorilor externi, cerinte identice cu cele ale Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). Ca raspuns la aceste cerinte, SNN a organizat o intalnire separata cu lideri de opinie din zona Cernavoda (primarul orasului Cernavoda, directorul liceului, parohul comunitatii ortodoxe din Cernavoda, directorul spitalului). In acelasi context, a fost organizata, la Bucuresti, si o sedinta cu specialisti in probleme de protectia mediului, neimplicati in proiectul Unitatii 2, pentru a putea avea o evaluare obiectiva a problemelor pe care un astfel de proiect le ridica sub aspectul acceptantei publice. In paralel cu dezbaterile publice din Romania, sub autoritatea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, au fost organizate o serie de dezbateri publice pe tema proiectului, in tara vecina, Bulgaria. Obiectivul acestora a fost acela legat de evaluarea impactului de mediu in context transfrontalier produs de CNE Cernavoda, evaluare efectuata in contextul Conventiei de la Espoo la care, dupa cum se stie, Romania este parte. Confirmarea aspectelor sus mentionate a venit in luna martie a acestui an, atunci cand Comisia Europeana a aprobat acordarea unui credit in valoare de 223,5 milioane de euro destinat finalizarii lucrarilor acestui important obiectiv energetic. Atentia deosebita pe care SN Nuclearelectrica SA o acorda mediului si populatiei este inca o data confirmata de implicarea societatii in organizarea si desfasurarea la inceputul lunii iulie a.c. a seminarului international pe tema "Dreptul nuclear si protectia mediului", organizat de Agentia Nucleara Europeana din cadrul OECD in colaborare cu Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca - orasul-gazda, CNCAN, ROMATOM (Forumul Atomic Roman), Societatea Nucleara Franceza pentru Energie Nucleara, Scoala Internationala de Drept Nuclear din cadrul Universitatii Montpellier. De asemenea, seminarul s-a derulat sub patronajul Comisiei Europene. Programul Simpozionului a inclus conferinte cu o tematica bogata privind domeniul sigurantei instalatiilor nucleare, securitatii nucleare, gestionarea deseurilor radioactive, gestionarea accidentelor nucleare si a urgentelor radiologice, responsabilitati si daune materiale, norme de radioprotectie, precum si o masa-rotunda privind informarea si participarea publicului, transparenta si dezvoltarea durabila in contextul legislatiei nucleare si mediului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite