Protecţia Consumatorului intră în control la bănci

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Instituţiile de credit care nu respectă clauzele din contractele de credit vor putea fi amendate de ANPC

credit de consum şi a publicităţii efectuate de bănci. Intenţionăm să modificăm legea, întrucât BNR şi-a exprimat intenţia de a se retrage de la aplicarea ei, deşi Banca Centrală are drepturi mai ample în acest domeniu", a declarat Irina Vasile, consilier ANPC. Aceasta spune că instituţia pe care o reprezintă"va trebui să se ocupe de control şi în cazul instituţiilor de credit". Mugur Şteţ, purtător de cuvânt al BNR, confirmă această informaţie. "BNR lucrează în permanenţă la îmbunătăţirea relaţiei dintre clienţi şi instituţiile de credit. Se caută toate soluţiile astfel încât clienţii să fie cât mai bine informaţi în relaţia lor cu banca", spune Mugur şteţ.
ANPC primeşte numeroase reclamaţii pe domeniul financiar-bancar, majoritatea vizând partea contractuală a relaţiei client - creditor. Reclamaţiile românilor în ceea ce priveşte tratamentul oferit de bănci se axează în principal pe informarea incompletă asupra clauzelor contractuale, înainte de a se parafa înţelegerea, şi neoferirea de suficiente informaţii. La acest ultim capitol, ANPC aminteşte faptul că dobânda efectivă este tipărită cu litere mult mai mici decât dobânda de "catalog". Reprezentanţii ANPC spun că, în general, contractele sunt scrise cu litere mici, astfel încât consumatorii nu pot şi nu au timp să citească cu atenţie actul înainte de a fi semnat. Nerespectarea clauzelor contractuale reprezintă alte reclamaţii ale clienţilor nemulţumiţi. Se adaugă şi faptul că acestea se modifică în timpul derulării contractului. Obligativitatea plăţii unor comisioane foarte mari şi neoferirea de către bancă a unui exemplar din contract reprezintă, de asemenea, unele dintre numeroasele motive de nemulţumire a clienţilor băncilor autohtone.
BNR efectuează controale prin sondaj
Obligativitatea afişării DAE de către bănci a fost introdusă în legislaţia românească pentru a oferi posibilitatea clienţilor de a compara produsele de credit între ele. DAE reprezintă costul total al creditului, dobânda plus comisionalele şi celelalte taxe care sunt plătite de beneficiar pe toată perioada creditului. În majoritatea cazurilor, indicatorul DAE afişat de bănci nu reprezintă costul exact al creditului, astfel încât acesta trebuie personalizat în funcţie de perioada şi valoarea împrumutului. "BNR efectuează controale prin sondaj la sediile băncilor în ceea ce priveşte respectarea de către bănci a prevederilor legislaţiei privind DAE - unde nu s-au descoperit nereguli. Au fost aplicate amenzi la bănci pentru nerespectarea normelor BNR sau pentru interpretarea acestora", a declarat Mugur Steţ.

DAE, variabilă în funcţie de valoarea creditului
Exemplu de variaţie a DAE în funcţie de valoarea şi perioada de rambursare a creditului, la un nivel al dobânzii de 10% pe toată durata împrumutului. Taxa de procesare a dosarului este de 100 lei, plătiţi înaintea acordării creditului, iar comisionul lunar de acordare este de 0,25%, plătibil lunar la soldul creditului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite