Producătorii de cosmetice româneşti mizează pe mândria naţională a consumatorului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

de milioane de euro anual, producătorii autohtoni de cosmetice nu au de dus o luptă uşoară pentru consumatorul român. Mai mult, clientul local este recunoscut drept unul foarte puţin fidel.

de milioane de euro anual, producătorii autohtoni de cosmetice nu au de dus o luptă uşoară pentru consumatorul român. Mai mult, clientul local este recunoscut drept unul foarte puţin fidel. Astfel, ceea ce au de făcut firmele româneşti este să găsească o metodă ieftină şi eficientă de a îi da acestuia un produs bun, cu un aspect frumos, la un preţ convenabil. şi, cel mai important, încredere în brand, pe fondul faptului că majoritatea nu au acces la cel mai popular suport de promovare - televiziunea.
"Producătorul român de cosmetice trebuie să lupte în această piaţă pe foarte multe fronturi: trebuie să ofere produse de o calitate net superioară celor din import, trebuie să fie foarte inventiv în ceea ce priveşte administrarea bugetelor sale, trebuie să fie mai flexibil şi să îi facă pe români să se mândrească cu faptul că s-au simţit mult mai bine folosind o cremă de faţă românească decât una importată", spune Andreea Cremenescu, director de marketing al companiei Elmi Prodfarm, producătorul cosmeticelor Elmiplant. Potrivit acesteia, o firmă românească trebuie să îi ofere clientului produse în ambalaje bine gândite şi atrăgătoare, dar trebuie să îşi construiască şi o imagine favorabilă.
"Este foarte uşor să vii într-o ţară şi să aplici modele. Este însă foarte greu să produci, indiferent că vorbim de cosmetice sau de orice altceva, să distribui, să promovezi - şi toate astea prin propriile tale forţe, fără infuzie de capital din afară", spune Cremenescu. Elmi Prodfarm îşi promovează produsele prin intermediul presei destinată femeilor, a mostrelor gratuite, dar şi prin câteva spoturi TV.
"Din păcate, în ansamblu, producătorii locali români din industria cosmeticelor au o imagine destul de "prăfuită" şi asta pentru că ar fi trebuit să înceapă să "lucreze" la imaginea lor încă de acum mulţi ani", consideră Cremenescu.
Pe de altă parte, unele firme s-au orientat către nevoile consumatorilor care au dorinţe diferite faţă de producţia de masă.
"Ne adresăm segmentelor de nişă cu un buget nu foarte mic", spune Mariana Tudorache, director tehnic al companiei autohtone de cosmetice Genmar. Firma produce brandul Herbagen. Producătorii români, explică Tudorache, se luptă cu multinaţionalele, aducând des game noi la raft, prin materii prime de ultimă oră sau exotice. Ea estimează o cifră de circa un milion de euro în 2006 pentru compania pe care o reprezintă.
"Să nu fim modeşti ca români - avem produse bune. Vrem să deschidem o fabrică mai mare în Bucureşti, într-o altă zonă faţă de cea în care activăm acum", spune oficialul Genmar. Compania deţine circa 80 de produse în portofoliu, pe care le promovează prin intermediul revistelor. "Prin intermediul TV, apărem foarte puţin, pentru că nu avem bani", spune ea. Cosmeticele Genmar sunt distribuite în hipermarketuri (Kaufland, Real, Metro sau Auchan), dar şi în farmacii.
"Armele noastre nu diferă mult de cele ale competitorilor multinaţionali. Luptăm prin calitate, perseverenţă, prin cât de des şi cât de intens comunicăm beneficiile produselor, cu o forţă de vânzare entuziastă şi mânată de încrederea într-un produs românesc", spune Madeleine Florescu, director general al Geroaslan, companie care administrează brandul Gerovital. "Competiţia îşi permite să comunice intens şi pe TV, însă", a adăugat ea. Compania deţine în portofoliu de 40 de produse, distribuite prin intermediul farmaciilor, al magazinelor clasice, dar şi al hipermarketurilor (Auchan).
Dermocosmeticele, o nişă de 12 milioane de euro
Pe o piaţă unde sunt din ce în ce mai populare produsele de tip naturist, dermocosmeticele prind un segment de piaţă din ce în ce mai important. Astfel, la nivel local activează branduri precum Vichy, Avene, Eucerin, Ivatherm, şi, pe sectorul de lux, Clinique. Dintre acestea, românesc este doar Ivatherm.
"Din punct de vedere al preţului, dermocosmeticele se situează la mijloc, între produsele de lux şi cele de mass market", spune Rucsandra Hurezeanu, director general al Ivatherm. Produsele companiei sunt fabricate în Franţa, cu apă adusă din România, din zona izvoarelor termale din Herculane. Strategia de marketing a prevăzut o îndreptare a produselor către zona de medicamente, acestea fiind prescrise de medici dermatologi şi recomandate doar în farmacii. Hurezeanu estimează că piaţa totală a dermocosmeticelor - adică vânzările cumulate ale producătorilor străini şi autohtoni - se ridică la 12 milioane de euro în România anul acesta.
"Cea mai importantă cotă de piaţă o au produsele destinate tenului seboreic, acneic, urmate de produsele hidratante. Acestea sunt în mare parte cumpărate din farmacii, la recomandarea medicilor sau a farmaciştilor", explică Hurezeanu. Pe de altă parte, spune ea, consultanţii de cosmetice sunt din ce în ce mai informaţi, ca şi consumatorii, de altfel. "Ivatherm se situează pe locul trei după mărcile Vichy şi Avene", afirmă oficialul Ivatherm. Potrivit acesteia, compania deţine circa 5% din piaţa dermocosmeticelor, ceea ce înseamnă o cifră de afaceri de aproximativ 600.000 de euro în 2006.

Producătorii români de cosmetice
Companiile locale sunt aşteptate să realizeze anul acesta vânzări cumulate de 30-35 milioane de euro
Vânzările de cosmetice româneşti reprezintă 10-12% din totalul pieţei
Cei mai importanţi jucători sunt Farmec, Gerocossen, Gerovital Cosmetics, Elmi Prodfarm sau Genmar
O parte semnificativă a producţiei româneşti merge la export

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite