Privatizarea CFR Marfă stârneşte controverse

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul vrea să vândă inclusiv acţiunile provenite din conversia datoriilor către buget şi către CFR SA. Intenţia este blamată de transportatori.

Strategia pentru privatizarea companiei de stat CFR Marfă va fi decisă în această săptămână, în urma aprobării în şedinţă de guvern a planului propus de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Conform proiectului, Ministerul Transporturilor va fi mandatat să vândă integral acţiunile deţinute la CFR Marfă - 100% din capitalul social al companiei, prin licitaţie cu strigare. De asemenea, vânzarea include pachetul obţinut de stat în urma conversiei datoriilor în acţiuni, precum şi cel rezultat în urma compensării datoriilor companiei către CFR S.A.

Transportatorii: privatizare „pe genunchi"

Strategia de privatizare a companiei de stat nu este pe placul Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România (ATFER). Grupul consideră că privatizarea CFR Marfă se face „pe genunchi", iar procedura de vânzare a companiei va crea prejudicii însemnate atât statului, cât şi operatorilor privaţi de transport.

„Procedura de privatizare, precum şi Hotărârea de Guvern privind privatizarea nu au fost supuse consultării patronatului din domeniu, aşa cum eronat s-a specificat în proiectul HG elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii", se arată într-o poziţie publică a grupului. Transportatorii condamnă conversia datoriilor în acţiuni şi vânzarea acestora, catalogându-le drept o procedură inechitabilă faţă de ceilalţi operatori de transport „care în decursul timpului au fost penalizaţi pentru astfel de datorii", dar şi faţă de stat, „căruia i se diminuează nejustificat bugetul de sănătate şi asigurări sociale".

„De asemenea, această procedură favorizează, prin efectul licitaţiei şi al negocierii, diminuarea acestor datorii în valoare absolută cu ocazia privatizării", se arată într-un comunicat transmis de asociaţie, care cuprinde mai multe companii de transport feroviar, printre care Grup Feroviar Român, Servtrans, Unifertrans, Transferoviar Grup. ATFER consideră că, în pofida declaraţiilor oficiale de intenţie cu privire la privatizarea CFR Marfă încă de acum 5 ani, în realitate procesul de privatizare a fost tot timpul în „adormire", neexistând o preocupare evidentă în realizarea acestuia şi că, din cauza presiunii UE, vânzarea se va face „pe genunchi".

Asociaţia mai arată că înainte de privatizare trebuie clarificate anumite disfuncţionalităţi rezultate în urma restructurării sistemului feroviar care intră în contradicţie cu reglementările UE privind liberalizarea pieţelor de transport feroviar, menţionând că CFR Marfă deţine majoritatea terminalelor de containere şi toate depourile de locomotive pentru transportul de marfă. Ministerul va organiza mâine o dezbatere publică privind proiectul de hotărâre de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a companiei. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite