Privatizarea SNTR ridica mari semne de intrebare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De mai bine de patru luni, Curtea de Conturi este in control la Societatea Nationala Tutunul Romanesc (SNTR). "Controlul va continua deoarece din documentele verificate pana la aceasta data au

De mai bine de patru luni, Curtea de Conturi este in control la Societatea Nationala Tutunul Romanesc (SNTR). "Controlul va continua deoarece din documentele verificate pana la aceasta data au rezultat aspecte ce este necesar a fi clarificate. Am stabilit deja o serie de obiective specifice pe care le vom urmari in perioada urmatoare", ne-a declarat Dan Drosu Saguna, presedintele Curtii de Conturi. Inspectorii Curtii de Conturi au analizat cele 29 de dosare legate de privatizarea SNTR, transmise de AVAS, selectand eventualele probleme de incalcare a legii. Controlul este de durata deoarece s-a impus extinderea acestuia la cele 14 filiale ale SNTR din teritoriu, spune Saguna. Sunt vizate, in primul rand, legalitatea si corectitudinea capitalului social si patrimoniului inregistrat si raportat de companie si subunitatile acesteia, din structura sa organizatorica, la data declansarii procesului de privatizare. Totodata, Curtea de Conturi verifica modificarile survenite in patrimoniul societatii, respectiv majorarea sau reducerea valorii activelor inainte cu un an de inceperea privatizarii. Din documentele AVAS rezulta aspecte cu implicatii asupra nivelului patrimoniului, a capitalului social si asupra pretului pe actiune, sustin reprezentantii Curtii de Conturi. Astfel, SNTR a achizitionat, prin unitatile sale din Timis, Urziceni si Barlad, anterior privatizarii, imobile si terenuri de la diverse persoane fizice si juridice. Din documentele prezentate de AVAS Curtii de Conturi nu rezulta daca imobilele si terenurile respective au fost sau nu reevaluate, conform legislatiei in vigoare, la data declansarii procedurilor de privatizare, existand riscul subdimensionarii patrimoniului raportat de societate, inclusiv al reducerii valorii capitalului social. De altfel, scandalul legat de privatizarea SNTR a inceput chiar de la semnarea contractului, cand "parintele" privatizarilor esuate, Ovidiu Musetescu, a refuzat sa furnizeze date despre cumparator, consortiul Tobbaco 2003/UE. In fapt, pretul incasat, 1,6 milioane euro, este de cateva ori mai mic chiar decat valoarea unui teren din zona Baneasa detinut de societate.
Garantii de stat pentru imprumuturi externe utilizate ilegal
Un alt aspect asupra caruia inspectorii vor insista il reprezinta legalitatea utilizarii imprumuturilor externe angajate de SNTR si care au fost garantate de stat. Dupa primele verificari s-a constatat ca o parte din utilajele achizitionate, in 1996, de Fabricile de Tigarete Timisoara si Iasi nu au fost puse in functiune pana-n 1999 (data prevazuta in contract) deoarece societatea Schmermund din Germania nu le-a furnizat. Cu toate acestea, in 1999, intre SNTR si Banca JP Morgan a fost incheiat un contract de credit, cu garantii de stat, in vederea achizitionarii de utilaje de la aceeasi firma nemteasca, care anterior nu respectase clauzele contractuale si, mai mult, fusese declarata in stare de faliment.
SNTR - client de seama la banci falimentare
In ce priveste situatia economico-financiara a SNTR, la finele anului 2002, societatea avea disponibilitati banesti, titluri de plasament, creante ce depaseau de 1,5-3 ori imprumuturile si datoriile asimilate. Iar din raportul de verificare a bilantului contabil pe 2001 rezulta ca SNTR avea disponibilitati existente in conturi la Banca Turco-Romana de peste 26,8 miliarde lei si la BIR de peste 2,2 miliarde lei, banci ce se aflau in incapacitate de plata sau erau declarate falimentare. Inspectorii Curtii de Conturi vor mai verifica legalitatea participatiei SNTR la alte persoane juridice, cum ar fi de pilda Dragon Medical Complex SRL, si daca Interagro a facut investitii in societate in valoare de 40 milioane dolari, asa cum s-a angajat.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite