Prejudicii, fraude şi corecţii financiare de SUTE DE MILIOANE DE EURO în transporturi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul Ovidiu Ioan Silaghi a prezentat astăzi, la Satu Mare, într-o conferinţă de presă, câteva din rezultatele controlului de audit realizat pentru perioada 2009-aprilie 2012, precizând că unele aspecte legate de utilizarea fondurilor europene urmează să fie verificate şi de Oficiul European de Luptă Antifraudă.

În total, Comisia Europeană a solicitat corecţii de 141,48 milioane de euro, bani cheltuiti care vor fi suportati de la bugetul de stat, reprezentând cheltuieli neeligibile sau plăţi nejustificate.
Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii au cheltuit sute de milioane de euro fără respectarea legislaţiei sau nejustificat, arată un raport efectuat de comisia de audit.
Într-un comunicat al Ministerului Transporturilor se arată că potrivit rapoartelor de control efectuate la principalele companii din cadrul MTI s-au constatat următoarele:

1. la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa
- plata nelegală a sistemului perimetral neexecutat în valoare de 1.743.764 lei (415.182 de euro);
- prejudiciu datorat lipsei elementelor prefabricate care intră în componența valorică a lucrării în curs de execuţie „Pasarelă pietonală şi Port agrement zona Cazinou-Mamaia“, în sumă de 487.132,45 lei (108.252 de euro);
- încălcarea prevederilor contractuale privind constituirea garanţiilor: valoarea garanţiilor neconstituite la contractele de agent şi de armator a fost în cuantum de 2.038.071 lei (452.905 euro);
- investitii asumate şi nerealizate în valoare totală de 2.050.000 lei (500.000 de euro);
- neîncasarea sumelor aferente închirierii terenurilor apartinând domeniului public, în cuantum de 2.525.425 lei (561.205 Euro);

2. la Compania Naţională de Căi Ferate „CFR“ SA
- Curtea de Conturi a constatat că a fost prejudiciat patrimoniul public al statului cu suma de 42.547.874 lei (9.455.083 euro) prin executarea silită a 101,5 km de cale ferată, în favoarea unor operatori economici privaţi.
- Departamentul de Luptă Anti Fraudă (DLAF) a constatat încălcări ale prevederilor legale la atribuirea contractelor de lucrări în valoare de peste 52.000.000 de euro, fapt ce poate conduce la aplicarea de corecţii financiare în valoare de 100%, respectiv la suportarea acestor sume de la bugetul de stat.
- Pentru reabilitarea Liniei de Cale Ferată Bucureşti-Constanţa, s-au constatat întârzieri de peste doi ani de zile şi suplimentări ale valorilor contractuale în sumă totală de peste 451.000.000 de lei (110 milioane de euro).
- Corpul de Control al Primului Ministru a constatat că la data de 31 mai 2011, ANAF a instituit sechestre asiguratorii asupra activelor companiei, în valoare de peste 700 milioane lei (155.555.555 de euro);
- din cauza managementului defectuos, patrimoniul privat al CFR a fost afectat astfel: * 841 de vagoane călători şi marfă au fost înstrăinate, ca urmare a aplicării sechestrelor; * 166 de vagoane de marfă şi uz administrativ au fost sustrase; * 25 de vagoane au fost predate fără proces verbal către societati private; * 147 de vagoane neinventariate; *  6 vagoane tăiate abuziv.
- Corpul de Control al MTI a constatat  că, în derularea Contractului ISPA 2000/16/P/PT/001/03/02 încheiat de către CN CF CFR SA pentru reabilitarea secţiunilor Băneasa-Feteşti, plata sumei de 5.670.189 lei (1.382.974 euro) s-a realizat cu încălcarea unor prevederi ale Memorandumului de finanţare şi ale contractului de lucrări astfel că suma a fost declarată neeligibilă si, în consecinţă, a fost suportată de la bugetul de stat.
- Urmărirea defectuoasă a derulării contractului „Reabilitarea liniei de cale ferată Bucureşti-Constanţa, Tronsonul Băneasa-Fundulea, Lotul nr.2“ a generat un litigiu prin care CN CFR SA a fost obligată la plata sumei de 38.277.964 de lei (8.506.214 de euro)

3. la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România
- La Contractul de finanţare dintre Banca Europeană de Investiţii (BEI), România şi CNADNR, pentru finanţarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, ratificat prin OUG nr.159/2002, aprobat prin Legea nr.86/2003, costul Proiectului a fost majorat cu suma totală de 138.161.747 lei (36.678.902 euro), prin includerea în costul Proiectului a unor cheltuieli neeligibile, respectiv taxe şi impozite, suportate din cofinanţare;
- au fost efectuate plăţi în sumă de 11.043.234 de lei (2.568.194 de euro) fără respectarea clauzelor contractuale si, în consecintă, a fost suportată de la bugetul de stat.
- La Acordul de împrumut dintre Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD) şi România, pentru finanţarea Proiectului de restructurare a transporturilor, ratificat prin OUG nr.52/2005, aprobat prin Legea nr.274/2005: * suma de 225.000.000 de lei (50.000.000 de euro) din valoarea totală a Proiectului (198.375.000 euro) a fost anulată datorită gestionării şi utilizării ineficiente a fondurilor; * plăţi nelegale în sumă de 5.109.720 lei (1.135.493 euro), peste listele de cantităţi din contractele de lucrări, pentru care nu au fost încheiate acte adiţionale sau emise ordine de variaţie; * plăţi nejustificate în sumă de 3.008.900 de lei (668.645 euro), pentru servicii de consultanţă.
- La Acordul de împrumut BEI 22.417 pentru finanţarea Proiectului de construire a autostrăzii Arad - Timişoara şi a variantei de ocolire a oraşului Arad, ratificat prin Legea nr. 250/2004: * plăţi nelegale în sumă totală de 6.041.149 lei (1.342.478 euro), fără documente justificative care să probeze livrarea bunurilor sau efectuarea serviciilor şi lucrărilor; * acceptarea la plată a unor cantităţi suplimentare de lucrări în valoare de 109.240.942 lei (24.275.765 euro), fără documentele justificative aferente; * diminuarea veniturilor bugetului de stat cu suma de 9.526.088 lei (2.116.910 euro) deoarece nu au fost aplicate şi deduse penalităţi pentru întârzieri în executarea lucrărilor;
- CNADNR SA a încredinţat direct (fără licitaţie) contracte de consultanţă juridică în valoare de 57.354.220 lei (12.745.555 euro).
- Suma  de 6.397.000 de lei (1.421.555 de euro) a fost plătită pentru activităţi legate de exproprierea imobilelor situate pe amplasamentul obiectivului de investiţii Autostrada Bucureşti-Constanţa,  în conditiile în care la 31.12.2011 exproprierile nu erau finalizate.
- Contractul „Sistem informatic pentru emitere, gestiune, monitorizare şi control a rovinietei“ în valoare de 34.292.006 lei (7.620.446 euro), a fost atribuit cu încălcarea prevederilor legale specifice privind achizitiile publice.
- Conform proiectului Raportului de Audit nr.2011/RO/REGIO/J2/995/1, Comisia Europeană a solicitat corectii financiare pentru următoarele proiecte.

Construcţia autostrăzii Orăştie – Sibiu:
-    valoare proiect                2.018.453.131 lei (448.545.140 Euro)
-    corectie solicitată                          428.921.290 lei ( 95.315.842 Euro)
Construcţia autostrăzii Nădlac – Arad
-    valoare proiect                    794.448.699 lei (176.544.155 euro)
-    corectie solicitată                 168.820.349 lei  ( 37.515.633 euro)
Reabilitarea DN 24 şi DN 24B
-    valoare proiect                     225.009.142 lei (50.002.032 euro)
-    corectie solicitată                         39.954.708 lei (  8.878.824 euro)
Total corectii solicitate                      636.696.346 lei    (141.488.077 euro)

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite