Portul Constanţa riscă să scufunde banii de la UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lucrările de extindere a digului maritim de larg trebuie să înceapă în câteva zile, altfel Portul nu va mai primi 150 de milioane de euro. Bătălia pentru contract atinge cote maxime.

„Adevărul" a semnalat încă de acum o lună faptul că Portul Constanţa ar putea primi fonduri europene pentru extinderea digului de larg, dar riscă să piardă această finanţare pentru că termenul-limită de începere a lucrărilor se apropie şi administraţia nu a desemnat încă firma care va realiza construcţia.

Iată că ne apropiem de acest termen (30 iunie) impus de finanţator şi lucrurile au rămas în acelaşi stadiu: licitaţia de atribuire este contestată, iar la nivelul instanţelor în care se judecă atribuirea se fac presiuni intensive de către unii dintre concurenţi. În plus, chiar autoritatea contractantă - Administraţia Portului Maritim Constanţa - s-a comportat oarecum ciudat pe parcursul licitării, evitând (spre exemplu) să verifice dacă unul dintre concurenţi are sau nu datorii la stat. Motivul invocat: nu are acordul ofertantului (!) Menţionăm că existenţa datoriilor l-ar descalifica automat pe respectivul concurent.

„Conform art. 181 din OUG nr. 34/2006, autoritatea contractantă are dreptul (nu şi obligaţia) de a exclude dintr-o procedură pentru atribuirea contractului de achiziţie publică orice ofertant/candidat care nu şi-a îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România sau în ţara în care este stabilit. Verificarea situaţiei financiare fiind un atribut exclusiv al autorităţii contractante şi, în lipsa unui acord al ofertantului vizat, nu putem furniza alte informaţii privind acest aspect", a transmis Administraţia Portului Constanţa, la solicitarea „Adevărul".

GSP: „Ne batem în justiţie"

Ofertantul în cauză este compania Grup Servicii Petroliere (GSP), care ne-a comunicat că are dovezi potrivit cărora nu ar figura cu datorii. Dar în cazul nostru vorbim despre autoritatea contractantă, care a omis verificarea situaţiei acestui ofertant motivând că nu are acordul lui...

În fine, despre aceeaşi companie GSP, controlată de omul de afaceri Gabriel Comănescu (catalogat în Top 500 Forbes ca fiind „cel mai bogat constănţean"), cunoscătorii spun că în ultima perioadă a întreprins mai multe acţiuni de presiune, încercând să obţină cu orice preţ atribuirea contractului. În replică, reprezentanţii GSP ne-au spus că „ne batem în justiţie pentru dreptul nostru, pentru că din punctul nostru de vedere la noi e dreptatea". În ce constă, concret, acest „ne batem", reprezentanţii GSP n-au precizat.

Un alt concurent controversat este câştigătorul iniţial al licitaţiei de la Constanţa, care ulterior a fost descalificat: constructorul german Josef Mobius Bau AG. Aceleaşi surse ne spun că un concern de mare notorietate pe piaţa românească - Strabag - s-ar ocupa mai îndeaproape de situaţia companiei Josef Mobius în procesul licitaţiei de la Constanţa şi că reprezentanţii acestuia din urmă ştiu în mod aprioric, chiar din interiorul instituţiilor juridice, cum vor evolua lucrurile. Oricum, la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, unde a ajuns în prezent litigiul, ofertantul are „intrări" suficiente pentru a afla ce decizii se iau.

Un raport controversat

Ca urmare a derulării procedurii de achiziţie publică de lucrări a fost emis raportul procedurii nr. 7.833/30.03.2010 (aşa-numitul „Raport I"), fiind desemnat câştigător Josef Mobius Bau AG. Pe locurile următoare s-au clasat, în ordine, Van Oord Dredging and Marine Contractors şi asocierea Grup Servicii Petroliere SA - Jan de Nul NV.

Împotriva Raportului I şi a actelor subsecvente au formulat contesiaţie la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) ofertanţii Van Oord Dredging and Marine Contractors, SC Grup Servicii Petroliere SA şi Obrascon Huarte Lain (OHL), având ca lider al asocierii OHL compania Conbac Port Constanţa.

CNSC a admis contestaţiile formulate de Van Oord şi SC Grup Servicii Petroliere SA, în contradictoriu cu Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa şi s-a dispus anularea Raportului I al procedurii de atribuire.

Iar o sentinţă civilă (nr. 1597) pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti la data de 6 martie 2012 precizează faptul că autoritatea contractantă „are obligaţia de a reface Raportul 1 al procedurii de atribuire", ţinând cont de faptul că „oferta depusă de Josef Mobius Bau AG nu este admisibilă". Trebuie, deci, luată în considerare ordinea pe care s-au clasat următorii ofertanţi, respectiv Van Oord Dredging an Marine Contractors şi, apoi, Asocierea Grup Servicii Petroliere SA - Jan de Nul NV.

Aşadar, dacă în câteva zile nu se încheie acest litigiu, Portul Constanţa va consemna probabil cel mai mare eşec din istoria sa financiară: ratarea unei finanţări structurale de 150 de milioane de euro.

"Autoritatea contractantă are dreptul, nu şi obligaţia, de a exclude dintr-o procedură (...) orice ofertant/candidat care nu şi-a plătit impozitele.''
Comunicat al CNAPMC

149,4 milioane de euro va costa extinderea digului de larg al Portului Constanţa, în vederea alinierii la standardele internaţionale din domeniu.

1.075 este lungimea în metri a noului tronson de dig care ar trebui construit în prelungirea celui existent în Portul Constanţa, cu finanţare din fonduri  UE.

3 este numărul competitorilor care au depus iniţial oferte pentru a câştiga licitaţia destinată lucrărilor de prelungire a digului de larg de la Constanţa.

5,9 este lungimea totală în kilometri pe care o va avea digul de larg după ce se va construi noul tronson din Portul Constanţa.

Memoriu fără răspuns

„Întârzierea emiterii noului Raport de procedură în conformitate cu considerentele Sentinţei civile nr. 1597 din 06.04.2012 are consecinţe grave în ceea ce priveşte interesele României în dezvoltarea infrastructurii şi a absorbţiei fondurilor europene. Întârzierea semnării contractului conduce automat la întârzierea execuţiei lucrării, ceea ce este de natură să afecteze promovarea şi executarea altor lucrări importante", se arată într-un memoriu adresat ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi. Până în prezent însă, ministerul nu a comunicat vreun răspuns petenţilor.

info
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite