Pierderile provocate de greva CFR s-ar putea intoarce impotriva sindicalistilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Producatorii si exportatorii romani reclama pierderi de mii de miliarde de lei din cauza grevei de la CFR Marfa. Deocamdata, cei mai afectati sunt producatorii din industria chimica, dar si cei din

Producatorii si exportatorii romani reclama pierderi de mii de miliarde de lei din cauza grevei de la CFR Marfa. Deocamdata, cei mai afectati sunt producatorii din industria chimica, dar si cei din industria lemnului, siderurgiei si carbunelui. Unii producatori sunt revoltati, iar altii sunt hotarati sa ceara daune daca greva va continua. Pe alta parte, o eventuala intelegere intre sindicalisti si guvern prin acceptarea majorarii salariilor ceferistilor ar putea induce o scumpire a transportului de marfuri, fapt pentru care si producatorii ar creste propriile preturi.
Transportul CFR Marfa s-a scumpit in toamna cu 50 la suta
"Nu ne pica bine greva de la CFR. Daca vor creste salariile ceferistilor, ne vor scumpi si noua transportul. Iar acesta de-abia s-a scumpit in toamna cu 50 la suta", ne-a declarat Ioan Sberea, presedintele Asociatiei Forestierilor din Romania. "Exportam anual 47 milioane de cherestea, din care 2,7 milioane prin vagoane pana la Constanta. Exportam 9 milioane de busteni, din care 4,5 milioane prin CFR Marfa. Automat, cresterile salariilor ceferistilor vor duce la cresterea costurilor si la noi, la un asemenea nivel de marfa transportata. La un client de talia noastra, in Europa s-ar reduce pretul transporturilor, numai in Romania se scumpeste", mai spune Sberea. Industria carbunelui este si ea direct lezata, pierderile fiind inca necuantificate. Totusi, SN Huilei, de exemplu, "transporta doar 75 la suta din cat trebuie", opineaza Ion Purcaru, director in SNH Valea Jiului. Tiberiu Trotea, directorul general al SN Lignitului Oltenia, se fereste sa dea cifre, deoarece si cu un transport normal stocul de carbune creste, dar fara acesta: "Sper sa se ajunga cat mai rapid la intelegeri. Lignitul din Oltenia este transportat din Gorj pe distante mari - la Oradea, Timisoara, iar, mai nou, si la Govora-Berbesti. De pierderi nu doresc sa discut deocamdata", spune Trotea.
Pierderi mari in industria chimica
Pierderi foarte mari ar inregistra intreaga industrie chimica, atat din transporturi catre beneficiarii interni, cat si pentru export. Gheorghe Roibu, directorul general al Oltchim, vorbeste de un blocaj la nivelul intregului combinat daca greva ar continua: "Doua-trei zile, rezistam, dar daca greva ar continua, ne-ar bloca intreaga productie. Oltchim exporta 80 la suta din productie, iar din vagoane marfa trece direct in vapoare. Pe timpul verii, preturile ingrasamintelor scad. Daca acestor pierderi le adaugam altele din transport, e de rau", spune Roibu. El spera sa nu ajunga sa ceara penalitati de la CFR Marfa, dar Stefan Vuza, presedintele Serviciilor Comerciale Romane, este mult mai vehement: "Putem astepta sapte zile fara sa intram in criza, dar, peste aceasta perioada, pierderile devin fabuloase. Pentru exporturile FOB, orice intarziere la incarcarea unui vagon ne costa 100.000 de dolari pe zi. In plus, ne pierdem clientii - si cei interni, LukOil, si cei externi. Nici nu vreau sa ma gandesc. Ar fi pierderi de sute de milioane de dolari in 20 de zile. Numai la Chimcomplex am avea pierderi de 42 milioane de dolari. Oricum, daca se intinde greva, peste trei zile vom fi obligati sa dam CFR Marfa in judecata", declara extrem de ferm Stefan Vuza. Deocamdata, producatorii se tem sa cuantifice pierderile si sa dea verdicte.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite