Piaţa locală de antiviruşi este atacată de criză
0Lipsa bugetelor de investiţii ale companiilor şi scăderea puterii de cumpărare a românilor au încetinit ritmul de creştere al industriei de securitate în 2010. În prezent, un român alocă, în medie, 25 de euro pentru o licenţă antivirus, doar jumătate din suma cheltuită în urmă cu trei ani.
Mesajele nesolicitate sau creşterea infecţiilor calculatorului cu troieni, prin reţele sociale, i-au determinat pe mulţi să ia în calcul instalarea unui antivirus pe calculator pentru a evita pierderea datelor. Şi asta, după ce anul trecut, mulţi au tăiat şi cu o treime bugetul destinat investiţiilor în tehnologia de securitate.
„Consecinţele reducerii cheltuieilor a afectat productivitatea, mai ales în cazul companiilor care depind de infrastructura IT", arată Teodor Cimpoeşu, director Kaspersky Lab România şi Bulgaria. În aceste condiţii şi piaţa de securitate şi-a încetinit ritmul de creştere.
Creştere pe segmentul clienţilor casnici
Potrivit firmei de consultanţă IDC, piaţa de securitate IT (din care cea a programelor antivirus reprezintă 70%) a valorat 10 milioane de euro în 2009.
„Anul acesta ne aşteptăm la o creştere de 3-5%, chiar dacă IDC avansează o creştere de 10-11%", arată Teodor Cimpoeşu. Pentru 2010, valoarea acestei pieţe ar putea ajunge la 12 milioane de euro, spune Cimpoeşu, care citează tot un studiu IDC. În ceea ce priveşte vânzările de astfel de produse de securitate, reprezentanţii companiei Panda Security spun că anul 2010 a adus o inversare în ceea ce priveşte diferenţa dintre utilizatorii persoane fizice şi companii.
„Vânzările către persoane fizice - 67% din totalul vânzărilor - au fost duble faţă de cele corporate pe fondul diverselor promoţii", spune Oliviu Talianu, business development manager al Panda Security.
În schimb, în 2010, 55% din clienţi erau firme. Oficialul explică această schimbare de 180 de grade prin faptul că anul acesta multe IMM-uri şi-au renegociat contractele cu furnizorii de soluţii antivirus. În plus, tot mai multe firme au făcut disponibilizări, iar numărul mai mic de angajaţi a atras şi o pondere mai mică de licenţe software achiziţionate. Talianu spune că anul acesta, Panda a vândut 30.000 de licenţe antivirus. Şi în cazul Kaspserky, la fel ca al Panda Security, 55% din utilizatori sunt clienţii individuali. În ceea ce priveşte cota de piaţă, Kaspersky Lab deţinde în jur de 20% din total. Un alt motor de creştere pentru această piaţă sunt şi operatorii telecom care au încheiat parteneriate cu firmele de securitate şi oferă pachete antivirus pentru utilizatorii de internet.
De exemplu, Romtelecom a încheiat o alianţă cu Symantec şi oferă clienţilor două pachete Norton Antivirus şi Norton Security, iar pentru reţelele companii a încheiat un parteneriat cu Panda Security. Şi Vodafone a lansat Vodafone PC Protection.
Cât alocă românii pentru o licenţă
Dacă mulţi români încă preferă produsele antivirus gratuite, cei care apelează la soluţii contra cost au redus drastic sumele alocate achiziţionării unei licenţe de acest tip. „Dacă acum câţiva ani persoanele fizice erau dispuse să cheltuiască cam 50 de euro pentru o licenţă, acum cu greu mai scot din buzunar 25 de euro", arată reprezentantul Panda Security.
În ceea ce priveşte mediul corporate, aici competiţa acerbă a redus preţul unui pachet şi chiar la câţiva euro. „S-au întâlnit cazuri în care câţiva cenţi pentru o licenţă au făcut diferenţa. Un alt exemplu este Turcia, unde distribuitorii şi producătorii de calculatoare au forţat firmele de software antivirus să ofere preţuri cât mai mici, în schimbul menţinerii cotei de piaţă", arată Talianu.
Operatorii telecom oferă antiviruşi
Nu doar producătorii clasici vând protecţie antivirus, dar şi operatorii telecom care au încheiat alianţe cu firmele de profil. Romtelecom oferă, împreună cu Symantec, un pachet antivirus. Şi Vodafone a lansat Vodafone PC Protection.
Cât costă protecţia unei companii
În Europa, peste jumătate dintre întreprinderile mici şi mijlocii alocă mai puţin de 300 de euro anual pentru software de securitate, potrivit unei analize realizate de Panda Security. În ceea ce priveşte România, banii investiţi în programele antivirus se situează la nivelul mediu european.
La polul opus se află Elveţia şi Germania, unde 38% din IMM-uri, respectiv 37% alocă peste 1.000 de euro doar pentru soluţiile de securitate. Nici companiile ruseşti nu fac rabat de la protecţie, o treime dintre ele având un buget ce depăşeşte 1.000 de euro pentru pachetele de securitate. În Statele Unite, procentul este mult mai mic, doar 22% din companiile mici şi mijlocii.
În ceea ce priveşte intenţia companiilor de a implementa un sistem software, atât în Europa, cât şi în SUA sau America Latină, 60% din firme sunt dispuse să plătească pentru un astfel de pachet, faţă de 40% în Rusia sau Marea Britanie.