Piaţa de lux a îngheţat în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă în anii trecuţi târgurile imobiliare de lux atrăgeau mii de vizitatori, în prezent oamenii cu bani nu prea mai vizitează astfel de evenimente. Analiştii imobiliari spun că românii confundă luxul cu zona Pipera, ceea ce este complet eronat. Ei spun că atât gustul pentru proprietăţile de lux cât şi interesul lipsesc cu desăvârşire.

În ţara noastră, cumpărătorii încă nu au o cultură a luxului şi mulţi consideră ca o proprietate scumpă este, invariabil, una luxoasă, potrivit lui Răzvan Muntean, general manager al portalului Imopedia, organizatorul târgului Regata Imobiliară, desfăşurat în perioada 5-8 august în staţiunea Mamaia. „O astfel de mentalitate este eronată, nu tot ce costă mult este şi amenajat cu bun gust şi stil şi nu tot ce costă mult înseamnă materiale şi finisaje de calitate sau mobilier exclusivist", a precizat Muntean.

Lipsa de interes a oamenilor cu bani în ceea ce priveşte achiziţionarea de proprietăţi imobiliare, fie ele şi de lux şi situate în zone exclusiviste, s-ar putea explica prin reticenţa acestora legată de consumarea lichidităţilor, crede Dumitru Avram, analist imobiliar.

„Problemele unui om bogat sunt acelaşi pe care le are un om din clasa medie, în sensul că primul ezită la fel de mult atunci când vine vorba să achiziţioneze o proprietate de un milion de euro în această perioadă precum ezită cel de-al doilea când vine vorba de cumpărarea unei proprietăţi de 40.000 de euro", explică analistul. Dacă vorbim în procente, scăderea numărului de tranzacţii pe segmentul de lux a fost de aproximativ 30% în intervalul iunie 2009-iunie 2010 faţă de perioada iunie 2007-iunie 2008, a adăugat Avram.

Mai există, pe lângă problema banilor, una legată de mentalitate, deoarece mulţi dintre cei cu bani confundă luxul cu Pipera, lucru mai mult decât fals. „Lux înseamnă Primăverii, zona Cişmigiu, Kiseleff sau Cotroceni, arii unde casele nici măcar nu au un preţ anume, fiind greu de evaluat", precizează analistul.

Oferte de lux şi medium sub acelaşi acoperiş

Târgul imobiliar de la Mamaia, care a reunit câţiva dezvoltatori de proiecte imobiliare, agenţii imobiliare, dar şi producători şi distribuitori de elemente de mobilier şi decorative, nu s-a bucurat de prea mulţi vizitatori, însă, aşa cum susţin ogranizatorii, situaţia a fost cumva echilibrată ca urmare a unui număr mai mare de vizualizări online. Evenimentul, deşi anunţat drept unul dedicat segmentului de lux, a reunit, în proprorţie de 80%, oferte din zona caselor de vacanţă, care porneau de la 25.000 de euro pentru o garsonieră şi ajungeau până la 800.000 de euro pentru o vilă exclusivistă. Aşadar, o plajă largă de oferte.

Preţurile proprietăţilor de vacanţă din principalele staţiuni româneşti au scăzut considerabil faţă de perioada 2006-2008, însă cumpărătorii nu se înghesuie să le achiziţioneze. În prezent, valoarea medie a unei case pe litoral se situează undeva între 700 şi 900 de euro pe metru pătrat. Spre exemplu, apartamentele de lux dintr-o clădire cu zece etaje aflată în zona de nord a Constanţei au preţuri de tranzacţionare cu 20% faţă de anul trecut şi acum se situează între limitele de mai sus.

Cu toate că preţurile au scăzut, multe proiecte continuă să-şi aştepte clienţii care, la rândul lor, continuă să întârzie, cei care au un buget disponibil pentru o casă de vacanţă aşteptând totuşi ca preţurile să mai scadă sau se orientează către alte destinaţii.

Românii ar alege Grecia, Turcia sau Spania

„Dacă aş decide că a venit momentul pentru a achiziţiona o proprietate de vacanţă pe malul mării, în mod sigur nu aş alege una în România, mai ales că aici sezonul estival este unul relativ scurt prin comparaţie cu Grecia, Turcia sau Spania, iar preţurile sunt asemănătoare cu cele din respectivele ţări. În plus, calitatea serviciilor, peisajele, toate sunt net superioare în acele locaţii", ne-a spus Oana Damian, vizitatoare a târgului de la Mamaia. Cazul său nu este unul singular, mai ales dacă avem în vedere că, spre exemplu, din cele 46 de locuinţe construite de un dezvoltator grec în zona Halkidiki, cinci au fost deja achiziţionate de cetăţeni români.

„În Grecia, cumpărătorii ştiu ce vor, motiv pentru care dezvoltatorii de aici sunt foarte atenţi la calitatea materialelor folosite pentru construcţie, la design şi finisaje, dar şi la preţuri şi locaţie, care trebuie să fie cât mai atractive", a precizat George Marinică, reprezentant al companiei Orfeas, care intermediază tranzacţionarea proprietpţilor din complexul rezidenţial situat în Halkidiki.

Detaliile care contează

Dacă vorbim de zona de lux sau a caselor de vacanţă, atunci designul interior şi exterior este un element extrem de important, care face diferenţa între bun gust şi kitsch.

„Trebuie să investim mai mult pentru zona de confort, în spaţiul exterior pe care îl deţinem, trebuie să facem aceste investiţii pentru că mobilierul exterior trebuie să reziste mai mult şi trebuie să aibă mai multe proprietăţi decât mobilierul de interior. Când achiziţionăm un mobilier exterior trebuie să fim siguri că acel mobiler va dura, va fi rezistent la intemperii„, a declarat, în cadrul Regata Imobiliară, Elena Suciu, director Harmony Design.

În România încă există o percepţie oarecum greşită asupra designului şi mobilierului exterior, spre exemplu, foarte mulţi cumpărători din zona de lux sau chiar şi de retail clasic nefiind foarte interesaţi să aloce un buget anume în acest sens, a adăugat Elena Suciu.

Dezvoltatorii au devenit mai realişti

Situaţia din piaţa imobiliară i-a determinat pe mai toţi dezvoltatorii, indiferent că aceştia activează pe zona de lux sau de retail clasic, să devină mai realişti în ceea ce priveşte preţurile practicate, a precizat Răzvan Muntean, în cadrul evenimentului imobiliar.

„Faţă de ce se întâmpla în urmă cu trei ani, totul este diferit acum, dezvoltatorii fiind deschişi la negocieri, acceptând diverse forme de plată sau acordând discounturi", a completat managerul general al Imopedia.ro. Rata la dezvoltator reprezintă un instrument practicat din ce în mai des, în timp ce capitolul bonusuri înseamnă avantaje precum locul de parcare gratis sau mobilier de bucătărie inclus în preţ.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite