Piaţa second-hand aşteaptă intrarea în UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce ani de zile piaţa auto second-hand a avut o evoluţie haotică, integrarea şi interesele producătorilor contribuie la structurarea acesteia. Eliminarea barierelor vamale şi accesul la o

După ce ani de zile piaţa auto second-hand a avut o evoluţie haotică, integrarea şi interesele producătorilor contribuie la structurarea acesteia. Eliminarea barierelor vamale şi accesul la o piaţă unică, corelate cu diferenţa dintre vârsta parcurilor auto din vestul Europei (34 ani), şi din România (13,5 ani) vor crea un efect de echilibrare care ar putea aduce în ţară sute de mii de maşini vechi.
Importurile de maşini second-hand este de aşteptat să taie o felie din piaţa maşinilor noi, mai ales a celor ieftine. Ministerul Mediului pregăteşte un sistem legislativ de apărare, care are în vedere principiul suprataxării poluării: cine poluează mai mult să plătească mai mult.
Nicolas Ianculescu, directorul general Renault Nissan România, consideră că, până acum, piaţa second-hand a fost complet haotică: "O maşină poate fi vândută de oricine: de proprietarul ei, de un intermediar, de un specialist de maşini second-hand sau de un dealer de marcă". Conform datelor APIA, în 2005 au fost importate circa 85.000 de maşini second-hand, un volum mult mai mare decât în 2004 şi 2003, cu o rată de creştere peste cea a pieţei autovehiculelor noi. Brent Valmar, preşedintele APIA, apreciază că "volumele importate au crescut din aceleaşi motive ca şi pentru autovehiculele noi (cota unică de impozitare, accesul la credite etc.). A mai existat o motivaţie suplimentară legată şi de faptul că vehiculele Euro3, disponibile spre a fi importate, au fost, în 2005, mai vechi cu un an decât în 2004 şi, în consecinţă, mai ieftine". Deocamdată în expectativă, piaţa second-hand s-ar putea echilibra în circa 23 ani, consideră preşedintele Renault Nissan, când o maşină va fi vândută ori de proprietar prin anunţ la ziar, cea mai ieftină variantă -, ori prin intermediul unui specialist în second-hand, ori prin divizia de maşini rulate a unui dealer de marcă. Se renunţă astfel la cea mai riscantă variantă un intermediar persoană fizică care nu dă niciun fel de garanţie şi care explică Vlad Ionescu, director de vânzări la portalul maşini.ro nu are decât un criteriu când cumpără o maşină din străinătate: preţul. Lipsa oricăror bariere a făcut ca în Polonia să intre, în doi ani, 1,7 milioane de maşini second-hand, cu un preţ mediu de 230 de euro. În cazul în care nu se iau măsuri, importurile de maşini second-hand ar putea ajunge la 500.000 de unităţi în 2007, estimează Nicolas Ianculescu, şi la circa 150.000 de bucăţi în cazul în care se introduc limitări.

Barierele Ministerului Mediului în calea importului de maşini rulate
Ministerul Mediului vizează trei criterii după care să stabilească taxa de poluare, care urmează să fie plătită şi de maşinile noi:
- norma de depoluare: euro 1, 2, 3, 4
- capacitatea cilindrică
- vechimea
- taxa ar putea varia între 200 euro şi 10.000 - 15.000 euro
Vlad Ionescu apreciază că introducerea unui nou criteriu, al siguranţei în circulaţie, ar putea fi salutar.
Miodrag Stanoievici, Country Manager AAA AUTO România, consideră că taxa de mediu va preveni importul unor maşini rulate de proasta calitate, într-o stare tehnică precară: "Măsura va contribui la reînnoirea parcului auto şi va sprijini standardizarea pieţei de maşini rulate".

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite