Piaţa jocurilor pe calculator va depăşi 6 milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Împătimiţii jocurilor pe calculator, din ce în ce mai mulţi de la an la an, au determinat o dezvoltare constantă a pieţei româneşti. "În 2005, piaţa românească a jocurilor pe calculator

Împătimiţii jocurilor pe calculator, din ce în ce mai mulţi de la an la an, au determinat o dezvoltare constantă a pieţei româneşti. "În 2005, piaţa românească a jocurilor pe calculator s-a ridicat la 4-5 milioane de euro, reprezentând 0,01% din piaţa mondială a jocurilor", spune Michaël Allardin, directorul general al Best Distribution. În condiţiile în care în România principalul concurent al acestei pieţe este "piaţa neagră", pirateria reprezentând aproximativ 95% din vânzările de jocuri, reprezentantul Best Distribution apreciază că acest procent este unul destul de bun şi estimează că, în 2006, valoarea totală a pieţei va depăşi şase milioane de euro. La rândul său, directorul general al TNT Games, Doru Răduţă, estimează pentru acest an o creştere cu 50% a vânzărilor: "Piaţa jocurilor pe calculator şi-a început, efectiv, activitatea în 1999 şi nu cred să fi fost an fără creşteri cuprinse între 50% şi 100%. şi în acest an sperăm o creştere de cel puţin 50% a pieţei, incluzând în aceste estimări vânzările de jocuri, dar şi vânzările de console".
Impactul pe care apropiata integrare în Uniunea Europeană îl va avea asupra pieţei româneşti a jocurilor pe calculator este greu de stabilit. În timp ce unii reprezentanţi ai pieţei mizează pe o scădere a preţurilor practicate, ca urmare a creşterii salariului mediu, există voci care susţin că integrarea va determina practicarea unor preţuri mai mari. Astfel, Michaël Allardin susţine că se observă deja o scădere a preţurilor la jocurile video: "Acum un an, un joc video putea fi cumpărat la 1,7 milioane de lei vechi, iar în momentul de faţă, acelaşi joc poate fi achiziţionat la preţul de 1,2 milioane de lei. Credem că până la sfârşitul anului vor fi pe piaţă jocuri sub un milion de lei, şi aproximativ aceleaşi preţuri sunt practicate şi pe pieţele din afară. În viitorul foarte apropiat, ne aşteptăm la preţuri foarte apropiate de cele practicate de Ungaria şi Polonia", spune Allardin. Pe de altă parte, reprezentantul TNT Games consideră că, dacă în prezent preţurile jocurilor pe calculator variază între 20 şi 30 de euro, integrarea va aduce preţuri "imposibile pentru consumatorul român", de 45-50 de euro. Răduţă speră însă ca, în urma discuţiilor cu toţi marii producători şi distribuitori, nu toţi producătorii să facă această aliniere.

Pirateria joacă tare
Principala problemă întâmpinată de piaţa jocurilor pe calculator rămâne pirateria. Tot ceea ce s-a reuşit în ultimii trei ani a fost elaborarea unei legislaţii conforme cu normele Uniunii Europene. "Avem o lege foarte bună privind protecţia drepturilor intelectuale, avem şi foruri şi organizaţii care se ocupă de combaterea pirateriei", subliniază Doru Răduţă. Dacă pentru persoanele juridice (de exemplu, internet-cafe-urile) 2006 a însemnat o reducere drastică a pirateriei, în cazul persoanelor fizice, monitorizarea acestui fenomen este, încă, dificil de realizat. "Chiar şi în împărţirea acestei pieţe se observă un fenomen paradoxal: nu mai sunt la modă piraţii clasici, cu tarabele la Piaţa Universităţii sau la Sfântul Gheorghe. Ultimele tendinţe sunt de a lua jocurile de pe internet, un fenomen mai ciudat, pentru că, în principiu, nu aduce profit. Practic, acest tip de "comerţ" afectează atât canalul normal de distribuţie, dar şi pe cel al piraţilor", explică directorul TNT Games. Astfel, dacă în magazine jocurile pe calculator pot fi cumpărate la preţuri de 1,2 milioane lei vechi, la colţ de stradă acestea se găsesc la 150.000 - 200.000 de lei vechi. Pe lângă aplicarea legilor, producătorii şi distribuitorii susţin că şi aducerea preţurilor cât mai aproape de cele ale jocurilor piratate ar putea fi o soluţie viabilă. "Totodată, atât producătorii, cât şi distribuitorii trebuie să se implice mai concret în educarea consumatorilor. Chiar şi scăderea de numai un punct procentual a pieţei negre ar însemna enorm pentru piaţa albă", este de părere directorul general al Best Distribution.

Top 10 cele mai vândute jocuri
Potrivit datelor furnizate de Best Distribution, topul celor mai bine vândute jocuri pe PC (platforma cu cea mai mare cotă de piaţă în ţara noastră) este următorul:

1. World of Warcraft
2. 2006 FIFA World Cup
3. The Sims 2 Family Fun Stuff
4. Ice Age 2: The Meltdown
5. Heroes of Might and Magic V
6. The Sims 2
7. The Sims 2 Open for Business
8. FIFA 06
9. Need for Speed Most Wanted
10. The Sims 2 Nightlife

Valoarea totală a pieţei de jocuri din România este de 3.000.000 euro anual, iar vânzările anuale se încadrează în cifra de 100.000 de jocuri. Strict referindu-se la cifra de afaceri, directorul general al companiei, Michael Allardin, a specificat că jocurile pe calculator deţin 70-75% din piaţă, jocurile de consolă play station II - 20% din piaţă, în creştere cu 2-3% pe an, jocurile de consolă play station portabil - 4%, celelalte tipuri de jocuri deţinând cote de 1%. Comparativ cu pieţele din străinătate, unde jocurile de consolă deţin cote de piaţă de 60 - 70%, piaţa românească prezintă o particularitate prin "supremaţia" jocurilor pe PC, datorată faptului că acest tip de jocuri este mai uşor de procurat, mai ales de pe piaţa "neagră".

Doar 13% din jucători sunt femei
- Majoritatea gamerilor sunt bărbaţi, femeile deţinând aproximativ 13% din totalul jucătorilor pe calculator, spune directorul general al TNT Games, Doru Răduţă.
- Primul contact cu astfel de jocuri are loc la vârste foarte mici, de chiar doi ani şi jumătate - trei ani. Cel mai mare segment este reprezentat însă de tinerii cu vârstele între 18 şi 25 de ani.
- Jocurile on-line încep să câştige tot mai mult teren, generând cel mai mare volum de vânzări, observă Răduţă. Numărul jucătorilor on-line se ridică, pe piaţa noastră, la 50.000. Pentru jucătorii pe internet, media de vârstă este cuprinsă între 35 şi 45 de ani.
- Jocuri în aşteptare pe piaţă în acest an de TNT Games: al treilea episod din Guild Warrs, jocul de strategie Medieval II, Football Manager 2007 şi lărgirea gamei de produse pentru copii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite