Piaţa de electrocasnice scade cu 5%

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Diminuarea vânzărilor este cauzată de restricţiile impuse de Banca Naţională a României la creditele de consum acordate populaţiei. În plus, jucătorii din domeniu apreciază că un rol

Diminuarea vânzărilor este cauzată de restricţiile impuse de Banca Naţională a României la creditele de consum acordate populaţiei. În plus, jucătorii din domeniu apreciază că un rol esenţial l-au avut şi scăderile de preţuri de pe piaţă, care au atins chiar şi un nivel de 20%, în cazul televizoarelor.

Monica Iavorschi, director de marketing şi vânzări al Arctic, apreciază că, în 2005, valoarea pieţei de electrocasnice a fost de 420 de milioane de euro. În paralel cu diminuarea vânzărilor, oficialii din domeniu apreciază că pe termen lung este de aşteptat ca preţul maşinilor de spălat să cunoască o creştere, pe fondul majorării costurilor de producţie. La asta se adaugă şi majorările de preţuri la materiile prime, în speţă oţel. Perspectivele de viitor nu sunt foarte spectaculoase. Ostahie apreciază că vânzările în ansamblu se vor stabiliza, în condiţiile în care piaţa în domeniu a cunoscut deja perioada de vârf în urmă cu circa 3 ani. Dan Ostahie, preşedintele companiei Altex, apreciază că plasmele şi LCD-urile înregistrează lunar descreşteri de circa 10-15%.
Românii preferă produsele de calitate
Deşi vânzările totale sunt în uşoară prăbuşire, datele contabile arată însă o contrabalansare. Produsele de calitate încep să câştige cote importante de piaţă, în detrimentul celor mai puţin performante din punct de vedere tehnologic. Departe de a lua preţul drept principalul aspect în alegerea unui produs, calitatea şi caracteristicile sunt aspecte esenţiale în alegerea bunurilor, astfel că producătorilor le vine tot mai greu să se alinieze la noile cerinţe.
"Piaţa românească de electrocasnice este una dinamică şi matură, atât în privinţa producătorilor, canalelor de distribuţie şi serviciilor, cât şi din punctul de vedere al evoluţiei cerinţelor consumatorilor", spune Monica Iavorschi, director de marketing şi vânzări în cadrul companiei Arctic, singurul producător autohton de electrocansice din ţara noastră. Evoluţia vânzărilor din ultimii ani indică foarte clar o segmentare a preferinţelor consumatorilor. Dacă la nivelul anului 2004, maşinile de spălat cu până la 1.000 de rotaţii pe minut reprezentau 60% din total vânzări, în prezent procentajul a ajuns la 75%, şi până la 88%, în cazul maşinilor cu mai mult de 1.000 de rotaţii pe minut. Acelaşi aspect se resimte şi la nivelul frigiderelor, aragazurilor, dar şi al televizoarelor.
Arctic ţinteşte o cotă de piaţă de 32%
Lider pe segmentul de electrocasnice din ţara noastră, cu o cotă de piaţă estimată pentru sfârşitul acestui an de 30,9%, reprezentanţii companiei Arctic previzionează o creştere a volumului vânzărilor de 9% până la sfârşitul anului, ceea ce înseamnă o creştere valorică de circa 4%, comparativ cu anul 2005, până la o cifră de afaceri de 106 milioane de euro. Strategia firmei vizează atingerea unei cote de piaţă de 32%, prin comercializarea brandurilor Beko şi Arctic, cu o creştere anuală a cifrei de afaceri de circa 10%. Un pilon important pe care se bazează planurile Arctic sunt exporturile.
"În prezent, exportăm doar 65% din producţia realizată în fabrica de la Găeşti, însă ţinta este atingerea unui procentaj de 80%", a declarat Ugur Kayali, director general Arctic. Fabrica deţinută de compania-mamă Arcelik în România este singura care produce congelatoare orizontale, valoarea investiţiei pe acest segment ridicându-se la 5 milioane de euro. Până la sfârşitul anului va fi pus la punct un nou centru de logistică, cu o suprafaţă de 13.000 metri pătraţi. Suma investită este de 2,7 milioane de euro.
şi electronicele sunt în cădere liberă
Scăderi de resimt însă la nivelul întregului sector de electronice şi electrocasnice. Pesimiştii vorbesc chiar de o descreştere de 15-20%. Florin Andronescu, preşedintele Credisson, este circumspect atunci când vine vorba de scăderea pieţei. El apreciază că descreşterea în ansamblu poate ajunge până la 20% pe segmentul produselor electronice şi electrocasnice, fără a lua în calcul partea de IT&C, unde se resimte o stagnare. Procentaje ceva mai optimiste estimează Dan Ostahie, preşedintele Altex.
"Piaţa produselor electronice, electrocasnice şi IT&C va înregistra, la finele anului în curs, o scădere totală de 5-10% faţă de 2005, când a depăşit pragul de 800 milioane de euro. Produsele albe vor înregistra o scădere de 20%, cele negre de 10%, în timp ce produsele IT&C vor stagna", explică Ostahie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite