Piaţa moto creşte mai rapid decât cea auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:

mare, iar viteza de deplasare - circa 50km/h, satisfăcătoare, şi nu numai pentru oraşe. Vânzări aproape duble în primele luni ale anului Dacă în 2004 se vindeau 1.007 motociclete în toată

mare, iar viteza de deplasare - circa 50km/h, satisfăcătoare, şi nu numai pentru oraşe.

Vânzări aproape duble în primele luni ale anului
Dacă în 2004 se vindeau 1.007 motociclete în toată ţara, în 2005 piaţa a înregistrat o creştere de 30%, ajungând la 1.324 de unităţi vândute. În primul trimestru al acestui an s-au vândut însă 345 de unităţi, ceea ce înseamnă o creştere de aproape 90% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Segmentul scuterelor şi al motocicletelor mici ar putea creşte peste nivelul general de apreciere al pieţei, în condiţiile în care de acum două luni legislaţia permite conducerea acestor vehicule fără permis. În această statistică intră nu numai motocicletele, dar şi scuterele sau mopedele. Practic, piaţa moto are două segmente, piaţa vehiculelor sub 50 cc - care pot fi conduse fără permis de conducere - şi piaţa vehiculelor peste 50 cc. Deocamdată, la noi, piaţa nu contabilizează evidenţe separate, dar o va face pe măsură ce se va maturiza, apreciază Mircea Eremia, director general al Inter Motorcycle, importator autorizat Honda în România. Vehiculele sub 50 cc fac la noi 39% din piaţă; intră aici scuterele, mopedele şi motocicletele mici cu schimbător de viteze. În medie, un scuter costă 1.500 de euro. "Foarte mulţi îşi vor cumpăra scutere, dar există părţi pozitive şi negative ale acestui aspect: pe de-o parte, un trafic mai puţin aglomerat, dar creşte riscul accidentelor, pentru că cei care circulă cu scuterul ar putea să nu aibă nici carnet B", punctează Mircea Eremia. În opinia sa, o variantă bună a adoptat Spania, care, pe lângă măsura luată recent şi la noi (fără carnet pentru vehiculele sub 50 cc), a permis conducătorilor auto cu categoria B să conducă motociclete până la 125 cc, iar piaţa moto a reacţionat, explodând.

Piaţa moto ajunge la 6,5 milioane de euro anual
Unde este potenţialul pieţei? Deşi un răspuns e încă departe, o comparaţie cu Ungaria arată aici o piaţă de 8,7 ori mai mare. Ungurii au cumpărat în 2005 11.561 de motociclete, dar sunt şi de două ori mai puţini. Mircea Eremia apreciază că şi la noi, în circa cinci ani, se vor vinde cam 5.000 de unităţi anual. Integrarea este văzută ca un efect benefic. Cu un preţ mediu CIP de 4.400 euro, piaţa vehiculelor noi se situează la circa 5,8 milioane de euro. Estimările specialiştilor, adăugând piaţa second-hand şi piaţa gri şi neagră, ajung până la o valoare a pieţei de 6,5 milioane euro. Ca număr de unităţi, cam jumătate sunt vehiculele second-hand.

90 la sută din cumpărătorii de motociclete sunt bărbaţi
Profilul cumpărătorilor de motociclete este extrem de divers: de la tânărul teribil, cu bani şi fără experienţă care îşi doreşte cea mai tare motocicletă de pe planetă, până la omul de afaceri care are deja o maşină sau mai multe, dar vrea o motocicletă pentru a ieşi la plimbare în weekend, cu soţia. Dar un scuter poate fi potrivit şi pentru un "tânăr" pensionar. În afară de segmentul de sport şi petrecere a timpului liber, segmentul utilitar - pentru deplasare - este cel care va înregistra cea mai mare creştere, fiind şi cel mai puţin dezvoltat. 90% din cumpărătorii de motociclete sunt bărbaţi. Una din problemele tinerilor teribili de pe motocicletele tari ar fi lipsa unui circuit de viteză în România, pe care să-şi poată descărca adrenalina în condiţii mai bune de siguranţă. Mircea Eremia spune că, deşi există discuţii pentru un asemenea circuit la Arad, Braşov, Bucureşti, acestea nu au rămas până acum decât în stadiul de idei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite