Piaţa de catering creşte odată cu extinderea marilor companii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Numai în Bucureşti activează peste 200 de firme specializate în asemenea servicii

Este ora prânzului. În birourile companiilor începe forfota. Secretara deschide o pagină de internet şi întocmeşte meniul: supă, friptură şi deserturi. Un apel telefonic, şi preparatele culinare ale firmelor de catering "se îmbarcă" pe motoscutere şi ajung la destinaţie într-o oră. Fenomenul s-a generalizat, iar afacerile celor peste 200 de astfel de "bucătării mobile" din Bucureşti cresc cu 40-50% în fiecare an.
Cateringul nu înseamnă numai transport de mâncare la domiciliul clientului. Deşi această activitate ar fi suficientă ca să aducă un profit de 4.000-5.000 de euro lunar. Astăzi, firmele de profil asigură masa angajaţilor unei companii aflaţi în team-building sau sesiune de training, organizează petreceri sau iau în gestiune cantinele clădirilor de birouri sau chiar a spitalelor.
"Angajaţii companiilor din Bucureşti lucrează de la 9 dimineaţa până la 6 seara şi nu au timp să meargă la restaurant. Toată lumea trebuie să mănânce", spune Cristi Ionescu de la firma Funny Catering.
Hotelurile s-au orientat către acest tip de afacere
Dacă în 1993, în Bucureşti, funcţionau doar două firme de catering, astăzi sunt peste 200. Boomul de pe segmentul construcţiilor de birouri a dus la extinderea acestui tip de business. De asemenea, principalele hoteluri din Bucureşti, ca Lido, Intercontinenal sau Marriot şi-au extins activitatea prestând şi servicii de catering. Jucătorii din piaţă spun însă că acestea au o flexibilitate mai redusă. "În primul rând, cer un număr limită de persoane destul de mare, iar în al doilea rând, preţurile sunt sensibil mai mai mari decât cele practicate de firmele de catering", crede Anca Mitu, director la firma Privileg din Bucureşti.
şi spitalele apelează la firmele de catering
Florin Balan, manager la Ana Catering, susţine că este în tratative cu anumite spitale din Capitală care au preferat să îşi externalizeze serviciile de preparare a hranei, apelând la firma sa. "Practic, ne vom muta cu personalul în cantina spitalului şi vom prepara hrana pentru pacienţi, după un meniu stabilit de comun acord cu conducerea instituţiei", a spus Balan.
Există şi unele restaurante, care au simţit gustul acestei afaceri, însă organizarea evenimentelor pentru firme se face doar pentru... prieteni. "Activitatea noastră principală este restaurantul. Pentru alt tip de servicii ai nevoie de o mulţime de avize, şi nu ne complicăm, spune Alina, directorul unui restaurant din Bucureşti. "Mai ales de sărbători, organizăm şi petreceri, însă doar pentru companiile clienţi vechi şi fără să ne facem reclamă", a adăugat ea.
30.000 de euro pentru organizarea unei petreceri
Majoritatea firmelor de catering se axează pe organizarea de evenimente, datorită cererii mari de pe piaţă şi a profitabilităţii crescute. Fie că este vorba despre o petrecere de sfârşit de an, o conferinţă sau o sesiune de training, cei care asigură bufetul suedez, cafeaua de dimineaţă şi sucurile câştigă 2.000-3.000 de euro la un eveniment. "O petrecere pentru 50 de persoane poate costa între 10.000 şi 30.000 de euro, în funcţie de preparatele comandate şi de numărul de personal", spune Florin Balan, directorul Ana Catering, cea mai veche firmă din piaţă. Potrivit principalilor jucători de pe piaţă, luna decembrie este de departe cea mai profitabilă din an. "Practic, nu putem satisface toate cererile din această perioadă", spune Irina Stroe, manager al firmei Party Home. Există şi grupuri exclusiviste, de 4-5 persoane sau chiar cupluri, care apelează la serviciile firmelor de catering. Pentru cupluri, şi aici mă refer la VIP-uri, preţurile pot ajunge şi la 2.000 de euro, în funcţie de ce comandă", afirmă Stroe.
Comenzile se dau de pe o zi pe alta
"În fiecare an se înfiinţează companii mari cu peste 100 de angajaţi, care organizează zeci de evenimente anual", spune Anca Mitu. Ea afirmă că bătălia se dă pe aceste companii, iar concurenţa din piaţă este în creştere. Privileg este una dintre firmele axate exclusiv pe evenimente. "Cu 50 de angajaţi pe care îi avem la ora actuală, putem onora comenzile de pe o zi pe alta", spune Mitu. Pentru evenimentele mai mari, a adăugat ea, comanda se dă de obicei cu cel puţin o săptămână înainte.
Cum reuşesc să "agaţe" firmele de catering companiile cu adevărat mari de pe piaţă? Anca Mitu spune că prin marketing direct. "Un client mulţumit de serviciile noastre ne va recomanda şi altuia. Este drept, ne promovăm şi în media, însă cea mai mare reclamă este cea pe care ne-o face un client mulţumit", adaugă Mitu.

Lipsa personalului calificat, principala problemă
Lipsa bucătarilor şi a ospătarilor calificaţi reprezintă şi în acest domeniu o problemă. Cei cu adevărat buni pleacă din ţară, mai ales pentru că există acest avânt pentru vasele de croazieră", arată Ana Mitu. O altă problemă cu care se confruntă cei care se ocupă cu acest business sunt investiţiile mari. "Pentru a putea presta servicii de catering trebuie să îndeplineşti condiţii impuse de normele de funcţionare în alimentaţia publică, iar pentru aceasta ai nevoie de foarte mulţi bani", explică Irina Stroe. "Dacă în 1993 te puteai apuca de afaceri cu 3-4 mii de euro, astăzi fără 150.000 nu poţi porni la drum", crede şi Florin Balan. Aceştia spun că un simplu polonic folosit de o firmă de catering costă de zece ori mai mult decât unul obişnuit.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite