Petrom, intre ciocan si nicovala

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Operatorii si benzinarii privati ar creste pretul carburantilor pentru a-si maximiza profitul * Cele 6 milioane tone de petrol produse anual de Petrom ar pondera un pret de conjunctura al titeiului

Desi este jucatorul principal in piata carburantilor, situatia Petrom nu este simpla. Sub un tir de presiuni, Petrom se afla la intersectia a trei interese: viitorul proprietar, OMV, care si-ar dori la pompa romaneasca un pret european al benzinei si motorinei; MEC, care se roaga la Dumnezeu sa se rezolve problemele din Norvegia si sa-si intre Iukos mai repede in plinul productiei, dar si interesul propriu, acela de a nu scadea profitul companiei. In planul doi, pretul benzinei si al motorinei prezinta si a doua fata a monedei. Daca acesta ramane constant, cei interesati direct de cresterea pretului carburantilor ii dau o conotatie electorala, astfel incat Petrom ramane tot la mijloc. Incercand de mai multe zile sa aflam punctul de vedere al conducerii Petrom, raspunsul ramane constant: "Se fac analize, suntem cu ochii pe cotatiile bursiere". Daca in ceea ce priveste viitorul apropiat al pretului benzinei si al motorinei nu putem decat sa facem speculatii, un lucru este, insa, sigur. Romania are cei mai ieftini carburanti din Europa. In acelasi timp, insa, romanii au si cele mai mici salarii din Europa. Din aceste evolutii comparative rezulta o crestere evidenta a preturilor carburantilor pe piata Europei si a Romaniei. Cresterea din Romania este determinata, pe langa influentele economice intervenite in perioada respectiva, si de armonizarea nivelului accizelor exprimate in euro si cuprinse in pretul carburantilor, accize care de la data de 1 iulie 2004, conform Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, au fost majorate cu 10 euro/tona la benzina si cu 24 euro/tona la motorina.
Un paradox "neglijat" - titeiul creste, dar dolarul scade
Saptamana trecuta, pretul petrolului atinsese nivelul record de 55,67 $/baril. S-ar parea, conform analistilor, ca trendul tinde catre 60$/baril, in contextul in care exporturile mondiale de titei ar putea fi afectate de grevele din Norvegia. Pretul de cotatie al titeiului, atat la bursa din New York, cat si la cea din Londra, este socotit in dolari. Dar dolarul are un mers invers decat titeiul, apropiindu-se de cel mai jos nivel al lui 2004. Luni, 25 octombrie, la Bucuresti, de exemplu, acesta se tranzactiona la 32.076 lei/dolar, scazand intr-o saptamana cu 1.028 lei, de la un curs de 33.104 lei. Pe acest fond, este indreptatita presiunea exercitata de operatorii si benzinarii privati pentru a creste pretul benzinei si al motorinei la pompa? Daca vom cupla aceste date reale cu faptul ca 60% din necesarul de carburanti din Romania este acoperit din productia de titei indigena, ar trebui sa ne asteptam la o noua crestere sensibila a pretului carburantilor? Depinde din ce punct de interes privesti. Daca esti benzinar privat, stai cu ochii pe cotatii si-ti vezi profiturile umflandu-se ca painea calda. Dar tot benzinarii privati stau cu telescoapele si pe Petrom, cel care face legea-n piata. Dar Petrom tace. Mai nou, tace si Rompetrol, cel care daduse tonul imensei scumpiri din luna august, cand benzina a crescut la pompa cu 2.000 lei/l, iar motorina, cu 2.300 lei/l. Lukoil, dupa ce si-a retehnologizat rafinaria Petrotel, la randul sau, cu ochii tot pe Petrom. In final, filaj suta la suta, dar pompele vor reactiona curand.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite