Penalităţi pentru constructorii autostrăzilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

transporturilor Gheorghe Dobre. Practic, acestea sunt lucrările pe care le are de finalizat noul ministru al transporturilor, Radu Berceanu. Anul trecut, autorităţile au bătut pasul pe loc şi nu

transporturilor Gheorghe Dobre. Practic, acestea sunt lucrările pe care le are de finalizat noul ministru al transporturilor, Radu Berceanu. Anul trecut, autorităţile au bătut pasul pe loc şi nu au construit niciun kilometru de autostradă, deşi ministerul a avut la dispoziţie un buget de 2 miliarde de euro.
Situaţia arată aşa pe hârtie, şi ar trebui să se regăsească şi în practică, dacă firmele angajate în derularea lucrărilor vor respecta cu sfinţenie termenele de finalizare. Radu Berceanu este rezervat în privinţa încheierii lucrărilor respective, pentru că, explică ministrul, "constructorii nu se ţin de treabă". În această situaţie, "singurul lucru care se poate face este penalizarea firmelor care depăşesc termenele contractuale prevăzute pentru finalizarea lucrărilor de infrastructură finanţate din fonduri publice", ne-a declarat ministrul transporturilor. Aşa s-a întâmplat ieri cu Astaldi şi Alpine, companii pentru care ministrul Berceanu a anunţat penalităţi din cauza întârzierii lucrărilor la Otopeni.
Expertul în construcţii Liviu Daschievici spune că întârzierile în execuţia lucrărilor sunt cauzate de modul în care autorităţile pregătesc proiectele. "Noi ne apucăm să facem autostrăzi şi ne dăm seama, la scurt timp, ba că nu ne ajung banii, ba că nu putem avansa din cauză că exproprierile nu s-au finalizat. Dacă toate aceste etape ar fi respectate, 100 de kilometri de autostradă ar putea fi construiţi în doi ani", explică Liviu Daschievici. Mai mult, şi cheltuirea banului este ineficientă în domeniul infrastructurii româneşti. Dintr-un credit de 100 milioane de dolari, numai 40 de milioane se traduc efectiv în kilometri construiţi, spune expertul. Restul de 60 de milioane de dolari înseamnă dobânzi la credite, comisioane, plata consultanţilor, precum şi profitul firmelor respective. "Trebuie întărit controlul românesc la toate aceste companii străine care sunt implicate în realizarea autostrăzilor", avansează Daschievici o posibilă soluţie la problemele cu care se confruntă autorităţile. Pe lângă toate acestea, specialiştii spun că la construcţia autostrăzilor se mai folosesc încă vechile STAS-uri, cu toate că legislaţia românească este aliniată, pe hârtie, la cerinţele europene.

Proiecte care trebuie finalizate până în 2008
* Pentru anul acesta (luna iulie) este programată finalizarea sectorului 5 Feteşti-Cernavodă al Autostrăzii Soarelui, cu o lungime de 17,5 kilometri. Lucrările au costat 42,48 milioane euro şi sunt realizate de către compania Astaldi. Tronsonul Drajna-Feteşti (36,6 km) a devenit deja circulabil începând de săptămâna trecută, pe un singur fir. Variantele ocolitoare Timişoara Nord şi Craiova Nord, care însumează 26,7 km, sunt alte două proiecte pentru anul în curs
* Pentru anul viitor, graficul prevede darea în folosinţă a 78 km de autostradă de pe ruta Drajna-Feteşti, precum şi variantele de ocolire Sibiu şi Piteşti.
* În 2008 se anunţă cale liberă pe o distanţă de 169,5 km de pe autostrada Bucureşti-Braşov. Suma necesară realizării proiectului este estimată la 1,5 miliarde euro (fără TVA). Traseul cuprinde realizarea unui număr de 156 de poduri şi pasaje.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite