Patronii îşi finanţează firmele cu bani de acasă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Împrumuturile personale de la rude sau prieteni sunt formulele financiare preferate de 75% din întreprinzători. La creditele bancare apelează din ce în ce mai puţini patroni.

Pentru companiile mici şi mijlocii, criza nu s-a încheiat nici în 2012, având în vedere că firmele se confruntă cu aceleaşi probleme ca în anii 2009-2010: accesul dificil la finanţare, scăderea cererii, scumpirea materialelor sau întârzierile la încasarea facturilor.

Ultimul studiu realizat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii (CNIPMMR) arată că ponderea întreprinzătorilor care se autofinanţează pentru a-şi susţine afacerea (cu bani de la rude sau prieteni) a crescut continuu, ajungând acum la 74,9%, în timp ce ponderea celor care apelează la credite a scăzut până la 30,4%. Piaţa de capital, fondurile nerambursabile sau factoringul - surse alternative care ar putea aduce un aport mai substanţial la bugetul IMM-urilor - au ponderi infime, sub 3% din total.

„Nu mai faceţi experienţe pe noi!"

Studiul citat mai sus este cuprins în Carta Albă a IMM-urilor 2012, lansată recent de Consiliul Naţional al IMM în prezenţa unor miniştri şi oficialităţi din administraţia centrală. La evenimentul de lansare şi-au exprimat opiniile şi întreprinzătorii din teritoriu, iar unele dintre acestea au fost consemnate în cadrul unui apel către autorităţi. „Nu mai faceţi experienţe pe noi!" a fost solicitarea delegatului de la Suceava, Liliana Agheorghicesei, sau „Aveţi grijă că întreprinzătorii s-au săturat de atâtea obstacole şi controale, tot mai mulţi vor să închidă", a fost apelul delegatului de la Galaţi, Marian Filimon.

Mediul de afaceri, stânjenitor

Per ansamblu, mai mult de 54% din oamenii de afaceri chestionaţi de CNIPMMR consideră că mediul economic este stânjenitor şi doar 12% îl apreciază ca fiind favorabil.

În ceea ce priveşte obiectivele de business pentru următorii doi ani, mai mult de 2,5% dintre cei chestionaţi au răspuns că vor să-şi vândă ori să-şi închidă afacerea şi aproape 3,5% vor să-i reducă anvergura. 43% vor să-şi extindă businessul şi 44% vor să-l menţină în parametrii actuali.

Există şi statistici care nu aruncă o lumină tocmai favorabilă asupra sectorului IMM. De exemplu, potrivit sondajului CNIPMMR, 70,7% din companiile mici şi mijlocii nu acordă nici o zi de training pentru angajaţi şi 21,3% acordă mai puţin de cinci zile de formare profesională. De asemenea, 79,4% din patroni nu sunt interesaţi de atragerea fondurilor europene, iar la întrebarea „Ce inovaţii aplicaţi în companie?" peste 35% au răspuns „Nu este cazul". În fine, mai mult de jumătate din managerii de IMM nu îşi planifică în niciun fel activitatea viitoare şi doar 11,5% acţionează pe baza unor strategii multianuale.

Info
Info
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite