Parcuri industriale funcţionează pe hârtie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

PHARE, altele, cu sprijin guvernamental şi finanţare UE, sunt moarte înainte de a se naşte."P latformele industriale sunt de două tipuri: parc industrial cu titlu care beneficiază de

PHARE, altele, cu sprijin guvernamental şi finanţare UE, sunt moarte înainte de a se naşte.
"P latformele industriale sunt de două tipuri: parc industrial cu titlu care beneficiază de facilităţi fiscale şi parcuri industriale bazate pe granturi PHARE sau pe bază de decont de maximum 20 miliarde de lei vechi, dar nu mai mult de 30% din valoarea cheltuielilor", spune Vali Baciu, directorul Direcţiei pentru Zone Asistate din Ministerul Administraţiei şi Internelor - MAI. Unele dintre acestea nu reuşesc însă nici să-şi pună la punct infrastructura. Parcul Industrial Brăila, de exemplu, a primit 6,9 milioane de euro de la UE, dar nu a reuşit să finalizeze lucrările la termenul stabilit. Acum se află în ipostaza de a returna 3,9 milioane de euro, bani deja investiţi. "Parcul Industrial Alba a primit notificare din partea MAI fiindcă nu a mişcat nimic. Peste trei luni i s-ar putea retrage autorizaţia. Nici la cel din Galaţi nu s-a făcut nimic, activitatea oraşului mizând aproape exclusiv pe activitatea SIDEX", susţine oficialul MAI. În replică, Dumitru Nicolae, primarul Galaţiului, ne-a declarat scurt: "Lipsesc banii".
În vestul ţării, situaţia este radical diferită de cea din Brăila sau Galaţi. La Arad, firmele au început să-şi construiască sedii pe lângă parcul industrial, iar în Cluj sunt prezente multe firme italieneşti, austriece, nemţeşti şi finlandeze. Parcul Arad nu a primit facilităţi fiscale şi nici granturi PHARE. În schimb, cel din Cluj beneficiază de ajutor din partea UE de 8 milioane de euro şi de 2,5 milioane de euro din partea statului român. "Aceste oraşe sunt cu 600 km mai aproape de Occident. Vecinii lor sunt ungurii şi austriecii, nu Ucraina şi Moldova", explică analistul Ilie şerbănescu.

Investiţii în parcurile industriale:
* 282 miliarde de lei vechi, în clădiri vechi
* 137 miliarde de lei vechi, în infrastructură
* 207 miliarde de lei vechi, în utilităţi
Sursa: Consiliul Concurenţei

Avantaje - Vest
* Apropierea de graniţa UE
* Construirea Autostrăzii Bechtel
* 600 km, mai aproape de Occident
* Forţa de muncă mai pregătită
* Managementul performant
* Autorităţile locale implicate

Dezavantaje - Est
* Neimplicarea şi dezinteresul autorităţilor locale
* Bani insuficienţi
* Vecinătăţile sărace - Ucraina şi Moldova
* Dunărea, activitate moartă
* Industrie zonală săracă
* Neputinţa de valorificare a oportunităţilor zonei

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite