Paradox în industrie: cererea de mărfuri creşte, vânzările scad

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comenzile noi au crescut, în ianuarie, cu peste 10%, în timp ce volumul cifrelor de afaceri a fost cu aproape 6% mai mic Cererea de produse industriale a avut un avans susţinut în ianuarie

Comenzile noi au crescut, în ianuarie, cu peste 10%, în timp ce volumul cifrelor de afaceri a fost cu aproape 6% mai mic

Cererea de produse industriale a avut un avans susţinut în ianuarie 2008 faţă de decembrie 2007, dar veniturile realizate de industriaşii români din vânzarea de mărfuri au scăzut dramatic. Singura explicaţie pentru acest paradox poate fi aceea că, în industrie, comenzile noi se îndreaptă de fapt către import, nu spre producţia internă.

Potrivit datelor comunicate, ieri, de Institutul Naţional de Statistică, valoarea comenzilor noi în industrie, contractate în ianuarie 2008, a crescut în medie cu 10,1% faţă de decembrie 2007 şi cu 7,7% faţă de aceeaşi lună din anul trecut. Pe de altă parte, însă, volumul cifrelor de afaceri - reprezentând veniturile realizate de industriaşi din vânzări - au scăzut cu 5,9% faţă de luna anterioară şi au crescut doar cu 0,1% faţă de ianuarie 2007.

Ceea ce înseamnă că, în timp ce mărfurile industriale sunt din ce în ce mai căutate pe piaţa românească, vânzările realizate de producătorii autohtoni scad sau, cel mult, stagnează. Altfel spus, mărfurile cerute vin mai mult din import decât din producţia autohtonă.

Dotările pentru firme nu mai au căutare

Pe marile grupe de produse industriale, bunurile de capital (utilaje, echipamente, logistică, mobilier şi alte produse necesare în dotarea firmelor) s-au remarcat prin scăderi atât ale cifrelor de afaceri, cât şi la contractări. Vânzările în această categorie de mărfuri au scăzut cu peste 20%, iar cererea a fost cu aproape 35% mai mică în ianuarie 2008 faţă de decembrie 2007.

În schimb, în cazul bunurilor intermediare - grupă care include în general produse de bază, de la cele chimice la cele din metal, lemn sau materiale textile - s-a înregistrat o creştere spectaculoasă a cererii, respectiv cu 88,5% în ianuarie faţă de decembrie şi cu 20,5% faţă de aceeaşi lună din anul trecut.

În cazul bunurilor de folosinţă îndelungată (electrocasnice - maşini de spălat, frigidere, aspiratoare, televizoare etc.), vânzările au stagnat, în timp ce cererea a crescut cu 9,7% în ianuarie faţă de decembrie. Faţă de aceeaşi lună din anul trecut, cererea de electrocasnice a crescut cel mai mult, cu peste 50%.

Presiune mare pe costuri

Comentând acest fenomen (scăderea vânzărilor, pe fondul cererii tot mai mari de mărfuri industriale), preşedintele Uniunii Generale a Industriaşilor din România - UGIR-1903, Cezar Corâci, consideră că firmele din industrie au de suferit la capitolul competitivitate.

"Costurile de producţie generate de scumpirea energiei au crescut extrem de mult în ultima perioadă, iar forţa de muncă în tot mai multe ramuri e foarte greu de găsit. În asemenea condiţii, competitivitatea firmelor pe piaţa unică - unde au dispărut şi ultimele bariere din calea importurilor - este tot mai slabă. Probabil, aşa se explică orientarea comenzilor tot mai mult către importuri, în detrimentul producţiei industriale autohtone", ne-a declarat Cezar Corâci.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite