PUNCTE DE VEDERE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doua probleme ale bugetului pe 2004 Guvernul doreste reducerea deficitului de cont curent cu circa 1% din PIB, in 2004; intre masurile comunicate, prioritare ar fi cele care ar scadea deficitele

Doua probleme ale bugetului pe 2004
Guvernul doreste reducerea deficitului de cont curent cu circa 1% din PIB, in 2004; intre masurile comunicate, prioritare ar fi cele care ar scadea deficitele cvasi-fiscale cu minimum 0,5% din PIB si deficitul fiscal cu cel putin 0,3% din PIB. Deficitul de cont curent ar trebui sa se diminueze la aproximativ 5,5% din PIB (fata de unul estimat la 6,5% din PIB in acest an). Sunt doua probleme care nu au fost insa lamurite; acestea privesc nemijlocit relatia intre executia bugetara si marimea deficitului de cont curent. Ma refer, in primul rand, la executia bugetara din acest an. Pe primele zece luni, deficitul bugetar a fost de numai 0,7% din PIB. Ministrul Finantelor a repetat ca anul 2003 va consemna atingerea deficitului bugetar programat, de 2,6% din PIB. Altfel spus, in ultimele doua luni ale anului s-ar efectua cheltuieli bugetare de aproape 2% din PIB, care nu au cum sa nu se reflecte in deficitul de cont curent (n.a. - presupunand cheltuielile si veniturile sectorului neguvernamental neschimbate, o crestere a deficitului guvernamental determina o accentuare a deficitului de cont curent). Si aici este o mare intrebare care trebuie elucidata. Cand s-a estimat deficitul de cont curent (revizuit la 6,5%) pentru acest an, s-a avut, oare, in vedere realizarea restului de deficit bugetar in ultimele doua luni? Daca da, lucrurile ar parea ca sunt clare. Dar, fapte si cifre arata o situatie insuficient de clara. Deficitul comercial din octombrie (de circa 1 miliard dolari SUA) precede impactul asteptat al cheltuielilor guvernamentale din ultimele doua luni, daca se vor face. Prin urmare, aceste cheltuieli suplimentare ar amplifica o dinamica deja ascendenta, care ar putea conduce deficitul de cont curent la peste 6,5% din PIB. Concluzia este: "respectarea" deficitului bugetar pentru 2003 ar inrautati situatia deficitului de cont extern in acest an, daca alte conditii raman neschimbate. Exista alternativa ca Executivul sa nu-si respecte tinta de deficit bugetar in 2003, prin amanarea unor cheltuieli (deci diminuarea deficitului bugetar, inclusiv printr-o colectare de venituri mai buna). Pe de o parte, s-ar usura presiunea asupra deficitului de cont extern in acest an; pe de alta parte, presiunea ar fi transferata in anul urmator prin marirea cheltuielilor guvernamentale in acel an. Pentru a nu se complica executia bugetara in 2004, cand ar trebui redus deficitul de cont curent cu 1% din PIB, ar fi necesara o scadere a cheltuielilor guvernamentale, sau o crestere a veniturilor bugetare in anul urmator, care sa acopere amanarea cheltuielilor din acest an. Deci oficialii au de clarificat chestiunea executiei bugetare: cu ce deficit se va termina, efectiv, acest an, cum se va esalona executia deficitului bugetar in 2004 (pentru a se evita o "cocoasa" ca in 2003), cum se va corela aceasta executie cu politica monetara a BNR. A doua problema priveste diminuarea deficitelor cvasi-fiscale. Domnul Mihai Tanasescu, ministrul Finantelor, a subliniat rolul cresterii pretului la energie, care ar ameliora bilantul furnizorilor de energie si ar obliga pe rau-platnici sa se restructureze. Sa speram ca asa va fi. Dar pretul mai inalt al energiei nu va stimula restructurarea daca rau-platnicii nu se vor confrunta cu o atitudine mult mai ferma din partea creditorilor (banci, furnizori, bugetul de stat), daca stimulentele si penalizarile nu vor functiona mai bine; daca circumstantele nu se modifica (adica atitudinea creditorilor), cei care nu platesc, sau platesc greu (cu mari intarzieri) acum, vor plati tot asa si la un pret mai inalt. Concluzia este: cresterea pretului la energie nu va avea eficacitatea scontata daca nu este insotita de masuri care sa modifice comportamentul rau-platnicilor - mai cu seama al celor care pot plati. Ministrul Finantelor a amintit si de reduceri de personal in sectoare cu mari pierderi; au fost prinse platile compensatorii (daca vor exista) in bugetul pe 2004? Date de baza pentru anul neterminat nu sunt inca disponibile, ceea ce ingreuneaza analiza. Dar, chiar si asa, sunt necesare lamuriri cheie privind executia bugetara in 2004 - din perspectiva intentionatei reduceri a deficitului de cont curent.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite