PORTRET-ROBOT: Cum arată fraudatorul din marile şi micile firme

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Este angajat de cel puţin 10 ani în firmă, are o vârstă de 36 până la 45 de ani şi lucrează în departamentul Financiar al companiei. Acesta ar fi portretul-robot al fraudatorului, potrivit unui studiu al companiei de servicii profesionale KPMG.

„Directorii executivi comit mai multe fraude, conform studiului global KPMG, care a evidenţiat faptul că directorii generali au fost implicați în 26% din cazurile de fraudă analizate – faţă de 11 procente în cazul studiului similar efectuat în 2007.
Studiul “Cine este fraudatorul tipic?” analizează caracteristicile fraudelor pe baza a 348 de cazuri investigate de KPMG în 69 de țări.
Jimmy Helm, Partener KPMG, şi coordonatorul echipei de Investigare a Fraudei din cadrul KPMG din Europa Centrală şi de Est, subliniază: „Creşterea implicării directorilor executivi în cazuri de fraudă este un semnal de alarmă pentru companiile de pretutindeni. Efectele recesiunii economice asociate presiunilor pentru a atinge obiective de performanţă pot crea o tensiune semnificativă în rândul conducerii, rezultând în manipularea rezultatelor financiare“.

Trece mai uşor peste controalele interne

Studiul global a scos la iveală faptul că fraudatorul tipic este bărbat, cu vârsta între 36 și 45 de ani, lucrează în cadrul departamentului financiar sau are un rol legat de partea financiara, este în companie de mai mult de 10 ani și deține o poziție în conducerea executivă. Frecvent, acești indivizi vor putea trece mai ușor peste controalele interne și au acumulat un capital de încredere important. Ei sunt cei mai predispuși sa se implice in deturnare de fonduri sau frauda pe partea de achiziții.

În România, lucrează la Achiziţii

Richard Perrin, Partener KPMG în România în cadrul departamentului de Consultanţă în afaceri, remarcă faptul că „în Romania, fraudatorul tipic lucrează de obicei în cadrul departamentelor de achiziții sau vânzări. Departamentul financiar are de cele mai multe ori rolul de «polițist» pentru aceste departamente. De asemenea, observăm că, în Europa de Est, aproximativ 89 de procente din persoanele investigate erau angajate in companiile respective de mai mult de 3 ani (din care mai mult de jumătate erau angajați de mai mult de 6 ani) și 52 de procente din fraude au durat mai mult de 3 ani înainte de a fi detectate“.

Nu lucrează singur

Studiul global indică faptul că, în 61% din cazuri, fraudatorul a avut colaboratori fie din interiorul companiei, fie din afara sa. Cazurile din Europa de Est urmează această tendință cu 63 de procente. Această caracteristică este în continuare susținută de o analiza a cazurilor raportate in Romania, având ca rezultat condamnări, care indica faptul ca in mai mult de 50 de procente din cazuri a existat complicitate.

Semnalele de avertizare sunt ignorate

Studiul a relevat de asemenea că semnalele de avertizare, cum ar fi un angajat care își ia foarte rar vacanță sau al cărui stil de viață pare excesiv comparativ cu veniturile, sunt de obicei ignorate de către companii. Doar 6 procente din cazurile de fraudă din studiul aferent anului 2011 au avut indicii inițiale care au fost investigate, comparativ cu aproape 24 de procente în 2007 – ceea ce reprezintă o scădere semnificativă.
În Europa de Est, poziția este ceva mai bună, aproximativ 11 procente din indicii fiind luate în considerare. Totuși, 43 de procente din semnalele de avertizare nu au fost luate în considerare în Europa de Est: procent mai scăzut decât media globală de 56 de procente si comparabil cu  media pe 2007 de 45 de procente.
Michael Peer, Partener KPMG, in cadrul departamentului de Investigare a fraudei din CEE, comentează: “Este surprinzător că în continuare companiile ignoră semnalele de avertizare, mai ales în contextul recesiunii. În timp ce inițiativele de reducere a costurilor asociate cu  recesiunea au avut rolul lor, astfel de reduceri de costuri ar putea prezenta o falsa economie. Fraudatorul vede oportunități pentru valorificarea lipsei de performanta a sistemelor de apărare ale companiilor. Companiile trebuie să fie vigilente mai mult ca niciodată“.

E nevoie de controale mai atente

Richard Perrin concluzionează: “Necesitatea unui mediu de control puternic nu a fost niciodata mai mare pentru companiile din România. Prin adoptarea de masuri pentru a preveni sau detecta frauda în stadiu incipient, companiile pot limita oportunitățile pe care le oferă unui posibil fraudator. În timp ce mulți fraudatori folosesc tehnologie sofisticată să comită faptele, de cele mai multe ori frauda rămâne destul de simplă“.
KPMG este reţeaua globală de firme care furnizează servicii profesionale de audit, consultanţă fiscală şi în domeniul afacerilor, cu activităţi în 150 de ţări şi cu 138.000 de angajaţi în firmele membre din întreaga lume.
În România şi Republica Moldova, KPMG îşi desfăşoară activitatea în cadrul celor şase birouri din Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, Iaşi, Timişoara şi Chişinău. În prezent dispunem de un număr de peste 600 de angajaţi şi parteneri, atât cetăţeni români, cât şi străini.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite