Ornamentele de pom, o piaţă de 20 milioane de euro anual

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La nivel local activează doar doi mari jucători, care controlează cam un sfert din totalul vânzărilor

Pentru globurile şi beteala cu care îşi decorează pomul de Crăciun, românii cheltuiesc anual peste 20 milioane de euro. Globurile de sticlă, fragile şi decorate cu migală, par să fi pierdut competiţia cu produsele de profil din plastic. În prezent, piaţa românească este dominată în proporţie de circa 80% de astfel de globuri, mai ieftine şi rezistente, dar mai puţin strălucitoare. Profitabile sunt şi decoraţiunile tradiţionale, din sticlă, care sunt însă foarte căutate la export.
Prodglob Cluj, principalul producător de globuri de sticlă din România, exportă 80% din producţie. Au fost ani în care acest procentaj a urcat până la 97%. Compania are comenzi importante pe pieţele Germaniei şi Statelor Unite ale Americii. "În ultimii ani însă, şi sectorul intern a început să joace un rol important în businessul companiei", spune Mihaela Turcu, managerul firmei. Astfel, segmentul de public care caută astfel de produse, deşi în acest moment unul de nişă, pune din ce în ce mai mult preţ pe calitate. "Facem numai globuri de sticlă, decorate cu argint şi cu fel şi fel de accesorii. Ne adresăm clasei medii", explică Turcu. Compania sa are 58 de angajaţi şi a realizat o cifră de afaceri de 1,3 milioane lei (366.000 de euro) în 2006. Un calcul sumar ar dezvălui faptul că, la o piaţă evaluată în total la 20 milioane de euro (în creştere cu circa 10% de la an la an), românii cheltuiesc cam un euro pe cap de locuitor pentru podoabele de Crăciun. Cifra este de câteva ori mai mică faţă de străinătate. Dar potenţialul există şi este din ce în ce mai fructificat.
Asia, principalul competitor
Iniţial, producţia de globuri şi ornamente de Crăciun era apanajul cooperaţiei. Odată cu dispariţia acestui sector, piaţa a fost invadată de produsele chinezeşti. Lupta cu "fenomenul Asia" este grea pentru firmele din aproape orice industrie. Şi aceasta pentru că în China produsele se fabrică la preţuri mici şi în cantităţi foarte mari. Jucătorii locali nu au de ales şi, pentru a supravieţui, se grupează pe singurul segment unde firmele chinezeşti nu activează - cel premium. În România, în acest moment, producătorii de globuri cu afaceri semnificative se numără pe degetele de la o mână.
Retailul este motorul creşterii
George Coneac, director de vânzări la Moranduzzo, cel mai mare producător român de ornamente de pom (globuri, beteală, brazi artificiali), estimează că produsele chinezeşti acoperă mai mult de jumătate din piaţa internă. Dar aici este vorba despre piaţa care poate fi controlată. În realitate, ponderea ornamentelor asiatice este mult mai mare, o bună parte dintre acestea fiind comercializate la negru prin intermediul centrelor comerciale de tip angro. Intrarea în marile lanţuri de retail este o condiţie pentru a conta în piaţă, spun actorii din piaţă. Compania Moranduzzo, înfiinţată la Timişoara de un investitor italian, estimează pentru 2006 o cifră de afaceri de 3,8 milioane de euro, în creştere faţă de rezultatul de 3,4 milioane de euro înregistrat anul trecut. Circa jumătate din producţie se exportă, iar restul se distribuie prin marile lanţuri de retail. George Coneac consideră că piaţa e departe de a fi ajuns la maturitate, şi va creşte odată cu extinderea retailului modern în toate oraşele, chiar şi în cele mai mici. Orientarea clienţilor către produse de calitate este subliniată şi de reprezentanţii Carrefour. Andreea Mihai, director de marketing al lanţului francez, spune că, în ultimii doi ani, consumatorul vizează din ce în ce mai mult produsele premium. "Românii caută design modern, culori noi, forme noi. În ultimii doi ani, vânzările au crescut cu 30-32%", explică ea. Acum, la mare căutare în Carrefour sunt şi brazii artificiali, de peste 1,80 m, în detrimentul celor mai mici, preferaţi până acum.

Moda globurilor
Anul acesta, în trend se află brazii decoraţi cu globuri diferite, care să sclipească, foarte colorate şi pictate. Decoraţiunile pot fi în relief, cu pene, ştrasuri, accesorii textile, chiar cu cristale Swarovski. Se află încă la modă brazii decoraţi în degrade sau chiar cu globuri de aceeaşi culoare, dar de forme diferite şi decorate altfel. Pentru această iarnă, culorile de bază sunt roşu, verde, albastru, auriu. Dar nuanţele variază de la carmin până la roşu burgund, de la vernil la verde-albastru, de la bleuciel la bleumarin, de la aur metalic la orange. De trei ani a apărut şi moda globurilor negre, care a prins foarte bine în America şi Germania, şi încă nu a trecut. Stilul încărcat şi pompos se menţine în tendinţe şi anul viitor, când intră puternic decoraţia cu cristale Swarovski. O altă tendinţă, care încă nu a prins la noi, e cea a globurilor transparente, de cristal, care oferă cumpărătorului certitudinea materiei prime, sticla, deci certitudinea calităţii. Tendinţele spre sofisticare se menţin şi anul viitor, când culorile la modă sunt albastru, galben şi alb.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite