Operatorii alternativi vor "muşca" 20% din piaţa telefoniei fixe

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Monopolul Romtelecom a luat sfârşit, teoretic, la 1 ianuarie 2003, şi, în fapt, la jumătatea lui 2006, când numărul de abonamente cu operatorii alternativi şi cota acestora pe piaţă au

Monopolul Romtelecom a luat sfârşit, teoretic, la 1 ianuarie 2003, şi, în fapt, la jumătatea lui 2006, când numărul de abonamente cu operatorii alternativi şi cota acestora pe piaţă au devenit relevante. Astfel, cele circa 70 de companii de telefonie fixă diferite de Romtelecom au ajuns la o pondere de 10%. Estimările vizează o dublare în 2007.
Dacă, în 2004, firele Romtelecomului se înroşeau încă de mulţimea minutelor vorbite în această reţea, la sfârşitul anului trecut, operatorii alternativi de telefonie fixă au înregistrat o creştere record, atingând o cotă de piaţă de 10%. Pentru anul viitor, specialiştii estimează dublarea acestui procentaj, iar dacă ritmul este menţinut, în 2010 piaţa telefoniei fixe va putea fi împărţită în două: 50% Romtelecom şi 50% operatorii alternativi.
Potrivit bilanţului ANRC, la sfârşitul anului 2005, în România, traficul de voce a fost de 17,6 miliarde de minute. Operatorii alternativi au realizat aproape 5% din acest trafic. UPC Astral, de exemplu, unul dintre principalii jucători de pe piaţă, a primit de la ANRC, în luna mai, 10.000 de numere noi, ajungând la un total de 470.000 de numere. Operatorul RCS&RDS, principalul concurent al Romtelecom, a primit 170.000 de numere noi în 2005, iar în momentul de faţă are de trei ori mai multe decât Astral (circa 1.500.000 de numere).
Cum se explică faptul că românii apelează din ce în ce mai mult la aceste reţele alternative? În primul rând, tarifele cu până la 40% mai mici decât cele practicate de operatorul Romtelecom i-a făcut pe utilizatori să aleagă alte reţele. Apoi, ofertele operatorilor alternativi vin la pachet cu alte servicii: internet sau televiziune prin cablu.
Minutele gratuite merg în mediul business
Ofertele reţelelor alternative de telefonie fixă sunt foarte generoase în minute gratuite. Sunt operatori care oferă sute şi chiar mii de minute gratuite, e drept, cele mai multe dintre acestea fiind în reţea. Potrivit ANRC, în 2005, dintre cei 74 de furnizori de telefonie fixă, 70% ofereau servicii de apeluri internaţionale. Pe de altă parte, 36 furnizau apeluri fix-mobil, iar 44 servicii de apeluri către destinaţii naţionale. Toate aceste oferte au stârnit interesul companiilor din marile oraşe, iar în momentul de faţă, bătălia se duce pe sectorul business.
"Segmentul corporate prezintă un potenţial deosebit pentru operatorii care au construit un model de business bazat pe furnizarea de servicii cu parametri tehnici şi de calitate garantaţi contractual", a declarat, pentru Adevărul, Dan Mihăescu, Country Manager al GTS Telecom.
Cu toate că majoritatea abonaţilor la telefonia fixă sunt persoane fizice (86%), specialiştii sunt de părere că lucrurile nu vor mai sta la fel în următorii ani. Există furnizori, ca GTS Telecom sau Dial Telecom, de pildă, care îşi adresează serviciile strict companiilor. Oficialii de la Dial Telecom consideră că, pe piaţa serviciilor pentru companii, lupta se va ascuţi în continuare, succesul fiind al acelora care vor şti să identifice şi să-şi "adjudece" nişe specializate şi al acelora care vor excela în relaţia cu clienţii-companii.
Volumul traficului din cadrul unei companii este mult mai mare decât acela generat de o persoană fizică. Din acest motiv, operatorii alternativi consideră companiile o ţintă mult mai atractivă decât utilizatorii clasici.
Călin Nistor, director de marketing la Dial Telecom, spune că un alt motiv pentru care clientul-companie este mai profitabil este timpul de recuperare a investiţiei, mult mai scurt în cazul clientului-companie.
Romtelecom se luptă cu "cabliştii"
"De la liberalizarea pieţei telefoniei fixe, concurenţa între operatori s-a accentuat, ceea ce a dus la sporirea calităţii serviciilor. Credem că ea se va înscrie pe o traiectorie asemănătoare cu cele din ţările "UE 10", în care condiţiile socio-economice sunt relativ asemănătoare. Aşadar, ponderea operatorilor alternativi va continua să crească, fiind posibil să ajungă la 20% până la sfârşitul lui 2007", a declarat Călin Nistor.
Acesta crede că Romtelecom va continua să parieze pe serviciile de date şi pachete de servicii, la care va adăuga în curând servicii video, pentru a putea concura cu succes cabliştii pe piaţa consumatorilor - persoane fizice, în ceea ce se numeşte "triple pay" - servicii de voce, date şi video.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite