Obtinerea unei finantari SAPARD - o cursa cu obstacole pentru solicitanti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Numai intocmirea dosarului costa 3% din valoarea proiectului

Doua luni pentru a intocmi toate actele necesare pentru depunerea dosarului, o luna timpul in care dosarul este declarat eligibil de catre Biroul Regional, aproximativ 15 zile pana cand Agentia SAPARD contracteaza proiectul, in total 3 luni si jumatate. Aceasta este perioada in care solicitantul unei finantari prin Programul SAPARD afla daca va primi banii ceruti. "Este o aventura interesanta", caracterizeaza acest proces unul dintre cei care au solicitat o astfel de finantare. Pentru a avea sorti de izbanda trebuie sa stii foarte bine ce vrei sa faci, sa ai toate documentele solicitate de procedura standard si sa lucrezi cu cineva specializat la intocmirea dosarului, sunt concluziile desprinse din experienta traita de acestia. Chiar daca pasii sunt, teoretic, destul de simpli, in practica, neprevazutul iti poate juca feste. Primul pas in solicitarea unui ajutor financiar nerambursabil este completarea de catre solicitant a cererii de finantare. Cererea de finantare va fi depusa impreuna cu un set de documente justificative (planul de afaceri, strategie de marketing, certificat de urbanism, diverse avize, certificatul de inregistrare etc.), direct, personal de catre unul din cei doi responsabili de proiect, la Biroul Regional de Implementare a Programului SAPARD al regiunii de dezvoltare unde este localizat proiectul.
Majoritatea apeleaza la firme de consultanta pentru intocmirea dosarului
"Partea cea mai grea este intocmirea dosarului proiectului. Informatiile cuprinse in cererea de finantare sunt de multe ori neclare si in perpetua modificare", explica initiatorul unui proiect de agroturism rural. Din acest motiv, cei mai multi dintre cei care cer acest ajutor financiar nerambursabil apeleaza la ajutor specializat pentru intocmirea dosarului proiectului. "Costul intocmirii dosarului reprezinta aproximativ 3 procente din valoarea totala a proiectului, ceea ce reprezinta o suma importanta pentru un om de rand, care nu are alte surse de venituri", povesteste un alt solicitant. Dificultatea intocmirii dosarului de finantare este data si de modificarile care apar pe masura verificarii documentelor din dosar. "Dupa ce am depus proiectul, cei de la Biroul Regional isi dadeau seama ca imi mai trebuie ceva la dosar, apoi dosarul a ajuns la Bucuresti, iar cei de aici mi-au cerut si ei ceva in plus", ne explica un intreprinzator din Arad.
Cofinantarea - obtinuta adesea din imprumuturi de la prieteni
O alta cerinta a Programului SAPARD este ca beneficiarul sa asigure si sa dovedeasca ca dispune de 50 la suta din suma proiectului pe care intentioneaza sa il dezvolte. "Aici apare o alta problema, bancile spun ca nu sunt case de binefacere, iar cea mai la indemana solutie este imprumutul de la prieteni, daca ai. Acest lucru este valabil cand este vorba de o suma mai mica, dar, daca vrei sa faci un proiect de 100.000 de euro, atunci este mai greu sa poti apela la prieteni. Asa ca, pentru intreprinzatorii particulari, lipsa cofinantarii este chiar o problema", sustine intreprinzatorul aradean.
Informatiile despre program se transmit "din gura in gura"
Lipsa de publicitate si nespecificarea clara a locului unde sa mergi pentru a primi primele informatii despre acest program sunt alte elemente reclamate de cei cu care am stat de vorba. "Nu exista o continuitate in acest proces, te duci la primarie, te trimit la prefectura, iar tu trebuie sa ajungi, de fapt, la Directia Agricola. Totul se afla "din gura in gura", iar daca nu te invata cineva care a trecut prin tot circuitul este foarte greu", spun acestia. Cu toate greutatile insa, cei mai multi dintre ei spun ca oricand ar lua-o de la capat.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite