OPINIE: De ce confundă statul “drepturile” cu “privilegiile”. Din nou!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sub aparenţa apărării drepturilor unei companii de stat, ANCOM încalcă drepturile firmelor private. Aşa se face că „dreptul” rezervat exclusiv CN Poşta Română de a o serie de servicii pe teritoriul României trebuie înţeles ca „privilegiul”.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii a amendat încă o firmă de curierat pentru că a prestat servicii de expediere de plicuri cu greutatea între 0-50g la un tarif mai mic de 2 lei/trimitere. De fapt, amenda a fost aplicată pentru că astfel, s-ar fi încălcat „dreptul” rezervat exclusiv CN Poşta Română de a face astfel de expedieri pe teritoriul României.

În acest context, termenul „dreptul” ar trebui înţeles ca „privilegiul”, din moment ce este acordat artificial, printr-o lege în acest sens, şi nu derivă în nici un fel din utilizarea liberă a proprietăţii unei persoane fizice sau juridice.

Citeşte pe Forbes.ro de ce privatizarea companiilor de stat poate aduce mult mai multe beneficii decât doar banii încasaţi la vânzare

„Drept”, în adevăratul sens al cuvântului, este libertatea firmelor de curierat de a îşi utiliza după cum consideră adecvat capitalul şi resursele umane pentru a îşi atinge scopul, acela de a obţine profit, fără a încălca, la rândul lor, drepturile altor firme sau persoane fizice. Din acest motiv, amendarea, însoţită de interzicerea practicării unui tarif mai redus de 2lei/trimitere pentru serviciul respectiv reprezintă un abuz şi o încălcare flagrantă a dreptului la proprietate şi la libertatea operatorilor de curierat.

Cine câştigă dintr-un monopol de stat?

Cu atât mai îngrijorătoare este declaraţia reprezentantului Direcţiei de Monitorizare şi Control din cadrul ANCOM, confom căruia autoritatea „intenţionează să aplice sancţiuni din ce în ce mai dure celor care încalcă regulile pentru a descuraja acest fenomen care pare să fi căpătat o amploare îngrijorătoare în ultima vreme.” Trebuie, deci, să ne îngrijorăm din cauza faptului că există agenţi economici care pot şi doresc să presteze servicii mai ieftine decât un monopol de stat, şi să descurajăm astfel de practici?

Care sunt priorităţile care nu trebuie să lipsească din programul unui potenţial premier?

Conform site-ului ANCOM, misiunea acesteia este „să protejeze interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor eficiente în infrastructura şi promovarea inovaţiei. „
În cazul de faţă, interesele utilizatorilor de comunicaţii sub forma trimiterii de plicuri mai uşoare de 50g nu au fost protejate, ci lezate, pentru că vor fi obligaţi să plătească un preţ impus prin lege, mai mare decât cel pe care l-ar fi obţinut pe o piaţă liberă.

Concurenţa pe piaţa de comunicaţii este tocmai factorul care a dus la prestarea serviciilor respective la un preţ mai redus, însă efectele benefice ale acesteia sunt anulate prin lege. Administrarea resurselor limitate, idealul însăşi al întregii activităţi economice umane, presupune utilizarea unui minim de efort pentru obţinerea unui maxim de efect.

Competiţia stimulează eficienţa şi combate risipa de resurse

Cu alte cuvinte, o plată cât mai redusă pentru un serviciu cât mai cuprinzător. Serviciul este standardizat, dar preţul ar putea varia, însă nu este lăsat de o lege, care de fapt obligă la risipa de resurse, la descurajarea eficienţei şi recompensarea managementului defectuos. Iar investiţiile eficiente în infrastructură şi utilizarea de tehnici inovatoare sunt tocmai factorii care au dat posibilitatea operatorilor privaţi de curierat să ofere servicii mai ieftine decât cele ale Poştei Române.

Legea care privilegiază Poşta Română , şi care trebuie aplicată de ANCOM se află, iată, în contradicţie atât cu raţiunea de a exista a acestei  autorităţi, cât şi cu principiile de libertate, proprietate privată şi piaţă liberă. Ultimul dintre acestea ar trebui să facă obiectul unei alte agenţii de supraveghere şi reglementare, Consiliul Concurenţei, care, însă, tolerează astfel de distorsiuni, atât timp cât ele sunt benefice unor companii de stat (majoritatea falimentare sau pe drumul cel „bun”).

Citeşte pe Forbes.ro de ce fondurile de pensii din România pot fi o sursă de capital în procesul de privatizare a companiilor de stat

Poşta Română, deţinătoarea celei mai întinse reţele de distribuţie de colete din România şi beneficiara unor privilegii legale, pierde bani de trei ani încoace, după mai mulţi ani în care chiar şi rezultatele pozitive s-au aflat pe un trend descrescător.

În aceste condiţii, este necesar ca statul să accepte efectele concurenţei şi să privatizeze compania, punând capăt risipei de resurse, odată cu eliminarea imediată a restricţiilor asupra concurenţei  de pe piaţă, adică prin abrogarea legilor şi regulamentelor care dau ANCOM motive (dar nu şi legitimitate) să intervină pe piaţă.

Ovidiu Neacşu este vicepreşedinte al asociaţiei neguvernamentale "Societatea pentru Libertate Individuală" (SoLib) şi antreprenor

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite