Normele drastice de securitate scumpesc zborurile cu avionul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din luna mai 2007, bagajele de cabină vor fi dimensionate după reguli stricte impuse de Comisia Europeană Dacă se vor aplica noile norme de securitate privind zborurile cu avionul,

Din luna mai 2007, bagajele de cabină vor fi dimensionate după reguli stricte impuse de Comisia Europeană

Dacă se vor aplica noile norme de securitate privind zborurile cu avionul, adoptate în noiembrie 2006 pentru a intra în vigoare în mai 2007, acestea "vor avea implicaţii mari asupra costurilor". Afirmaţia aparţine directorului general al filialei europene a Asociaţiei Aeroporturilor Internaţionale (ACI Europe), Olivier Jankovec, care a avut, ieri, la Bucureşti, o întrunire cu directorii de aeroporturi din România.

"Uniunea Europeană a introdus în noiembrie 2006 o serie de reguli suplimentare în materie de securitate, cum ar fi introducerea lichidelor în bagajele de mână. Ulterior, a fost inclusă o altă regulă prin care se interzicea urcarea pasagerilor la bordul aeronavelor cu bagaje de mână de dimensiuni mai mari decât următoarele: lungime de peste 56 cm, lăţime de 45 cm şi înălţime de 25 cm. Această regulă ar trebui suspendată pe o perioadă de şase luni, pentru că nu se justifică şi are implicaţii mari asupra costurilor", a mai spus Jankovec. El a arătat că "posibilităţile de procesare a filtrelor de pe aeroporturi s-au redus cu 25% după introducerea normelor privitoare la transportul de lichide în bagaje de mână". Această nouă reglementare riscă să îngreuneze şi mai mult capacitatea de procesare, ceea ce "va conduce la întârzierea avioanelor şi, în general, la un coşmar operaţional".

Jankovec a dat exemplul aeroportului din Munchen, unde sunt confiscate săptămânal circa 72.000 de flacoane cu lichide din bagajele de mână ale pasagerilor. Oficialul european a arătat că România trebuie să-şi dezvolte în viitor infrastructura aeroportuară, în concordanţă cu rata de creştere a traficului aerian, una dintre cele mai mari din Europa.

"În Europa sunt multe modele aplicate pentru dezvoltarea aeroporturilor, însă tendinţa este de încheiere a unor parteneriate public-private, pentru ca aeroporturile să genereze singure fondurile necesare dezvoltării". Referindu-se la cheltuielile aeroporturilor din Europa, Jankovec a arătat că, dacă înainte de atentatele de la 11 septembrie 2001, costurile de securitate erau de 5%-8% din totalul costurilor, acestea ajung în prezent la circa 35%. Costurile sunt suportate în Europa de companiile aeriene şi de aeroporturi, în vreme ce în Statele Unite cheltuielile de securitate revin exclusiv statului.

Oficialul ACI a mai arătat că România va trebui să asimileze prevederile europene în materie de securitate, însă acest lucru nu ar trebui să conducă automat la o creştere a preţului biletelor. "Majoritatea aeroporturilor ar trebui să absoarbă cea mai mare parte a acestor preţuri", a recomandat Jankovec.

ACI este singura asociaţie profesională globală a operatorilor de aeroporturi, având reprezentare în 1.643 de aeroporturi din 178 de ţări de pe toate continentele. În anul 2005, pe aeroporturile membre ACI au fost înregistraţi peste 4,2 miliarde pasageri, au fost procesate 81,8 milioane de tone de marfă şi 71,6 milioane de mişcări de aeronave.

Majoritatea aeroporturilor din România sunt membre ale ACI Europe.

Băneasa va creşte tarifele, alungând companiile low-cost

Companiile aeriene low-cost vor fi determinate în următorii ani, prin creşterea tarifelor de operare la Aeroportul Băneasa, să opereze pe un aeroport alternativ. Acesta va fi construit în următorii şapte până la zece ani, în judeţul Ialomiţa. "Facem pregătirile necesare pentru ca operatorii low-cost să se mute încet-încet la Alexeni, pe un aeroport care va fi dezvoltat în următorii şapte-zece ani, urmând ca la Băneasa să rămână doar cine va putea să plătească tarifele de operare care vor fi majorate", a declarat, ieri, ministrul transporturilor, Radu Berceanu (foto), la o conferinţă susţinută împreună cu Olivier Jankovec.

Transferul companiilor low-cost de la Băneasa către aeroportul alternativ din Ilfov ar trebui realizat, potrivit oficialului european, prin utilizarea unor instrumente de marketing şi printr-un nivel diferenţiat al taxelor, aceste instrumente fiind cele mai transparente. Ca o consecinţă la această măsură, "diferenţa dintre serviciile şi preţurile practicate de companiile tradiţionale la clasa economic şi cele low-cost se va reduce", estimează liderul Asociaţiei Aeroporturilor Internaţionale.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite