Nevoia de training depăşeşte oferta

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cererea de programe de instruire s-a adunat la firmele mari şi le depăşeşte capacitatea de furnizare. Pe de altă parte, multe dintre micile firme care apar nu trec de bariera primilor clienţi.

Cererea de programe de instruire s-a adunat la firmele mari şi le depăşeşte capacitatea de furnizare. Pe de altă parte, multe dintre micile firme care apar nu trec de bariera primilor clienţi. Un alt fenomen care caracterizează piaţa este reprezentat de importul de know-how. O licenţă pentru un program inclus în oferta firmelor româneşti costă 30.000 de euro. O firmă românească şi-a creat deja prima echipă de cercetare şi speră să devină primul exportator de training.
Românii au prins gustul trainingului. Cererea de programe de instruire a crescut peste capacitatea firmelor româneşti de furnizare. Lipsa cursurilor de formare de specialişti în resurse umane şi faptul că nu găsesc cursurile de care au nevoie au fost semnalate printre principalele probleme cu care se confruntă angajatorii de către 19% şi, respectiv, 14% din profesioniştii în resurse umane. Datele provin din studiul Romanian HR Profile 2006, realizat de Market Trend pentru Public Share şi Corporate Dynamics. "Cererea e atât de mare de training de calitate încât marile firme nu pot face faţă. Mă întâlnesc cu mulţi "managinig partners" (n.r. - parteneri implicaţi în conducerea afacerii) ai firmelor de resurse umane. Toţi se plâng de lipsa de resurse pentru livrare", spune Adrian Florea, manager al Trend Consult. El a observat că pe piaţă apar tot mai multe firme de resurse umane. "Foarte mulţi profesionişti aleg această cale şi eventual pleacă cu unul-doi clienţi de la început. Problema este să-l găsească pe al treilea, al patrulea", explică Florea. Din cauză că nu toţi reuşesc, multe firme se închid.

O altă caracteristică a pieţei româneşti de instruire este aceea că s-a bazat pe importul de know-how. Pentru licenţa unui curs se plătesc aproximativ 30.000 de euro. Florea consideră că sumele plătite sunt mari şi încearcă să transforme compania pe care o conduce din importatoare în exportatoare de cursuri. "Trend Consult este prima companie de consultanţă care a dezvoltat prin forţe proprii un departament de creaţie şi dezvoltare. Cinci oameni au ca singură misiune să creeze programe de training specifice, la cererea Trend şi a clienţilor", arată Florea. El consideră că această activitate, multiplicată la nivelul pieţei, ar aduce cea mai mare dezvoltare a acestui sector în România.
Coaching-ul reprezintă al doilea tip de program de instruire, după training, atât din punct de vedere al cunoaşterii, cât şi din punct de vedere al utilizării, potrivit aceluiaşi studiu menţionat. Astfel, 71,3% din repondenţi cunosc programele de training şi 51,7% le utilizează. Coaching-ul a atins popularitatea cursurilor de management (18,8%), dar le-a depăşit în privinţa utilizării, 8,5% faţă de 4,1%. Tendinţa este confirmată şi de editorii de cărţi de specialitate. "Se observă o creştere a cererii de cărţi de leadership şi coaching şi o oarecare scădere la cărţile de management şi marketing", ne spune Tatiana Chera, director Editura Codecs.
Comunicarea este nevoia cea mai mare pe care o sesizează repondenţii sondajului în privinţa nevoilor de instruire ale organizaţiei, întrunind 83% din răspunsuri. Pe locurile următoare se situează vânzările (73,4%) şi team-building-ul (62%).

Cum să câştigi din eşecurile altora
Ce fac revoluţionarii? Încalcă regulile. Dar au şi ei regulile lor. "Reguli pentru revoluţionari" este un "manifest capitalist pentru crearea marketingului unor produse şi servicii noi". Guy Kawasaki a grupat aici sute de experienţe ale unor companii care au reuşit sau au eşuat prin revoluţiile trăite sau evitate. Cuvintele lui Brâncuşi: "Creează ca un zeu. Ordonă ca un rege. Munceşte ca un rob." sunt mottoul cărţii şi dau numele a trei din cele patru capitole.Oriunde am deschis cartea, am fost agăţat cu o povestioară care m-a făcut să citesc măcar câteva pagini. În scurt timp, mi-am dat seama că am parcurs mare parte din ea. Cum timpul pentru citit e din ce în ce mai scurt, cartea are avantajul că poate fi savurată şi fragmentat, atunci când prinzi un moment, fără a pierde firul logic. Multe dintre istorioarele spuse sunt de bun-simţ de marketing, învăţăminte care nu strică să-ţi fie însă reamintite ori întărite. Te vor mobiliza să pui în aplicare ceea ce înainte doar ai vrut, dar nu ai avut curaj.Cartea e un fel de magazie cu unelte de marketing şi management din care îţi alegi ce îţi trebuie, ce ţi se potriveşte. În stativ găseşti atât ciocan, cât şi cleşte. Trebuie să te hotărăşti ce planuri ai pentru cui. Spre exemplu, într-un capitol, autorul te învaţă să te promovezi prin afirmaţii pe care ştii că le poţi respecta pentru ca apoi să te străduieşti să-ţi surprinzi clientul făcând mai mult. Pe de altă parte, în alt capitol, el vorbeşte despre poziţionările scandaloase de tipul celei prin care worstationul Silicon Graphics se poziţiona ca un computer cu care oricine poate produce filme la fel de bine pe cât o face George Lucas. În 1909, din cauza faptului că în anul precedent nu au avut loc îmbunătăţiri radicale, Scientific American scria că automobilul a ajuns, practic, la capătul dezvoltării. Kawasaki a strâns o serie de astfel de exemple, menite să-ţi crească încrederea în ideile tale, desfiinţate de cârcotaşi. Apropo, propunerile iniţiale pentru titlul cărţii erau "Cum să înoţi printre cârcotaşi fără să te molipseşti" sau "Doar tocilarii supravieţuiesc"."Reguli pentru revoluţionari" a apărut la Editura Brandbuilders şi costă 33 lei.Prima ei ediţie a fost publicată în Statele Unite ale Americii, în 1999.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite