Nădlac-Constanţa, un SF interminabil

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cele mai optimiste previziuni arată că traseul românesc al Coridorului IV European va fi gata abia în anul 2020. Doar construcţia şi proiectările celor 856 de kilometri de autostradă vor costa peste 8,5 miliarde de euro. Marea necunoscută: cât vor costa exproprierile.

Costul total pentru construcţia tronsonului românesc de autostradă de pe Coridorul IV pan-european, în lungime de 856 de kilometri (Nădlac-Constanţa), se ridică la 8,58 miliarde de euro, au anunţat ieri oficialii Ministerului Transporturilor. Suma include lucrările deja realizate, cele în curs de execuţie, precum şi proiectele viitoare care se vor finaliza până în anul 2020.

Suma nu include, însă, nici costurile cu exproprierea terenurilor din calea viitoarei autostrăzi, nici pe cele cu relocările de utilităţi, a precizat pentru „Adevărul" Eusebiu Pistru, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. El nu a fost în măsură să estimeze un total al acestor costuri suplimentare.

A arătat doar că pe unele tronsoane exproprierile sunt încheiate, iar pe altele - în proporţie de 65% până la 85%. În România, însă, într-un an se construiesc cel mult şapte kilometri de autostradă, cel mai bun exemplu fiind A3 (Braşov-Borş): din 415 kilometri, în şase ani au fost  finalizaţi 42.

Coridorul IV începe în Germania, la Nurenberg, şi se continuă pe ruta Praga-Viena-Bratislava-Budapesta. În România, traseul trece prin Nădlac, Arad, Deva, Orăştie, Sibiu, Bucureşti, Feteşti şi Constanţa. Apoi, culoarul rutier continuă pe coasta Mării Negre până la Istanbul.

„În această săptămână vor fi lansate patru proceduri de licitaţie pentru adjudecarea contractelor de proiectare şi execuţie pentru Coridoul IV", a declarat Daniela Drăghia, director general adjunct proiecte cu finanţare externă în cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi (CNADNR), în deschiderea Forumului Internaţional de Infrastructură, organizat de Forum Invest şi susţinut de ziarul „Adevărul" şi revistele „Forbes România şi „Foreign Policy" - publicaţii ale Adevărul Holding.

 Res­pectivele sectoare sunt Nădlac-Arad, Timişoara-Lugoj, Lugoj-Deva şi Orăştie-Sibiu şi vor avea o perioadă de proiectare de şase luni, investiţia urmând să fie realizată în 24 de luni. „La sfârşitul lui 2012 va fi finalizată 50% din construcţie, la sfârşitul lui 2014 aproximativ 71%, apoi integral la finele anului 2020", a conchis directorul CNADNR.

Prea puţini bani pentru Bechtel

La rândul său, Eusebiu Pistru a afirmat că „prioritatea zero" este Coridorul IV European, în timp ce fondurile alocate anul viitor pentru autostrada Transilvania - tronson care nu face parte din Coridorul IV - „vor fi puţine". Autostrada Transilvania, care leagă localitatea Borş de Braşov, este finanţată numai de la bugetul de stat şi construită de compania americană Bechtel. 

Evoluţia autostrăzii Nădlac-Constanţa

Evoluţia autostrăzii Nădlac-Constanţa
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite