Nabucco invită South Stream pe traseul său

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consorţiul care dezvoltă conducta europeană ar fi de acord cu o fuziune cu South Stream, cu condiţia ca gazoductul rusesc să fie construit pe ruta Nabucco. Acest lucru ar creşte considerabil şansele de realizare a ambelor proiecte şi ar atrage conducta rusească pe teritoriul României.

Propunerea şefului Eni (compania italiană care deţine 50% din South Stream), Paolo Scaroni, ca proiectele Nabucco şi South Stream să fuzioneze pentru o parte a traseului pentru diminuarea costurilor, care a surprins pe toată lumea în urmă cu câteva săptămâni, se conturează însă ca fiind o opţiune demnă de luat în calcul pentru companiile implicate.

Aceasta în condiţiile în care South Stream are serioase probleme legate de asigurarea finanţării, iar banii care ar putea veni din partea Uniunii Europene ar fi un catalizator pentru concretizarea proiectului. De cealaltă parte, Nabucco încă se confruntă cu lipsa unor contracte cu furnizorii de gaze, iar resursele ruseşti ar rezolva această problemă. „Ne concentrăm pe realizarea proiectului în conformitate cu studiul de fezabilitate şi nu există niciun motiv pentru care să schimbăm conceptul.

Orice modificare a actualului concept va trebui evaluată şi decisă de către acţionari", a declarat, pentru „Adevărul", Christian Dolezal, purtătorul de cuvânt al consorţiului Nabucco, din care face parte şi Transgaz, alături de companiile de profil din Turcia, Bulgaria, Ungaria şi Austria.

„Noi nu am exclus niciodată vreo sursă de gaze sau vreo conexiune (o altă conductă care să se conecteze la Nabucco - n.r.). Cu cât volumul de gaze transportat prin sistemul de conducte este mai mare, cu atât mai mult creşte competitivitatea. Acest lucru va reduce costurile de transport via Nabucco", a punctat reprezentantul consorţiului.

Compromisuri de ambele părţi

Ruşii au spus deja, prin vocea lui Serghei Şmatko, ministrul Energiei, că nu iau în calcul o eventuală fuziune cu Nabucco, însă există şanse mari să se răzgândească din cauza problemelor financiare. Aceasta deoarece South Stream, care va costa peste 20 de miliarde de euro, a fost catalogat ca fiind cel mai scump gazoduct din istorie, sursele de finanţare sunt incerte, iar Gazprom trece printr-o perioadă destul de austeră.

„Ambele proiecte stau prost cu finanţarea, iar această fuziune creşte considerabil şansele ca amândouă să fie realizate. Se vor face compromisuri de ambele părţi, mai ales că jumătate din proiectul South Stream este în mâinile italienilor de la Eni", ne-a declarat analistul financiar Aurelian Dochia. Pentru România, acest lucru ar însemna automat atragerea pe teritoriul său a conductei ruseşti, întrucât 457 de kilometri din Nabucco vor traversa România.

Potrivit unui document al Transgaz, România va putea prelua prin Nabucco între 3,5 şi 6 miliarde de metri cubi de gaze, valoarea maximă însemnând 40% din consumul anual mediu al ţării.

Rezervarea capacităţii Nabucco începe în această vară

Procesul de „open season", prin care companiile din domeniu îşi rezervă capacităţi de transport al gazelor pe conducta Nabucco, va începe în lunile august-septembrie şi va dura între trei şi şase luni, a anunţat Christian Dolezal. În prima fază, acţionarii Nabucco îşi vor împărţi, în mod egal, jumătate din capacitatea finală, adică 16 miliarde de metri cubi, urmând ca restul să fie pusă la dispoziţia traderilor de gaze.

De succesul rezervării de capacitate va depinde asigurarea finanţării necesare, estimată la un total de opt miliarde de euro.

Nabucco face angajări

Consorţiul Nabucco Gas Pipeline International, cu sediul la Viena, intenţionează să-şi tripleze numărul de angajaţi până la finele acestui an, de la 30 în prezent, la circa 70-90. Cele mai multe posturi oferite sunt cele de inginer energetic.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite