Monopolul gumei de mestecat, amendat cu 5,5 milioane euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul ConcurenŢei a sancţionat atât producătorul de gumă de mestecat Wrigley România, cât şi cei 26 de distribuitori ai acestuia, cu amenzi în valoare totală de 201 miliarde de lei vechi

Consiliul ConcurenŢei a sancţionat atât producătorul de gumă de mestecat Wrigley România, cât şi cei 26 de distribuitori ai acestuia, cu amenzi în valoare totală de 201 miliarde de lei vechi - echivalentul a aproximativ 5,5 milioane de euro.
Potrivit preşedintelui instituţiei, Mihai Berinde, Consiliul Concurenţei a audiat, la sfârşitul lunii noiembrie, compania şi firmele de distribuţie în cadrul unei investigaţii privind o posibilă încălcare a legii concurenţei. Consiliul a stabilit că Wrigley şi cei 26 agenţi economici, din care 25 foşti şi actuali distribuitori, şi societatea Rodipet - în calitate de partener comercial direct al Wrigley - au încălcat legea concurenţei. Fixarea preţului de revânzare, direct prin clauza contractuală referitoare la preţ, dar şi fixarea nivelului discounturilor acordate în piaţă în baza unei politici de vânzări riguros stabilite sunt practicile sancţionate de Consiliul Concurenţei. De asemenea, a mai fost vizată şi împărţirea pieţelor de desfacere şi alocarea clienţilor.
Între distribuitori nu avea loc concurenta?
Pe prima verigă a lanţului de distribuţie se stabilea, printr-o înţelegere verticală, preţul la care cumpărau agenţii economici de pe cea de a doua verigă, majoritatea acestora fiind magazine care se adresează consumatorului final. În cazul societăţii Rodipet, care se aprovizionează direct de la Wrigley, şi nu prin intermediul unui distribuitor, înţelegerea cu producătorul de gumă a avut ca obiect stabilirea preţului de vânzare cu amănuntul în chioşcurile Rodipet. Stabilirea preţului de revânzare şi alocarea clienţilor au eliminat complet concurenţa dintre distribuitori. Prin practicarea preţurilor astfel convenite, consumatorul final a fost practic obligat să plătească pentru produsele Wrigley un preţ care nu s-a format pe baza jocului liber dintre cerere şi ofertă pe toate verigile lanţului de distribuţie.

Locul 2 in topul amenzilor
Dupa amenda-record de 980 miliarde lei aplicata principalilor actori de pe piata cimentului, aceasta sanctionare a monopolului gumei de mestecat - cu amenda totalizand 201 miliarde lei - este a doua. Pe locurile urmatoare in topul amenzilor se situeaza Colgate Palmolive (Romania) si distribuitorii acesteia - sanctionati cu 151,2 miliarde lei - si operatorii portuari carora li s-a aplicat o amenda de 110 de miliarde lei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite